Artretyzm w dłoniach – 7 ćwiczeń

Artretyzm w dłoniach może uniemożliwić nam wykonywanie podstawowych czynności. Należy zadbać o zdrowy styl życia i regularnie wykonywać odpowiednie ćwiczenia.
Artretyzm w dłoniach

Artretyzm w dłoniach wiąże się ze stopniową degeneracją stawów i utratą tkanki chrząstnej, która pełni funkcję ochronną. Może być rezultatem poważnego stanu zapalnego spowodowanego przez czynniki zewnętrzne lub uwarunkowania genetyczne. Dalej prowadzi się badania w tej dziedzinie.

Mimo tego, że dolegliwość ta jest spotykana w różnych częściach ciała, artretyzm w dłoniach jest najbardziej rozpowszechniony. Zwłaszcza wśród osób w podeszłym wieku.

Jak leczyć artretyzm w dłoniach?

Artretyzm w dłoniach powoduje sztywnienie i bóle, które znacznie obniżają komfort życia. Wiele osób musi nauczyć się znosić ból i „na siłę” poruszać palcami. Na szczęście, istnieją różne sposoby na zwalczenie bólu i walkę z objawami choroby.

Terapia farmakologiczna bazuje się na tabletkach lub zastrzykach. Jeżeli nie działa, można poddać się operacji, podczas której naprawia się uszkodzone stawy. Pacjenci chorzy na artretyzm w dłoniach mogą poprawić swój stan zmieniając styl życia i wykonując odpowiednie ćwiczenia.

Dzisiaj powiemy sobie, które z nich są najbardziej skuteczne.

Ćwiczenie nr 1: pięść

Pięść

Ćwiczenie to możesz wykonywać gdziekolwiek i kiedykolwiek, jak tylko poczujesz, że sztywnieje Ci dłoń.

Powoli wyprostuj wszystkie palce lewej ręki. Teraz skieruj kciuk w dół i powoli zamykaj dłoń w pięść. Pamiętaj, żeby nie zaciskać zbyt mocno, bo możesz tylko pogłębić ból. Otwórz palce i powtórz ćwiczenie 10 razy. To samo zrób z drugą ręką.

Ćwiczenie nr 2: zginamy palce

Prostujemy wszystkie palce dłoni i zginamy kciuk: w dół i w górę – na przemian. Utrzymujemy go w takiej pozycji przez dwie sekundy. Teraz robimy to samo z pozostałymi palcami – jeden po drugim. Powtarzamy ćwiczenie w obu dłoniach, 2 – 3 razy.

Ćwiczenie nr 3: skrzywiony kciuk

Zgięty kciuk

Prostujemy lewą dłoń i kierujemy kciuka do środka. Małym palcem dotykamy kciuka przez 2 sekundy. Wracamy do pozycji początkowej i powtarzamy ćwiczenie 10 razy. Potem zmieniamy dłoń i robimy to samo.

Nie zapomnij przeczytać: Jak leczyć artretyzm?

Ćwiczenie nr 4: Robimy “O”

Z lewą ręką skierowaną do góry powoli obniżamy palce w stronę kciuka tak, żeby się dotknęły. Wytrzymujemy kilka sekund i prostujemy dłoń. Powtarzamy ćwiczenie. Potem zmieniamy rękę.

Ćwiczenie nr 5: „Ok”

Kciuk do góry

Kładziemy dłoń na stole, w pionie – tak, żeby mały palec przylegał do blatu. Kciuka kierujemy w górę. Teraz, powoli, zginamy pozostałe palce do środka. Wytrzymujemy kilka sekund i powtarzamy ćwiczenie 10 razy. To samo robimy z drugą ręką.

Ćwiczenie nr 6: Podnosimy palce

Kładziemy lewą dłoń na stole, na płasko. Zaczynamy od małego palca: podnosimy go, wytrzymujemy 2 sekundy i przechodzimy do następnego palca. Robimy to ze wszystkimi, po kolei. Jak już skończymy z lewą ręką, przechodzimy do prawej.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj: Artretyzm – 7 niezbędnych zasad

Ćwiczenie nr 7: Ruszamy nadgarstkiem

Ćwiczenia nadgarstka

Artretyzm w dłoniach to nie tylko palce, ale również nadgarstkiJedną rękę prostujemy, a drugą ręką ciągniemy za dłoń, w dół, aż poczujemy że rozciąga się nadgarstek i bark. Wytrzymujemy 10 sekund i robimy to samo z drugą ręką.

Wszystkie powyższe ćwiczenia możesz powtarzać o każdej porze dnia, jak tylko poczujesz bóle reumatyczne. Możesz też wykonywać je na zasadzie profilaktykizmniejszysz ryzyko zachorowania na artretyzm w dłoniach.