Bakłażan – Dlaczego warto go jeść?

Bakłażan to nie tylko doskonały składnik każdej diety odchudzającej, ale też produkt poprawiający funkcjonowanie wątroby i dbający o zdrowie Twojego serca.
Krojony bakłażan

Co ciekawe, bakłażan był przez długie lata uważany za toksyczne warzywo, przez wzgląd na zawarty w nim alkaloid o nazwie solanina. Na szczęście składnik ten może być szkodliwy tylko jeśli je się surowe bakłażany w dużych ilościach – a jest to raczej mało prawdopodobne.

Dzisiaj na szczęście znamy już wiele korzyści jakie może przynieść nam regularne jedzenie tego warzywa. Przeczytaj więc nasz dzisiejszy artykuł i dowiedz się, w jaki sposób bakłażan może wpłynąć pozytywnie na Twoje zdrowie. Jest to nie tylko smaczny, ale i zdrowy produkt, którego nie może zabraknąć w Twojej diecie.

Bakłażan to niezwykle bogate w substancje odżywcze warzywo, jednocześnie niskokaloryczne, co sprawia, że jest doskonałym składnikiem diety odchudzającej.

Jest to również bardzo smaczne warzywo, dzięki czemu można wykorzystać go w wielu bardzo różnych przepisach. Zaleca się spożywanie 2-3 bakłażanów tygodniowo, aby w pełni wykorzystać ich zdrowotne właściwości.

Bakłażan – Dlaczego warto go jeść?

Bakłażan smakuje doskonale upieczony, nadziewany czy smażony – jeśli chcesz możesz wykorzystać nawet wodę z bakłażana, która pomoże Ci zredukować poziom złego cholesterolu i przyspieszy proces chudnięcia.

Spośród niezliczonej liczby sposobów przygotowywania bakłażana możesz wybrać taką, która odpowiada Ci najbardziej i korzystać z zawartych w tym warzywie substancji odżywczych i minerałów. Bakłażan pomoże Ci na przykład zawalczyć anemię, zadba także o zdrowie Twojej wątroby.

1. Wartość odżywcza

Zapiekany bakłażan

Nadziewany bakłażan to przysmak, warto więc wiedzieć jakie składniki wybrać, by było to nie tylko smaczne, ale też zdrowe i odżywcze danie. Dlaczego bakłażany to idealny wybór na obiad? Oto odpowiedź:

  • Są to warzywa o niezwykle wysokiej zawartości żelaza, co sprawia, że jest to idealny wybór dla osób cierpiących z powodu anemii i niedoboru substancji odżywczych.
  • Bakłażan jest także bogaty w potas, magnez, miedź, wapń i kwas foliowy, dzięki czemu pomaga zachować dobrą kondycję kości.
  • Jeśli planujesz powiększenie rodziny lub już jesteś w ciąży koniecznie wzbogać swoją dietę w bakłażany, gdyż zawarte w nich składniki doskonale wpływają na prawidłowy rozwój płodu.

2. Bakłażan chroni przed wieloma chorobami

Jest to jedno z warzyw o największej zawartości przeciwutleniaczy,  w tym antocyjanów, a także witaminy E i kwasów fenolowych.

Te dwa ostatnie składniki to duet skutecznie chroniący organizm przed działaniem wolnych rodników, co w rezultacie pomaga uniknąć wielu chorób, w tym nowotworów.

3. Idealny do detoksu

Złe samopoczucie

Chemiczna struktura bakłażana wraz z zawartymi w nim enzymami i przeciwutleniaczami, sprawia, że jest to idealny składnik diety oczyszczającej.

Dzięki niemu szybciej pozbędziesz się z organizmu szkodliwych substancji i toksyn, które odkładały się w Twoim ciele w wyniku nieprawidłowych nawyków żywieniowych i siedzącego trybu życia.

Nie zapomnij także, że bakłażany zawierają glikoalkaloidy, które optymalizują funkcjonowanie wątroby, pomagają jej w zwalczaniu toksyn, jednocześnie stymulując produkcję żółci. To terapeutyczne działanie bakłażana to kolejny powód, by jeść go regularnie.

4. Bakłażan dba o zdrowie serca

Regularne spożycie bakłażana poprawia funkcjonowanie układu krwionośnego i pomaga Ci dbać o zdrowie Twojego serca.

Warzywo to ma działanie anty-angiogeniczne, to znaczy, że hamuje niekontrolowany rozwój nowych naczyń krwionośnych w ciele, co mogłoby prowadzić do rozwijania się guzów i komórek nowotworowych, a także wrzodów i chorób układu krążenia.

Jest to jedna z najważniejszych i najlepiej zbadanych właściwości bakłażanów.

5. Pomaga schudnąć

Gimnastyka

Jest to fakt, który naprawdę warto zapamiętać – woda z bakłażana jest jednym z najskuteczniejszych naturalnych sposobów na utratę zbędnych kilogramów. Dlaczego?

  • Wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej na brzuchu.
  • Ma działanie moczopędne.
  • Pomaga usunąć toksyny z organizmu.
  • Zawiera wiele substancji odżywczych, ale jest niskokaloryczny.

Chcesz obniżyć cholesterol i schudnąć? Wypróbuj wodę z bakłażana i siemię lniane

Mleko i siemię lniane

Jednym z najlepszych naturalnych sposobów na obniżenie poziomu złego cholesterolu jest przygotowanie domowej wody z bakłażana i połączenie jej właściwości z siemieniem lnianym.

Taki duet przyniesie niezwykłe efekty, ponieważ siemię lniane to ogromne wsparcie w oczyszczaniu tętnic z okładającego się w nich tłuszczu, a jednocześnie przyspiesza metabolizm, normuje poziom cukru we krwi i obniża poziom złego cholesterolu. Poniżej znajdziesz przepis.

Składniki

  • 1 średniej wielkości bakłażan
  • 2 łyżki stołowe siemienia lnianego
  • 1 litr wody
  • sok z 1 cytryny

Sposób przygotowania

  • Uwierz, to naprawdę proste. Zagotuj wodę, a gdy zacznie wrzeć, dodaj pokrojonego w plastry bakłażana ze skórą. Po chwili wsyp siemię lniane. Pozostaw na 40 minut, następnie zdejmij z ognia i odstaw do ostygnięcia na 30 minut.
  • Co teraz? Przelej napój do szklanej butelki i dodaj sok z cytryny.

Jak stosować tak przygotowany napój?

  • Pij ten napój 2 razy w tygodniu. Pierwszą szklankę wypij rano na pusty żołądek, a następnie wypij jeszcze 3 szklanki w ciągu dnia, na około 20 minut przed każdym posiłkiem.
  • Najlepiej jest podawać wodę bakłażanową w temperaturze pokojowej.

Stosując zbilansowaną dietę wzbogaconą w tak niesamowite warzywo jak bakłażan oraz dbając o regularną aktywność fizyczną bardzo szybko zobaczysz efekty. Spróbuj, to naprawdę proste i zdrowe!