Kolory i ich wpływ na nasze życie

Kolor żółty ma działanie przeciwdepresyjne, gdyż pomaga wyzwolić serotoninę, poprawiając tym samym koncentrację i uaktywniając układ nerwowy.
Kolory i ich wpływ na nasze życie

Napisany przez Yamila Papa Pintor

Ostatnia aktualizacja: 25 maja, 2022

Jeśli chwilę się nad tym zastanowisz, dojdziesz do wniosku, że czarno-białe życie, pozbawione barw, byłoby nudne i męczące. Kolory odgrywają w naszym życiu bardzo ważną rolę i często wpływają na nasze codzienne czynności.

Czy wiedziałeś, że kolory mogą wpływać na Twój stan psychiczny i samopoczucie? Już za chwilę razem z nami odkryjesz psychologię kolorów!

Wpływ, jaki kolory mają na nasze życie

Każdy z kolorów ma co najmniej jedną wyjątkową właściwość, która oddziałuje na nasze samopoczucie i emocje. Dowiedz się jak wpływają na nas poszczególne kolory tęczy i jak wykorzystać to w codziennym życiu.

Czerwony

Czerwony to jeden z najbardziej żywych i przyciągających uwagę kolorów. Jego właściwości pozwalają na pobudzenie pracy nadnerczy oraz neuronów.

Właśnie dlatego kolor czerwony wzbudza ekscytację i jest idealnym kolorem dodającym energii do ćwiczeń i zwiększającym wytrzymałość. Pamiętaj jednak, że nadmiar czerwonego może wywoływać stres, frustrację czy złość.

Czerwone jabłka

Czerwień to nie tylko energetyczne kolory, ale również symbol miłości. Badania wykazały, że kobiecie ubranej na czerwono łatwiej jest przykuć uwagę mężczyzny niż kobiecie noszącej inne kolory.

Jeśli nie jesteś fanką czerwonego, zawsze możesz wybrać jakiś dodatek w tym kolorze – na przykład szminkę czy spinkę do włosów.

Żółty

Gdy myślimy o żółtym, nasze pierwsze skojarzenie to najczęściej ciepło, światło i słońce. Właśnie dlatego żółty jest to kolor o silnym działaniu przeciwdepresyjnym. Gdy otacza nas żółty, nasze ciało wyzwala neuroprzekaźnik zwany serotoniną, który jest odpowiedzialny za uczucie szczęścia i dobrego samopoczucia.

Badania wykazały również, że żółty to jeden z kolorów poprawiających koncentrację i pobudzających układ nerwowy do pracy. Jest to więc idealny kolor do biura czy innego miejsca, gdzie kreatywność i jasność umysłu są bardzo potrzebne.

Koktajl bananowy

Żółty to ten z kolorów, które przyspieszają metabolizm, warto więc wybierać produkty spożywcze o tej barwie. Z drugiej jednak strony, u niektórych osób, a zwłaszcza u dzieci, kolor ten wzbudza niepokój i utrudnia zasypianie.

Niebieski

Wyniki badań wykazały, że niebieski zwiększa kreatywność i pracę mózgu. Dodatkowo ma także działanie uspokajające. Jest to jednak jeden z kolorów utożsamiany z chłodem i powagą, więc jego nadmiar może prowadzić do depresji i długotrwałego uczucia smutku.

Borówki

Nasz mózg odbiera niebieski jako ,,lekki” kolor, dlatego też bardzo często lżejsze ciężarki na siłowni są właśnie tego koloru. Niebieski jest także uważany za kolor zmniejszający łaknienie, jednak nie istnieje zbyt wiele produktów spożywczych o tej barwie.

Czarny

Czarny symbolizuje władzę, inteligencję i wiedzę. Jest to jeden z najmodniejszych i najbardziej eleganckich kolorów, a dodatkowo wyszczupla. Czarny oznacza siłę i może mieć działanie onieśmielające przeciwnika, co tłumaczy na przykład kolory strojów niektórych drużyn sportowych.

Biały

Kolor biały to najbardziej neutralny i spokojny z kolorów. Biel symbolizuje czystość, jednak jest także dość wyrafinowaną barwą. Jest to kolor sukni ślubnej oraz ubranek dla dzieci; może kojarzyć się również ze strojami lekarzy i pielęgniarek.

Białe jajka

Białe pomieszczenia są jasne i mogą mieć efekt uspokajający.

Zielony

Zieleń to kolory natury, często wykorzystywany we wnętrzach ze względu na swoje działanie uspokajające i uwalniające od stresu. Zielony przykuwa uwagę, dlatego też w wielu szkołach tablice są właśnie ciemno-zielone.

