Bóle żołądka na podłożu nerwowym!

Z pewnością każdy z nasz odczuwa od czasu do czasu ten charakterystyczny ból żołądka wywołany nerwami, który powoduje złe samopoczucie, odbiera apetyt i – w pewnym sensie – doprowadza do zachwiania równowagi całego organizmu. Po krótce opiszemy, w jaki sposób sytuacje stresowe wpływają na żołądek, a także przedstawimy kilka prostych porad na ukojenie „zestresowanego” żołądka.

Żołądek to część układu pokarmowego, który najdotkliwiej odczuwa nasze stresy i lęki. Na ich nasilenie wpływają okresy przygnębienia, smutku, nadmiar pracy, problemy rodzinne. Żołądek natychmiast odczuwa nasze niepokoje i odbiera apetyt, a czasem zaburza metabolizm do tego stopnia, że mimo braku łaknienia, tyjemy.

Bóle żołądka a nerwy

2#:żołądka.jpg

Gdy doświadczamy bardzo stresującej sytuacji, nasz żołądek natychmiast się o tym dowiaduje. Organ ten posiada pewnego rodzaju guzik, który aktywuje się, kiedy jesteśmy głodni – to tak zwana faza nerwowa, podczas której następuje produkcja soków trawiennych. Natomiast w stanach napięcia, zmartwień, lęków i stresu, żołądek przestaje reagować prawidłowo, gdyż nasze jelita przestają produkować soki trawienne.

Stan ten znamy pod nazwą dyspepsji lub niestrawności, której efektem są zaburzenia trawienia, ociężałość, zgaga… Kiedy stres stanowi element naszej codzienności, nasze procesy trawienne ulegają zachwianiu, bezpośrednio wpływając na cały układ pokarmowy –  występują zaparcia, biegunka, wymioty… doprowadzając czasem do pojawienia się straszliwego zespołu jelita drażliwego.

Dolegliwości te dotyczą wszystkich: mężczyzn, kobiety, młodzież, osoby starsze… Stres to choroba, która dotyka nas w równym stopniu i należy być świadomym tego, że nasz układ trawienny, a w szczególności żołądek, odczuwa jego konsekwencje jako pierwszy.

Porady na ukojenie bolącego z nerwów żołądka

Unikaj spożywania węglowodanów. Bardzo często zdarza się, że w chwilach stresu lub podczas napadów lęku sięgamy po jedzenie, pochłaniając wszystko, co mamy pod ręką albo produkty, których spożywanie sprawia nam przyjemność – to zwykle sposób na odwrócenie uwagi naszego organizmu od jakiegoś problemu. Jednak zajadanie się niezdrowymi ciastkami i słodyczami w niczym nam nie pomoże.

Produkty te powodują nagromadzenie się w organizmie tłuszczów i toksyn, czego rezultatem jest jeszcze większe osłabienie naszego metabolizmu. Proces trawienny przebiega wolno i boleśnie. Jeśli już koniecznie musimy coś zjeść między posiłkami, ponieważ jesteśmy nerwowi albo towarzyszą nam stany lękowe, najlepiej sięgajmy po owoce: jabłko, banan… a także wskazane są jogurty naturalne, ponieważ zawierają prebiotyki, które zadbają o florę naszych jelit. Pamiętajmy, by nigdy w przypadkach żołądkowych dolegliwości nie sięgać po produkty bogate w tłuszcze – są one bardzo szkodliwe dla naszego żołądka i jelit.

Dla złagodzenia bolącego z nerwów żołądka zaleca się picie herbatek uspokajających. Pamiętaj jednak, by spożywać herbaty i napary ziołowe, dopiero dwie godziny po posiłku, ponieważ rośliny, z których się je przygotowuje, mają tendencję do wchłaniania żelaza. Zastosuj następujące napary:

  • Rumianek: Pij go dwie godziny po każdym posiłku. Jedna jego łyżeczka zaparzona w gotującej się wodzie okaże się doskonała do uspokojenia żołądka i pozbycia się zgagi. Pamiętaj, że rumianek należy pić gorący. Jest to idealna dla naszego układu pokarmowego roślina – ma działanie przeciwzapalne, przeciwskurczowe, zapobiega powstawaniu gazów jelitowych…

4#:żołądka-Anyżek-zielony.jpg

  • Goździk: Doskonale radzi sobie z nerwami: łagodzi stany zapalne, usuwa gazy jelitowe i koi bóle żołądka. Ugotuj 15 g goździków w litrze wody, przecedź i odstaw. Zaleca się jego picie pół godziny przed posiłkami.