10 objawów depresji – nie ignoruj ich!

Depresja jest trudna do zdiagnozowania, ponieważ często jej objawy bywają mylone z innymi chorobami. Dlatego też należy poznać jej objawy i nauczyć się je poprawnie interpretować, aby w ten sposób móc podjąć środki zaradcze.

Czy wiesz, że miliony osób na całym świecie na co dzień zmagają się z objawami depresji? Rzeczywiście, depresja to jedna z najczęściej stawianych obecnie diagnoz w ośrodkach zdrowia. Większość z nas na którymś etapie swojego życia odczuwa strach i lęk, które paraliżują życie i sprawiają, że nie potrafimy się z niego cieszyć.

Dlaczego tak wiele osób popada w depresję? Odpowiedź jest prosta: ogromna presja w pracy, poczucie samotności, problemy rodzinne, brak przestrzeni osobistej, ciągła potrzeba zdobywania dóbr materialnych…Objawów depresji może być wiele, często są one bardzo osobiste.

Należy pamiętać, że każdy z nas przetwarza emocje na swój sposób. Leczenie depresji odbywa się więc na kilku płaszczyznach: terapia, pomoc farmakologiczna, wsparcie społeczne. Najważniejszym jednak czynnikiem walki z tym problemem jest wewnętrzna chęć pacjenta do wyzdrowienia i powrotu do normalnego życia.

Najczęstsze objawy depresji

Dziś przedstawiamy 10 najczęściej występujących objawów depresji. Koniecznie przeczytaj i upewnij się, czy i ty również nie cierpisz na zaburzenia na tle depresyjnym.

Należy uświadomić sobie jeden ważny fakt, bardzo często podkreślany przez ekspertów w tej dziedzinie: depresja jest trudna do zdiagnozowania, ponieważ często bywa mylona z innymi chorobami.

Zwykle lekarze pierwszego kontaktu nie dysponują wystarczającą ilością czasu, aby postawić trafną diagnozę.

Depresja

Bardziej koncentrują się na konkretnych problemach, takich jak ból głowy czy bezsenność. Dlatego bardzo ważne jest, abyśmy sami potrafili obserwować swoje emocje i zdali sobie sprawę z tego, co dzieje się z naszym organizmem. Zniechęcenie, smutek – zwykle towarzyszą chorobom psychosomatycznym. 

Są skutkami ubocznymi problemów na tle emocjonalnym, które nie zostały prawidłowo rozwiązane. Przyjrzyj się dokładnie poniższym objawom i jeśli zidentyfikujesz u siebie co najmniej cztery z nich, można mówić o tym, że prawdopodobnie cierpisz na depresję.

1. Bezsenność

Nie mamy tu na myśli jednorazowych nocy, kiedy trudno ci zasnąć. Chodzi o chroniczny stan, który uniemożliwia ci odbudowujący odpoczynek i sprawia, że wstajesz rano zmęczona i bez chęci do życia. Przyczyną bezsenności zwykle bywają zmartwienia, które nie dają nam spokoju i uniemożliwiają zaśnięcie.

Wiele osób w takich sytuacjach sięga po środki nasenne. Należy jednak pamiętać, że nie stanowią one rozwiązania problemu, lecz tylko jego chwilowe złagodzenie.

2. Zaburzenia apetytu

Czy zauważyłaś, że im bardziej jesteś niespokojna, tym większa u ciebie chęć na jedzenie? Albo wręcz na odwrót – całkowicie straciłaś apetyt i zmuszasz się do spożywania posiłków?

U wielu osób z objawami depresji następuje wzrost wagi bez wyraźnej przyczyny, podczas gdy inni są bliscy zapadnięcia na anoreksję. Każdy organizm reaguje na swój sposób wobec problemów natury psychicznej.

3. Obsesyjne myśli

Niektóre myśli nie chcą opuścić naszego umysłu: pytania, obrazy czy wspomnienia, o których nie jesteśmy w stanie zapomnieć. Te obsesyjne myśli napełniają naszą duszę niepokojem, którego nie potrafimy kontrolować.

