Gdy bezsenność spędza sen z powiek…

Aby rzeczywiście wypocząć, powinniśmy zrezygnować z używania urządzeń elektronicznych, takich jak laptop czy komórka – dwie godziny przed pójściem spać.aby nie aktywowały i pobudzały naszego mózgu.

Skoro sen jest tak potrzebny do prawidłowego funkcjonowania, dlaczego nie mogę zasnąć? Te pytania na pewno krążą po głowach ludzi, którym bezsenność nie daje spokoju. Problemy ze snem bezpośrednio wpływają na jakość życia, doprowadzając do tego, że funkcjonowanie staje się niemożliwe. Bezsenność może być spowodowana szeregiem czynników, którym dziś się przyjrzymy. Znajomość ich pomoże wyeliminować problemy ze snem i poprawi jego jakość.

Z reguly przy tego typu problemach kończymy sięgając po tabletkę nasenną. W dzisiejszych czasach to rozwiązanie cieszy się największa popularnością. Jednak dobrze jest dowiedzieć się i dotrzeć do przyczyny problemu i zastanowić się co powoduje określony stan, w tym wypadku bezsenność. Jeżeli poznamy przyczyny, będziemy mogli walczyć z konsekwencjami. Gdy poznasz przyczyny wielogodzinnego nocnego czuwania, łatwiej będzie uporać się z tym problemem i odnaleźć upragniony odpoczynek.

Czym skutkuje przeciągająca się bezsenność?

2#:Bezsenność.jpg

Bezsenności nie można lekceważyć. Brak odpoczynku w postaci snu, który trwa od trzech do sześciu dni może poważnie odbić się na naszym zdrowiu. Jak rozpoznać te problemy?

  • częste budzenie się w nocy i wczesnym ranem
  • uczucie zmęczenia po przespanej nocy
  • rozdrażnienie, niepokój, smutek
  • wolne funkcjonowanie w ciągu dnia
  • brak koncentracji, zapominalstwo
  • małe wypadki (uderzenia, podknięcia)
  • problemy żołądkowo-jelitowe
  • myśli o spaniu powodujące niepokój
  • trudności w odnalezieniu odpoczynku we śnie regularnie powtarzające się

Co powoduje bezsenność?

3#:Bezsenność.jpg

1. Problemy emocjonalne

Czasem w życiu zderzamy się z twardą i bolesną rzeczywistością, z którą musimy sie zmierzyć. Innym razem są to małe, nic nieznaczące drobiazgi, które wyprowadzają nas z równowagi i powodują, że się martwimy. W takich momentach, gdy nasz spokój zaburzają zmartwienia, niepokój i stres, dochodzi do zachwiania równowagi chemicznej w mózgu, który przechodzi w tryb alarmowy i nie pozwala nam odpocząć.

Stres i niepokój to najwięksi wrogowie snu. Wszystkie zmartwienia, które gnębią nas w ciągu dnia, zbierają swoje żniwo w nocy objawiając się między innymi bezsennością. Cisza, ciemność i spokój dodatkowo potęgują uczucie niepokoju, a ciało jeszcze intensywniej zachowuje czujność.

2. Używki

Picie kawy, herbaty, napojów gazowanych, alkoholu i palenie papierosów skutecznie uniemożliwi spokojne zaśnięcie. Niektórzy wychodzą z zalożenia, że alkohol ułatwia zasypianie – nic bardziej mylnego! Substancja ta uniemożliwia wejście w stan głębokiego snu, co powoduje częste budzenie. W związku z tym, staraj się unikać spożywania alkoholu lub rób to z umiarem.

3. Niektóre choroby

Zapalenie stawów, cukrzyca, choroby serca, choroba Parkinsona, zaburzenia czynności tarczycy, refluks żołądkowo-jelitowy, choroba Alzheimera. Schorzenia te powodują pewne zmiany w organizmie, które mogą powodować bezsenność. Związane może być to z objawami jakie towarzyszą tym chorobom, takie jak: duszności, ból, czy zmiany na poziomie hormonalnym lub zmiany w układzie nerwowym.

4. Leki

Leki antydepresyjne, tabletki na alergię czy ciśnienie krwi mogą powodować bezsenność. W ich składzie można znaleźć kofeinę i inne środki pobudzające, które generują zaburzenia snu.

5. Bodźce zewnętrzne

Co się kryje pod tym pojęciem? Wiele osób dopuściło do pewnych przyzwyczajeń, które jak się okazuje mogą powodować bezsenność. Wielu z nas ma zwyczaj siedzenia do późnych godzin nocnych przed monitorem komputera, czy sprawdzać telefon komórkowy. Okazuje się, że fale, które emitują te urządzenia, zaburzają produkcję melatoniny i wpływają na funkcjonowanie obszarów mózgu, nie pozwalając im odpocząć. Jest bardzo prawdopodobne, że odpisując na wiadomość, którą otrzymujesz o dwunastej w nocy będąc już w łóżku będziesz miał problem z ponownym zaśnięciem. Monitory komputerów i telefonów komórkowych są bodźcem, który utrudnia nam późniejsze zasypianie i odpoczęcie.

6. Obfite kolacje

Najadanie się na noc nie sprzyja spokojnemu, twardemu i regeneracyjnemu odpoczynkowi. Proces trawienia wymaga swojego czasu, co nie pozwala organizmowi wypocząć, aż do momentu, kiedy proces ten zostanie zakończony. Kwasowość soków żołądkowych utrzymują ciało rozbudzone. Dlatego zaleca się ostatni posiłek spożywać dwie do trzech godzin przed położeniem się spać, aby bezsenność więcej nas nie gnębiła.

Jak zwalczyć bezsenność?

4#:Koty i bezsenność.jpg

  • postaraj się rozwiązać problemy i sprawy, które Cię niepokoją. Jeżeli nie da się ich rozwiązać przynajmniej przestań się nimi martwić – przecież i tak nic nie możesz zrobić! Nie pozwól, by zmartwienia nasilały się przed snem. Oczywistym jest, że nie możemy ich całkowicie wyeliminować, są częścią życia i nas samych, ale nie pozwólmy by zmartwienia miały nad nami kontrole, nauczmy się nad nimi panować!
  • udawaj się na spoczynek zawsze o tej samej porze
  • zrezygnuj z ciężkich kolacji. Po ostatnim posiłku – pij napar z rumianku, co usprawni proces trawienia
  • unikaj kładzenia się do łózka z laptopem czy telefonem komórkowym. Najlepiej zaprzestań ich używania już dwie godziny przed snem, w ten sposób unikniesz zakłócania pracy mózgu przez te urządzenia
  • przed pójściem spać, weź relaksującą, ciepłą kąpiel lub prysznic
  • staraj się nie drzemać w ciągu dnia. Zamiast tego zajmij się sportem, co spotęguje zmęczenie, a wieczorem ułatwi zasypianie