Bóle szyi – 6 możliwych przyczyn

Nieprawidłowa postawa ciała może powodować silne bóle szyi. Pamiętaj o rozciągnięciach i przerwach.
Bóle szyi

W pracy lub podczas wykonywania obowiązków domowych bardzo często pojawiają się bóle szyi. Wpływ stresu, nieodpowiednia postawa ciała i niektóre niezdrowe nawyki są ich bezpośrednią przyczyną.

Szacuje się, że problem dotyczy 70% ludności. Bóle szyi pojawiają się, ponieważ mięśnie są przeciążone i spięte. Dolegliwości są odczuwalne również w okolicach karku.

Nie jest to choroba przewlekła, także nie stanowi szczególnego niebezpieczeństwa. Warto jednak zadbać o profilaktykę, ponieważ na dłuższa metę może prowadzić do problemów z kręgosłupem. Dzisiaj dowiesz się, dlaczego pojawiają się bóle szyi i jak im zapobiec.

Skąd się biorą bóle szyi?

1. Osłabione mięśnie

Szyja

Siedzący tryb życia, zbyt gwałtowne ruchy i życie w ciągłym stresie sprawiają, że mięśnie w okolicach karku znacznie się osłabiają.

Problem pogłębia się, jeżeli nasza dieta nie zawiera odpowiedniej ilości nutrientów lub podczas nadmiernego wysiłku fizycznego, do którego nie jesteśmy przyzwyczajeni.

Przeczytaj również: Przemęczona? Sprawdź możliwe przyczyny!

2. Nieodpowiednia postawa

Nieodpowiednia postawa podczas stania lub siedzenia może powodować bóle i inne poważne problemy (cierpią zwłaszcza kości i stawy). Kilka godzin przed komputerem w tej samej pozycji sprawia, że nasze mięśnie sztywnieją i są bardziej podatne na urazy.

Należy wykonać kilka rozciągnięć i odpoczywać co 20 – 30 minut.

3. Czynniki emocjonalne

Smutna kobieta

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu eksperci nie chcieli przyznać, że nasze emocje mają bardzo wiele wspólnego ze zdrowiem fizycznym. Po przeprowadzeniu ogromnej ilości badań dowiedziono, że bóle szyi są ściśle związane z naszym stanem emocjonalnym.

Zmartwienia, niepokoje, lęki, stres czy depresja oddziaływują na kark, szyję, plecy i ramiona.

4. Reakcje chemiczne

Reakcje chemiczne i nerwowe wywołane pod wpływem najróżniejszych bodźców, to kolejna przyczyna bólów szyi. Nadmierne ilości kawy, napojów alkoholowych i mięsa wpływają na poziom pH naszego organizmu, co może prowadzić do stanów zapalnych.

5. Palenie tytoniu

Palenie tytoniu

Toksyczne związki zawarte w dymie tytoniowym powodują wiele chorób przewlekłych i wpływają na ogólne funkcjonowanie naszego organizmu. Podnoszą też napięcie mięśni pleców i szyi, ponieważ odwadniają dyski i przyspieszają ich zużycie.

6. Nadużywanie smartphonów

Osoby, które nieustannie korzystają z telefonów komórkowych typu smartphone są szczególnie narażone na bóle szyi i pleców. Za każdym razem, kiedy opuszczamy głowę, żeby zerknąć na ekran telefonu, naciskamy na mięśnie szyi i wywołujemy napięcie.

Odwiedź ten artykuł: Uzależnienie od telefonu i jego skutki

Bóle szyi – kilka praktycznych wskazówek

Rozciąganie mięśni szyi

Poza unikaniem powyższych sytuacji, istnieje kilka wskazówek, które pomogą nam zapobiec bólom szyi.

Należą do nich:

  • Wykonywanie ćwiczeń rozciągających. Przynajmniej raz dziennie.
  • Odpowiednio dobrane ćwiczenia na plecy, ramiona, szyję i głowę.
  • Zadbaj o solidny materac i niezbyt wysoką poduszkę.
  • Staraj się mieć zawsze wyprostowane plecy, zwłaszcza podczas siedzenia.
  • Zachowaj szczególną ostrożność przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów. Jeżeli jest taka konieczność, poproś o pomoc.
  • Staraj się spać w pozycji embrionalnej. Unikaj spania na brzuchu.
  • Podczas niskich temperatur zakładaj płaszcz.
  • Jadaj produkty bogate w potas, magnez i wapń – minerały te gwarantują zdrowe mięśnie i stawy.

Teraz już znasz wszystkie przyczyny, które wpływają na bóle szyi. Postaraj się zmienić podstawowe nawyki, a rezultaty przyjdą same.

Jeżeli bóle stają się przewlekłe, koniecznie zgłoś się do lekarza w celu postawienia odpowiedniej diagnozy.