Bóle stawów – Kilka porad

Żelatyna jest bogata w kolagen i witaminę C, dzięki czemu sprawdza się w odbudowywaniu chrząstki i złagodzeniu bóli mięśniowych.
Ból stawu kolanowego

Odczuwasz sztywność i bóle stawów, ale nie wiesz czym jest to spowodowane? Jak najszybciej udaj się do swojego lekarza, który postawi właściwą diagnozę.

W międzyczasie jednak zaproponujemy Ci kilka porad związanych z odżywianiem, które pozwolą Ci złagodzić bóle stawów.

1. Odżywianie a bóle stawów

Jeśli należysz do tej części populacji, której w normalnym funkcjonowaniu przeszkadza ból stawów, z pewnością wiesz, jak poważna jest to dolegliwość. Najczęściej w walce z bólem sięgamy po środki przeciwzapalne, jednak nie zawsze przynoszą one oczekiwany efekt.

Bóle stawów mogą mieć podłoże związane ze zużywaniem się chrząstki, reumatyzmem czy zapaleniem stawów. Choroby stawów są najczęściej nieuleczalne, a w dodatku bardzo utrudniają życie.

Czy da się temu jakoś zaradzić?

Odpowiedź jest na szczęście pozytywna – tak, jeśli tylko poprawimy swoje nawyki i zaczniemy prawidłowo się odżywiać. Prawidłowe odżywianie to klucz do sukcesu w walce z bólami stawów.

W zależności od wybieranych produktów możemy wzmocnić i zregenerować kości, chrząstki i więzadła, a jednocześnie odciążyć stawy. Należy mieć także na uwadze fakt, że produkty o dużej zawartości metali mogą oddziaływać na kondycję naszych stawów.

Właśnie dlatego konieczne jest zrekompensowanie tego poprzez stosowanie diety oczyszczającej organizm ze szkodliwych substancji.

Musisz wiedzieć, że nawet jeśli bóle stawów to dla Ciebie wciąż bardzo odległy temat, warto zadbać o profilaktykę i zastosować się do naszych wskazówek.

2. Jak się odżywiać?

1. Unikaj przetworzonej żywności

Cola z lodem

To naprawdę proste – zatrzymaj się na chwilę i zastanów się, jak dużo przetworzonej żywności spożywasz każdego tygodnia albo ile śmieciowego jedzenia zjadłeś w zeszłym miesiącu.

Pomyśl też o wszystkich napojach zawierających niebywałe ilości cukru, sztucznych barwników i substancji chemicznych. Nie ma na co czekać – najwyższy czas zacząć zwracać uwagę na to, co jesz.

Następnym razem, gdy będziesz robić zakupy, przemyśl dokładnie swoje wybory.

Przede wszystkim unikaj rafinowanych cukrów, mąki i soli. Ludzki organizm nie radzi sobie najlepiej z ich trawieniem i duża część szkodliwych substancji odkłada się w ciele, w rezultacie niszcząc także stawy.

2. Uważaj na produkty o wysokiej kwasowości

Jednym z pozornie niegroźnych produktów, który w rzeczywistości może okazać się bardzo szkodliwy jest mleko. Mleko to produkt pochodzenia zwierzęcego o dużej kwasowości, która może zmieniać pH krwi i w rezultacie prowadzić do bólu stawów.

Zdecydowanie lepiej jest dostarczać sobie niezbędną dawkę wapnia ze źródeł roślinnych.

Innym produktem o wysokiej kwasowości jest kawa, staraj się więc jej nie nadużywać.

3. Ogranicz spożycie białek zwierzęcych

Czerwone mięso

Białka pochodzenia zwierzęcego zwiększają kwasowość krwi tak samo jak i mleko. Oczywiście białko jest nam potrzebne do życia, jednak roślinne źródła protein, takie jak warzywa czy bakalie, są o wiele zdrowszym rozwiązaniem.

Przede wszystkim jednak unikaj czerwonego mięsa, a wybieraj o wiele zdrowszą pierś z kurczaka lub indyka.

4. Wybieraj produkty zawierające kolagen

Kolagen wzmacnia i regeneruje chrząstkę, a mocna chrząstka to klucz do uporania się z bólami stawów. Smacznym i prostym sposobem na dostarczenie sobie dużej dawki kolagenu jest jedzenie galaretek, które są również bogate w witaminę C.

Chrząstkę wzmacniają także produkty zawierające siarkę, wzbogać więc swoją dietę w cebulę, rośliny strączkowe, szparagi, czosnek i brukselkę. Wszystkie te produkty jedzone regularnie na pewno pomogą Ci zwalczyć bóle stawów.

5. Zapewnij sobie dawkę wapnia i magnezu

Wapń i magnez są niezwykle ważnymi minerałami jeśli chodzi o mocne kości i zdrowe stawy. Dlatego też należy regularnie spożywać takie produkty jak fasola czy soczewica.

Magnez znajdziesz także w pestkach dyni, siemieniu lnianym, szałwii hiszpańskiej, szpinaku, pietruszce czy rzeżusze wodnej. Nie zapomnij także o sałatach!

Dodatkowym źródłem wapnia i magnezu są także wodorosty i suszone owoce.

6. Dostarcz sobie kwas tłuszczowy omega-3

Łosoś

Badania wykazały, że kwas tłuszczowy omega-3 doskonale zwalcza stan zapalny i bóle stawówProdukty zawierające ten składnik staraj się więc spożywać co najmniej 3 razy w tygodniu.

Kwas omega-3 znajdziesz przede wszystkim w rybach – łososiu i makreli. Możesz także wybrać suplementy diety w kapsułkach zawierające ten składnik, jednak najpierw skonsultuj się z lekarzem, czy są one dla Ciebie wskazane.

7. Stosuj się do prostych zasad żywieniowych

Kiwi

Przede wszystkim stosuj zbilansowaną i zdrową dietę i nie przejadaj się. Zdecydowanie lepiej jest jeść mniejsze porcje kilka razy dziennie i nie omijać żadnego z posiłków.

Dokładnie wyliczaj porcje i zawsze miej pod ręką świeże owoce i warzywa. Wiesz już, że substancje chemiczne mogą szkodzić Twoim stawom, nadmierne stosowanie leków może więc również przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.

Pij dużo wody, która pozwoli na usunięcie z organizmu metali i szkodliwych substancji, dzięki czemu poczujesz się lżej i swobodniej.

Regularne oczyszczanie organizmu jest w tym przypadku konieczne. Bóle stawów nie są łatwe do całkowitego wyleczenia, ale jeśli będziesz stosować się do naszych wskazówek, Twój stan na pewno się poprawi. Pamiętaj też jak ważne jest odpowiednie nastawienie i cierpliwość!