W konsekwencji ten wewnętrzny lęk prowadzi do umysłowego wyczerpania i wielkiej rozpaczy.

4. Negatywne myśli i poczucie winy

Ogromne zmęczenie

Obok obsesyjnych myśli pojawia się również bardzo charakterystyczne negatywne nastawienie do świata. Wszystko widzimy w czarnych barwach i tracimy chęci do działania już z samego rana, tuż po wstaniu z łóżka. Dodatkowo pojawia się poczucie winy.

Często nie jesteśmy w stanie przyjąć pomocy ze strony życzliwych osób i wolimy samotnie spędzać całe dnie.

5. Problemy z koncentracją

Osoby z depresją sprawiają wrażenie nieobecnych i trudno im się skupić na konkretnej czynności. Są zmęczone i dodatkowo zniechęcone wytykaniem przez innych ich niekompetencji czy błędów.

6. Kłopot z podejmowaniem decyzji

Doskonale wiesz, że powinnaś poprosić o pomoc, bez której nie poradzisz sobie z depresją. Jednak czujesz się do tego niezdolna. Bezradność, zmęczenie fizyczne i psychiczne są tak wielkie, że sobie z nimi nie radzisz. Czujesz się krucha i bezbronna, niezdolna do podejmowania ważnych decyzji.

7. Ogromne poranne zmęczenie

U większości osób cierpiących na depresję poranki stanowią najgorszą porę dnia. Już sam fakt otwarcia oczu i potrzeby zmierzenia się z nadchodzącym dniem budzi przerażenie. Brak nam chęci do działania, czujemy się opieszałe, brak nam siły do wyjścia z łóżka.

8. Światłowstręt

Jednym z charakterystycznych objawów depresji jest światłowstręt. Chore osoby lubią przebywać z zaciemnionych pomieszczeniach, z zaciągniętymi zasłonami. Zdecydowania wybierają one samotność – w ten sposób czują się najbezpieczniej.

9. Ból fizyczny

Bóle mięśni

Migreny, bóle mięśni, problemy trawienne, kołatanie serca, chroniczne zmęczenie… To objawy psychomatyczne, które mogą wskazywać na depresję.

10. Brak zainteresowania społecznego

Wybieramy samotność niż spotkania z przyjaciółmi czy rodziną. Jednocześnie tracimy zainteresowanie wobec naszego partnera oraz nie tolerujemy porad ze strony innych osób odnośnie naszego stanu. Mamy wrażenie, że nikt nie jest w stanie zrozumieć tego, co czujemy i tego, co dzieje się z naszym organizmem.

Jak stawić czoło depresji?

Jak wygrać walkę z depresją? W pierwszej kolejności należy nazwać rzeczy po imieniu: depresję można wyleczyć, gdy mamy wolę wyzdrowienia oraz otworzymy się na pomoc ze strony życzliwych nam ludzi i specjalistów.

Pomyśl, że zasługujesz na to, by znów być szczęśliwa. Znajdź w sobie siłę na odzyskanie chęci do życia i podniesienia się z depresji. Przeszłość nie ma już żadnego znaczenia, liczy się to co teraz i to, co dopiero na nas czeka. Staraj się być szczęśliwa tu i teraz.

Prawdziwe szczęście

Depresję leczy się małymi kroczkami, poprzez małe codzienne osiągnięcia, takie jak wyjście na spacer czy ugotowanie smacznego obiadu. Rozpieszczaj siebie: zmień fryzurę, kup sobie nową sukienkę, pójdź do kina, umów się na spotkanie z przyjaciółką czy inną życzliwą ci osobą.

Z czasem przyjdzie kolej na większe zmiany: zapisz się na ciekawy kurs lub postaw sobie wymagający wysiłku cel. Każdego dnia będziesz stopniowo odzyskiwała pewność siebie oraz zwiększała poczucie własnej wartości. Wkrótce po depresji nie zostanie śladu.

Zapamiętaj, że wszyscy mamy prawo do upadku, ale także i obowiązek do podniesienia się po nim.