1 jabłko dziennie dla zdrowia!

Jabłko

Jabłko za sprawą Adama i Ewy nazywane jest „owocem grzechu”. Nie należy jednak kojarzyć tego owocu ze złem – wręcz przeciwnie, jest ono cennym źródłem kluczowych dla naszego organizmu substancji odżywczych.

Jedno jabłko dziennie wystarczy, aby dostarczyć organizmowi kompletnej dawki witamin, minerałów i innych niezbędnych do prawidłowej pracy wszystkich narządów substancji. Dziś chcemy ci zaprezentować te niezliczone korzyści, jakie jedno jabłko dziennie ma na nasze zdrowie.

Jabłko oddala nas od leków, ale nie od lekarzy

Kwestię tę warto wyjaśnić już na początku. „Jabłko oddala nas od leków, ale nie od lekarzy” – to konkluzja badania przeprowadzonego przez Narodowy Instytut Zdrowia USA. Rzeczywiście, jedno jabłko dziennie przynosi ogromne korzyści naszemu organizmowi i zapobiega rozwojowi rozmaitych chorób.

Nie należy jednak żyć w przekonaniu, że przy regularnym spożywaniu jabłek jesteśmy tak zdrowi, że lekarz wcale nie jest nam potrzebny. Konsultacji ze specjalistami i corocznych badań kontrolnych nie jest w stanie zastąpić nawet najzdrowszy owoc świata.

Zapamiętaj: nawet najzdrowszy organizm powinien być regularnie poddawany podstawowym badaniom kontrolnym!

Badania Narodowego Instytutu Zdrowia USA

Wniosek, że spożywanie jednego jabłka dziennie poprawia kondycję organizmu do tego stopnia, że nie odczuwamy potrzeby przyjmowania leków, został potwierdzony wynikami przeprowadzonych wśród 8400 osób badań, z których 10% codziennie zjadało jedno jabłko.

Talerz świeżych jabłek

Również 10% pacjentów nie musiało zażywać praktycznie żadnych leków  przez okres 1 roku (okres trwania badania). Według kierownika ekipy badawczej, Matthew Davisa, z Wydziału Pielęgniarstwa Uniwersytetu w Michigan spożywanie jabłek nie wiązało się z innymi czynnikami, na przykład z ilością wizyt u lekarza na rok.

Innym wnioskiem płynącym z badań jest fakt, że osoby zjadające codziennie jedno jabłko rzadziej sięgały po papierosy, a także wykazywały wyższy poziom wykształcenia i inteligencji.

Spożywanie jabłek wiąże się więc ze zdrowszym stylem życia, a to dzięki cennej dawce witaminy C, rozpuszczalnego błonnika i flawonoidów.

Każda pora dnia jest odpowiednia na przekąskę z jabłka: śniadanie, deser, przekąska przed obiadem, kiedy mamy ochotę na coś słodkiego, przed snem, przed treningiem… Jabłka nie dostarczają wiele kalorii ani cukru, dlatego też mogą być spożywane ze smakiem przez wszystkich!

Powody, by codziennie jeść jabłko

  • Owoc ten zawiera sporo wody, przez co doskonale nawilża organizm (około 80% jego składu to woda).
  • Posiada silne właściwości moczopędne, dzięki czemu pomaga usunąć obrzęk wywołany nadmiarem wody w tkankach organizmu. Ponadto, ze względu na wysoką zawartość potasu, obniża ciśnienie krwi.
  • Jest cennym źródłem witamin, między innymi witaminy E, będącej silnym antyoksydantem.
  • Ze względu na zawartość rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika, jabłko jest zalecane zarówno do leczenie zaparć, jak i biegunki. W pierwszym przypadku należy spożywać świeży owoc ze skórką, a w drugim – pieczony lub w formie kompotu.
  • Skórka jabłka zawiera pektyny, czyli włókna chroniące błonę śluzową jelit. Jeśli dokładnie umyjesz jabłko przed spożyciem, możesz bez obaw zjeść je razem ze skórką, która w cudowny sposób wspomaga pracę układu trawiennego.

Czerwone jabłko

  • Inne badania potwierdzają również, że pektyny odgrywają kluczową rolę w profilaktyce nowotworowej, szczególnie w przypadku raka jelita grubego.
  • Uzdrawiający sekret jabłek kryje się w substancjach fitochemicznych, które oprócz tego, że zapobiegają rozwojowi nowotworów, pomagają również obniżać poziom cukru i cholesterolu we krwi. Dlatego też jabłka są idealnym owocem dla diabetyków i osób z podwyższonym cholesterolem.
  • Już dwa jabłka dziennie pomagają skutecznie oczyścić krew ze szkodliwych substancji.
  • Jedną z substancji fitochemicznych jabłek jest kwercetyna, która pomaga zapobiegać problemom układu sercowo-naczyniowego, stanom zapalnym (np. reumatoidalne zapalenie stawów), astmie, a nawet skurczom mięśni.
  • Owoc ten zawiera również kwas winowy i kwas jabłkowy – substancje te wspomagają trawienie spożywanych tłuszczów. Zaleca się więc spożywanie jabłek tuż po obfitym posiłku. Co więcej, zapobiegają one gwałtownemu wzrostowi glukozy we krwi po posiłkach.
  • Jabłka są wskazane dla osób będących na diecie lub cierpiących na wilcze napady głodu. Owoc ten skutecznie zaspokaja apetyt oraz dostarcza poczucia sytości na długo. Ogromną zaletą jabłek jest to, że możesz je spożywać praktycznie bez żadnych ograniczeń!
  • Pomaga zrzucić zbędne kilogramy oraz dostarcza sporej dawki energii. Pamiętaj jednak, że jabłka nie mogą stanowić jedynego pożywienia w ciągu dnia.
  • Dostarcza naszemu mózgowi zdrowych cukrów, które poprawiają zdolności poznawcze. Jabłko jest wskazane przed treningiem lub nauką – zwiększa zdolności umysłowe, dzięki czemu wykażemy się większą produktywnością i przyswoimy sporo nowych informacji, poprawimy pamięć i wydajność organizmu.

Które jabłko jest najlepsze?

Na rynku dostępnych jest wiele rozmaitych odmian jabłek. Jeśli mielibyśmy zdecydować, która z nich jest najzdrowsza, zdecydowanie na pierwszym miejscu plasują się jabłka czerwone.

Oczywiście nie oznacza to, że zielone jabłka są niezdrowe. Warto jednak pamiętać, że im bardziej czerwony owoc (np. apetyczne czerwone jabłko z Biblii czy z bajki o Królewnie Śnieżce), tym więcej zawiera ono antyoksydantów.

Domowy dżem jabłkowy

Jabłka można jeść zawsze i wszędzie! Ich niewielki rozmiar sprawia, że bez problemu mieszczą się nawet w małej torebce. Są one najzdrowszą z przekąsek: możesz sięgnąć po pyszne jabłko na przerwie w szkole, w pracy, na plaży, podczas pikniku czy gdziekolwiek indziej. Pamiętaj jednak, aby zawsze dokładnie umyć owoc.

Mamy nadzieję, że przekonaliśmy cię do tego, że naprawdę warto jeść jabłka. Jeśli nie masz ich w lodówce, pójdź już dziś do warzywniaka i kup kilka kilogramów. Przekonaj się, że znikną w mig!