Bóle pleców – jak oszczędzać kręgosłup?

Prawidłowa postawa ciała stanowi klucz do zdrowia kręgosłupa i pomaga zapobiegać bólom pleców. Należy więc zwracać szczególną uwagę na posturę naszego ciała zarówno podczas siedzenia godzinami przed komputerem, jak i podczas ruchu i stania.
Ból pleców

Bóle pleców to dolegliwość tak powszechna w dzisiejszych czasach, że można by ją uznać za integralny element ludzkiego życia. Zawrotny rozwój nowych technologii sprzyja bowiem siedzącemu trybowi życia, a podczas długich godzin przed ekranem urządzeń elektronicznych nie przykładamy wagi do prawidłowej postawy ciała.

Bóle pleców mogą dawać o sobie znać co jakiś czas i w niezbyt uprzykrzającej życie formie albo przekształcić się w chroniczną dolegliwość negatywnie wpływającą na jakość naszego życia. Z raportów Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że co dziesiąta osoba na świecie cierpi z powodu problemów z kręgosłupem.

W większości przypadków bóle pleców pojawiają się spontanicznie i łatwo je złagodzić zwykłym środkiem przeciwbólowym. Warto jednak uświadomić sobie, że taka doraźna reakcja nie zwalczy problemu, pozwala tylko na chwilę o nim zapomnieć.

Aby uniknąć bólu w różnych odcinkach kręgosłupa należy zadbać na co dzień o prawidłową postawę ciała, odpowiednią dawkę ruchu oraz unikać pewnych nawyków, które przyczyniają się do pogorszenia dolegliwości bólowych.

Poznaj dziś z nami nawyki, które przyczyniają się do powstawania bólów pleców.

Podnoszenie ciężarów a bóle pleców

Podnoszenie cięzkich przedmiotów

Jednym z głównych powodów lekkiego bólu pleców jest zbyt duże obciążenie kręgosłupa wywołane podnoszeniem ciężkich przedmiotów. Już przy pierwszym „strzyknięciu” należy natychmiast odciążyć kręgosłup i poprosić kogoś o pomoc lub o przeniesienie ciężkiego przedmiotu.

Odpoczynek i brak ruchu

Chociaż powszechnie uważa się, że odpoczynek jest najlepszym lekarstwem na lumbago, ponieważ łagodzi ból i nagromadzone napięcie, jednak według specjalistów nie jest to najlepszy sposób na zaradzenie sytuacji.

Liczne badania potwierdzają, że aktywność fizyczna skuteczniej łagodzi dolegliwości bólowe i zapobiega przyszłym bólom pleców niż odpoczynek. Odpowiedni ruch wzmacnia bowiem mięśnie i usprawnia przepływ krwi do stawów i kręgów.

Należy jednak pamiętać, by podczas uprawiania sportu kontrolować postawę ciała, ponieważ w przeciwnym razie ruch może nam przynieść więcej problemów niż korzyści.

Garbienie się

Zgarbiony mężczyzna

Jak już wspomnieliśmy, nasz kręgosłup nie lubi długiego siedzenia w bezruchu, a to właśnie jest kolejną przyczyną częstych bólów pleców. Rzadko kiedy udaje nam się zachować przy tym prawidłową postawę ciała, co w konsekwencji prowadzi co nieprzyjemnych dolegliwości.

Kiedy pochylamy głowę do przodu i garbimy się, zwiększa się nacisk na stawy, mięśnie i kręgi, który w konsekwencji wywołuje silny i uciążliwy ból.

Aby zapobiec przykrym objawom, należy w ciągu całego dnia przyjmować prawidłową postawę ciała.

Przeczytaj koniecznie: Postawa ciała – 6 porad dla zdrowia kręgosłupa

Stres

Czy znasz jakąkolwiek osobę, która nie żyje w ciągłym stresie i pośpiechu? Pewnie niewiele jest takich przypadków, ponieważ obecne społeczeństwo wręcz wymaga od nas szaleńczego tempa i doskonałości w wielu aspektach życia. Nie ma więc czasu na spokój i relaks, trzeba nieustannie gnać do przodu.

Warto jednak uświadomić sobie, że wszechobecny stres wywołuje silne napięcie w naszym organizmie, które z kolei objawia się bólem w okolicach szyi, pleców czy głowy.

Aby uniknąć tego typu dolegliwości, należy zadbać o codzienną dawkę relaksu. Świetnie sprawdzają się w tym przypadku rozmaite techniki relaksacyjne, takie jak masaże, ciepła kąpiel, joga, pilates.

Nieocenionym sprzymierzeńcem w walce z nerwami i napięciem jest również sport. Nieważne jaki, ważne aby sprawiał ci frajdę i chociaż na chwilę pozwalał oderwać ci się od stresującej rzeczywistości.

Otyłość

Otyłość

Ogromny wpływ na otyłość mają uwarunkowania genetyczne i niezdrowe nawyki na co dzień. Chociaż w pierwszym przypadku znacznie trudniej jest zaradzić problemowi, radykalna zmiana trybu życia może bardzo pomóc.

Nadmierna masa ciała z czasem zaczyna wpływać na jakość naszego życia i nie mamy tu na myśli estetycznego aspektu, ale obciążenie jakim zbędne kilogramy stają się dla różnych części naszego organizmu. Napór ten wywołuje bóle i stany zapalne.

Już redukcja wagi o co najmniej 10% w przypadku otyłości może w znacznym stopniu pomóc w walce z nawrotami bólów pleców.

Palenie tytoniu

Chociaż na pierwszy rzut oka palenie niewiele ma wspólnego z kręgosłupem, jest to mylna opinia. Regularne palenie tytoniu jest bowiem jedną z częstych przyczyn bólu w dolnej części pleców.

Zawarte w tytoniu szkodliwe substancje ograniczają dopływ krwi do kręgosłupa i negatywnie wpływają na kondycję kręgów, wywołując przy tym silny ból.

Pochylanie ciała do przodu

Ciągłe pochylanie ciała do przodu zwiększa nacisk na kręgi dolnej części kręgosłupa, co w konsekwencji pogarsza stan mięśni i wywołuje ból pleców.

Aby zapobiec problemowi, zaleca się uniknie ruchów, które powodują nachylanie ciała do przodu oraz regularne wykonywane ćwiczeń na wzmocnienie dolnej części pleców, koncentrujących się na skłonach w tył.

Przeczytaj koniecznie: Ból w plecach? – Ćwiczenia przyniosą ulgę

Maskowanie bólu

Przyjmowanie leków

Przyjmowanie środków przeciwbólowych i stosowanie zabiegów z użyciem zimna lub ciepła łagodzi ból tylko na jakiś czas. Dlatego też nie powinny być one postrzegane jako jedyna metoda na rozwiązanie problemu. Takie techniki często jedynie „maskują” ból.

Aby w 100% zlikwidować dolegliwości i bóle pleców, nie obejdzie się bez regularnej aktywności fizycznej o niskiej intensywności i zachowania prawidłowiej postawy ciała.

Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest konsultacja z fizjoterapeutą, który zaleci ci odpowiednie ćwiczenia w zależności od lokalizacji i intensywności bólu.

Jeśli żadne z powyższych zaleceń nie poskutkowało w twoim przypadku lub jeśli bóle pleców utrzymują się przez okres dłuższy niż dwa tygodnie, należy jak najszybciej udać się do lekarza w celu ustalenia przyczyny problemu i zastosowania odpowiedniej kuracji leczniczej.

Przeczytaj koniecznie: Rwa kulszowa: jak leczyć korzonki?