Bóle pleców – uwaga na emocje!

Bardzo ważnym czynnikiem jest odpowiednia postawa ciała. Przeciążenie kręgosłupa powoduje bóle pleców i może wpłynąć na dolegliwości żołądkowe.
Bóle pleców a emocje

Jak już zapewne wiesz, czynniki, takie jak osłabiony układ kostny lub uszkodzone stawy, wraz z nieodpowiednią postawą ciała, wielokrotnie wpływają na bóle pleców. Ale uwaga! Równie istotne znaczenie mają nasze emocje!

Emocje oddziaływują nie tylko na nasz stan emocjonalny, ale również na nasze ciało. Stres i ciągłe zmartwienia powodują przeciążenie i bóle pleców. 16 października to coroczny Światowy Dzień Kręgosłupa. Wtedy też organizuje się panele dyskusyjne i konferencje, żeby podzielić się najnowszymi odkryciami w tej dziedzinie.

W dzisiejszym artykule przedstawimy Wam najważniejsze informacje i wskazówki.

Ciężar emocji a bóle pleców

Niejednokrotnie, po dłuższym okresie ciągłego stresu wywołanego sytuacją w pracy lub w domu, zauważamy u siebie najróżniejsze dolegliwości, takie jak na przykład zespół jelita drażliwego lub bóle pleców.

Pewnie zastanawiasz się jak to możliwe i jak coś, co generalnie istnieje w naszym umyśle, może wpływać na kręgosłup… Otóż może. Słowo „kręgosłup” składa się ze słowa „słup” – który utrzymuje ciężar naszego ciała – i słowa „kręgi”, które reprezentują bardzo skomplikowany układ kości.

Nasze plecy to, w rzeczywistości, najważniejsza oś naszego ciała. To swego rodzaju pilar złożony z kości i mięśni, dzięki któremu możemy się poruszać i funkcjonować. Czasem jednak nakładamy na niego dodatkowy ciężar w postaci negatywnych emocji.

Negatywne emocje wpływają na podstawowe czynności naszego organizmu: na hormony, na neuroprzekaźniki, na rytm serca… Wszystko to ma odzwierciedlenie w naszej codzienności. Stres i uczucie rozdrażnienia przeistaczają się w ucisk mięśni, co – z kolei – powoduje problemy z nerwami i ścięgnami.

Podobnie jest w przypadku kręgosłupa. Bóle emocjonalne mogą wywoływać bóle pleców, zwłaszcza w obrębie szyi i lędźwi. Poniżej przeczytasz, jak to wygląda w praktyce.

Przeczytaj również: jak leczyć bóle pleców

Obolałe kręgi szyjne

Kręgi szyjne

Bóle pleców to nie tylko lędźwie. Bardzo często występują w okolicy szyi.

  • Kręgi od C1 do C7 – pierwszy z nich to ten, który utrzymuje ciężar naszej głowy i gwarantuje równowagę.
  • Żeby uniknąć dolegliwości zdrowotnych, zawsze należy dbać o płynność ruchów. Konieczna jest też rozciągliwość mięśni.
  • Kręgi szyjne najbardziej cierpią ze względu na stres i zmartwienia. Bóle pojawiają się wraz z problemami w domu lub w pracy.
  • Staraj się wstawać rano z pozytywnym podejściem do życia, z dystansem do problemów i uśmiechem na twarzy.

Możesz też wykonać okrężne, harmoniczne ruchy głową – bardzo delikatnie – i ramionami. Na pewno złagodzą dolegliwości.

Chcesz wiedzieć więcej? Kręgi szyjne – dolegliwości i leczenie

Bóle w części piersiowej

Tak zwana część piersiowa, która składa się z kręgów od Th1 do Th12, to bardzo duży odcinek kręgosłupa. Jest ściśle związany z naszymi emocjami. W jaki sposób? Wyjaśniamy:

  • Osoba zdeprymowana lub smutna zazwyczaj patrzy w dół, garbiąc się.
  • Ze względu na stan emocjonalny, ograniczamy aktywność fizyczną i prowadzimy siedzący tryb życia.
  • Wszystko nam ciąży, proces oddychania staje się wolniejszy, podobnie jak krążenie krwi. Pojawiają się  bóle głowy, bóle brzucha i ucisk w piersi.

Bóle pleców wiążą się z nieprawidłową postawą ciała i przeciążeniem kręgosłupa. Koniecznie trzeba zadbać o aktywność: spacery, bieganie itp. I odpowiednie zarządzanie negatywnymi emocjami! Musisz sobie z nimi radzić!

Bóle pleców w części lędźwiowej

Bóle pleców w okolicy lędźwiowej

Strefa lędźwiowa kręgosłupa to kręgi od L1 do L5, ma tendencję do stanów zapalnych, co może powodować bóle pleców, rwę kulszową, a nawet wpływać na nerki i pęcherz moczowy.

  • Ta część naszego ciała jest wrażliwa na nieodpowiednią postawę, emocje takie jak lęk i depresję.
  • Najczęściej dotyczy osób, które przejmują się bardziej innymi, niż sobą samym; u osób, które spędzają dużo czasu na stojąco, które są w ciągłym biegu i nie mają czasu dla siebie…

Czują się tak, jakby ich plecy były pęknięte w połowie. Można z tym walczyć. Przede wszystkim relaks i ustalenie priorytetów. Warto też odwiedzić specjalistę, który pomoże nam zadbać o naszą sferę emocjonalną.

Istnieje wiele ćwiczeń i rozciągnięć, które złagodzą bóle pleców i poprawią komfort naszego życia.