Uważa się, że w sklepach o zielonym wystroju klienci spędzają więcej czasu i wydają więcej pieniędzy niż w innych.

Różowy

Najbardziej romantyczny z kolorów jest najczęściej utożsamiany z kobiecością i spokojem. W niektórych więzieniach ściany są malowane na różowo, właśnie po to, aby obniżyć poziom agresji u osadzonych.

W pomieszczeniach o różowym wystroju – organizm nie może zbyt szybko się zdenerwować, gdyż serce reaguje wolniej.

Fioletowy

Fiolet był przez stulecia uważany za symbol luksusu i wyrafinowania. Był to jeden z kolorów królewskich, a nawet dzisiaj dodaje on noszącej go osobie elegancji. Uważa się, że fioletowy zmusza do refleksji i głębszych rozmyślań.

Dodatkowo wpływa też na pociąg seksualny, dlatego jest dobrym kolorem w małżeńskiej sypialni.

Pomarańczowy

Pomarańczowy to również jeden z kolorów wyjątkowo przykuwających uwagę. Jest to też doskonały wybór, jeśli chcesz poprawić swoje samopoczucie i dodać sobie energii. Łącząc pomarańczowy z czerwonym zapewnisz sobie siłę i koncentrację na cały dzień.

Pomarańcze

Kolor ten stymuluje pracę mózgu, jest więc idealny do pracy czy nauki. Jest to także jeden z kolorów wzmagających apetyt.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Akers, A., Barton, J., Cossey, R., Gainsford, P., Griffin, M., & Micklewright, D. (2012). Visual Color Perception in Green Exercise: Positive Effects on Mood and Perceived Exertion. Environmental Science & Technology, 46(16), 8661–8666. https://doi.org/10.1021/es301685g
  • Bakhshi, S., & Gilbert, E. (2015). Red, Purple and Pink: The Colors of Diffusion on Pinterest. PLoS One, 10(2), e0117148. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0117148
  • Costa, M., Frumento, S., Nese, M., & Predieri, I. (2018). Interior Color and Psychological Functioning in a University Residence Hall. Frontiers in Psychology, 9, 1580. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01580
  • Dzulkifli, M. A., & Mustafar, M. F. (2013). The influence of colour on memory performance: a review. The Malaysian Journal of Medical Sciences20(2), 3–9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3743993/
  • Elliot, A. J. (2015). Color and psychological functioning: a review of theoretical and empirical work. Frontiers in Psychology, 6, 368. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00368
  • Jalil, N. A., Yunus, R. M., & Said, N. S. (2012). Environmental Colour Impact upon Human Behaviour: A Review. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 35, 54–62. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.02.062
  • Jonauskaite, D., Wicker, J., Mohr, C., Dael, N., Havelka, J., Papadatou-Pastou, M., Zhang, M., & Oberfeld, D. (2019). A machine learning approach to quantify the specificity of colour–emotion associations and their cultural differences. Royal Society Open Science, 6(9), 190741. https://doi.org/10.1098/rsos.190741
  • Oberfeld, D., Hecht, H., & Gamer, M. (2010). Surface Lightness Influences Perceived Room Height. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 63(10), 1999–2011. https://doi.org/10.1080/17470211003646161
  • Piqueras-Fiszman, B., Alcaide, J., Roura, E., & Spence, C. (2012). Is it the plate or is it the food? Assessing the influence of the color (black or white) and shape of the plate on the perception of the food placed on it. Food Quality and Preference, 24(1), 205–208. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2011.08.011
  • Rowland, H. M., & Burriss, R. P. (2017). Human colour in mate choice and competition. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 372(1724), 20160350. https://doi.org/10.1098/rstb.2016.0350
  • Terwogt, M. M., & Hoeksma, J. B. (1995). Colors and Emotions: Preferences and Combinations. The Journal of General Psychology, 122(1), 5–17. https://doi.org/10.1080/00221309.1995.9921217
  • Vandewalle, G., Schmidt, C., Albouy, G., Sterpenich, V., Darsaud, A., Rauchs, G., Berken, P.-Y., et al. (2007). Brain Responses to Violet, Blue, and Green Monochromatic Light Exposures in Humans: Prominent Role of Blue Light and the Brainstem. PLoS One, 2(11), e1247. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0001247
  • Yildirim, K., Hidayetoglu, M. L., & Capanoglu, A. (2011). Effects of Interior Colors on Mood and Preference: Comparisons of Two Living Rooms. Perceptual and Motor Skills, 112(2), 509–524. https://doi.org/10.2466/24.27.pms.112.2.509-524

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.