Banan — poznaj jego nowe oblicze!

Banany mogą pomóc zmniejszyć objawy depresji, jak również zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Są także bardzo odpowiednie, aby uspokoić nerwy lub stany lękowe.
Koktajl bananowy

Według statystyk, banan jest najczęściej jedzonym owocem na całym świecie. Dzięki niepowtarzalnemu smakowi, a przy tym wysokiej zawartości wielu witamin i minerałów, zajmuje stałą pozycję w diecie wielu z nas.

Banan jest bogaty w węglowodany, co czyni go jednym z najbardziej energetycznych produktów roślinnych. Znajdziemy w nim również trzy rodzaje cukrów —  fruktozę, glukozę i sacharozę. Ponadto zawiera błonnik, a jednocześnie małe ilości tłuszczów.

Obecność bananów w diecie jest szczególnie ważne dla tych najmłodszych. Jest on zdrowy, dostarcza potrzebnych składników, a z drugiej strony zapewnia natychmiastowe uczucie sytości. Ze względu na swoje energetyczne właściwości również sportowcy nie powinni o nim zapominać, a to nie wszystkie jego zalety!

Banan – co w nim znajdziemy?

  • zawiera witaminy A, C, B1, B2, B6, B9(kwas foliowy) i E
  • jest bogaty w błonnik
  • zawiera minerały takie jak potas, magnez, wapń, selen, cynk, oraz żelazo
  • jest źródłem tryptofanu (aminokwasu biogennego)
  • jest bogaty w węglowodany proste i złożone
  • jest ubogi w tłuszcze i zawiera jedynie 105 kcal

Banan i jego dobroczynne właściwości

Koktajl bananowy

Choć wielu z nas nie przywiązuje do tej informacji większej wagi, banan jest bardzo zdrowym produktem, którego spożywanie przyniesie organizmowi wiele korzyści, zarówno na tle fizycznym, jak i psychicznym. Gdy zapoznasz się z jego zaletami, na pewno po niego sięgniesz!

Pomoc na depresję

W najnowszych badaniach udowodniono, że osoby cierpiące na depresję, po zjedzeniu banana czują się zdecydowanie lepiej. Jak to możliwe? Eksperci uważają, że odpowiedzialny jest za to, zawarty w nim tryptofan, który zostaje przetworzony na serotoninę — hormon szczęścia. Dlatego, gdy tylko dopada Cię chandra, cierpisz na zespół napięcia przedmiesiączkowego, lub po prostu masz gorszy dzień, nie wahaj się i zjedz banana!

Ukojenie dla układu pokarmowego

Uklad pokarmowy

Udowodniono, że regularne spożywanie bananów zapobiega powstawaniu wrzodów żołądka oraz zapewni ochronę błonie śluzowej żołądka, złagodzą one objawy zgagi, a jednocześnie pobudzą do pracy układ pokarmowy i usprawnią procesy trawienia.

Ratunek na anemię

Osoby z anemią zdecydowanie powinny go uwzględnić w swojej diecie. Banan jest bogatym źródłem żelaza, które to bierze udział w powstawaniu hemoglobiny.

Sposób na obniżenie wysokiego ciśnienia krwi

W związku z tym, że znajdziemy w nim niską zawartość sodu, a wysoką potasu, nadaje się on idealnie do obniżania ciśnienia. Regularne spożywanie bananów również uchroni przed wystąpieniem udaru mózgu.

Usprawnienie pracy mózgu

zdrowy mózg

Liczne badania potwierdziły, że banan ma bardzo pozytywny wpływ na mózg. Jeden z eksperymentów poświadczył, że studenci zjadający rano jednego banana, w ciągu dnia cieszą się lepszą koncentracją.

Lekarstwo na zaparcia

Dzięki wysokiej zawartości błonnika banan jest szczególnie zalecany osobom cierpiącym na zaparcia. Stymuluje on perystaltykę jelit bez stosowania przy tym środków przeczyszczających.

Uspokojenie dla nerwów

W związku z pokaźną zawartością witamin z grupy B, banany działają uspokajająco na układ nerwowy, szczególnie w chwilach stresu i niepokoju. Jeżeli czujesz, że Twoje nerwy są mocno nadwyrężone, koniecznie po niego sięgnij!

Sekret na zdrową i promienną cerę

rozjasnianie twarzy

Banan jest produktem, który świetnie nadaje się do stosowania na skórę twarzy. Redukuje on zmarszczki i wszelkie niedoskonałości, przywraca skórze blask i nadaje jej miękkości. Zarówno jego skórka, jak i sam owoc mogą być stosowane jako maseczka w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia przedwczesnych zmarszczek. Zwalczy on również obrzęk wokół oczu.

Banan dzięki zawartości potasu, który pomaga ustabilizować ilość płynów w organizmie i wspiera walkę z infekcjami, pomoże w walce z trądzikiem i suchością skóry.