Brak czasu na śniadanie a twoja sylwetka

Dalekie od powodowania przyrostu wagi, śniadanie sprawia, że nasz metabolizm jest aktywowany i rozpoczyna spalanie tłuszczu od pierwszych godzin dnia. Ponadto, dodaje nam energii, aby stawic czoło wyzwaniom dnia.
Śniadanie w pośpiechu

Zapewne nieraz powtarzano ci w dzieciństwie, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia.

Rzeczywiście, śniadanie pomaga aktywować uśpiony przez noc metabolizm i już od samego rana wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, a także dostarcza energii na cały nadchodzący dzień.

Czy wszyscy jemy śniadanie?

Statystyki ujawniają, że pomimo licznych kampanii na rzecz zdrowia wielu z nas wciąż wychodzi z domu bez śniadania – zamiast pożywnego posiłku wybieramy na przykład poranną kawę w miejscu pracy.

Innym niepokojącym faktem jest to, że jeśli nawet jadamy śniadanie w domu, w wielu przypadkach nie okazuje się ono wystarczająco zdrowe i nie dostarcza organizmowi niezbędnych substancji odżywczych. Mamy tu na myśli zarówno dorosłych, jak i dzieci.

Często nasze śniadanie ogranicza się do szklanki mleka i szybkiego tosta z dżemem lub jakiegoś słodkiego wyrobu piekarniczego. Coś słodkiego i bogatego w tłuszcz sprawia, że szybko czujemy się syci i możemy szybciutko wyjść z domu.

Słodycze na śniadanie

Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że szybkie i nieprzemyślane śniadanie poważnie odbija się na stanie naszego zdrowia. Eksperci biją na alarm, że dzień po dniu wskaźnik otyłości naszej populacji pnie się w górę.

Istnieje jeszcze jedno błędne przekonanie na temat śniadania – że osoby, które chcą schudnąć, powinny rezygnować z tego pierwszego posiłku. Dziś wyjaśniamy ci, jak ważne jest odpowiednio skomponowane śniadanie każdego dnia oraz jak jego pomijanie wpływa na naszą sylwetkę.

Pomijanie śniadania a wzrost masy ciała

Zdrowe i pożywne śniadanie

Osoby, które wychodzą rano z domu bez śniadania zwykle usprawiedliwiają się w następujący sposób:

  • Nie mam czasu.
  • Wieczorem zjadłam obfitą kolację.
  • Chcę zrzucić kilka kilogramów.

Jeśli identyfikujesz się z którymś z powyższych stwierdzeń, koniecznie powinnaś zdać sobie sprawę z konsekwencji, jakie ten poranny „post” ma na twoje zdrowie i sylwetkę.

  • Rozpoczynanie dnia z pustym żołądkiem jest bezpośrednio związane ze spadkiem energii, niską wydajnością intelektualną, zmęczeniem i złym humorem.

Czy wiesz, że twój mózg potrzebuje około 20 % całkowitej energii do prawidłowego funkcjonowania? Stąd też bez śniadania czujemy się niczym ogłuszeni, dokucza nam ból głowy – bez odpowiednich składników odżywczych i witamin nie jesteśmy w stanie dobrze wykonywać naszej pracy.

  • Osoby, które nie jadają śniadania często cierpią na zaparcia.
  • Rezygnacja ze śniadania prowadzi do tzw. „zespołu metabolicznego” – czyli gromadzenia się tłuszczu głównie w jamie brzusznej.

Dzieje się tak dlatego, że organizm, któremu nie zostały dostarczone składniki odżywcze, aktywuje pracę szeregu różnych enzymów, których zadaniem jest utworzenie rezerw w postaci tkanki            tłuszczowej.

Wówczas nasz organizm zaczyna gromadzić tłuszcz w postaci nielubianych przez nas wałeczków przede wszystkim na brzuchu.

  • Czy wiesz, co jest przyczyną otyłości brzusznej? Wzrost poziomu triglicerydów, nadciśnienie tętnicze krwi oraz wysoki poziom glukozy. Wszystkie te czynniki prowadzą do poważnych problemów układu sercowo-naczyniowego.
  • Badania przeprowadzone przez Szkołę Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Harvarda ujawniają, że u mężczyzn, którzy wychodzą z domu bez śniadania albo jedynie piją mocną kawę, która „postawi ich na nogi”, występuje zwiększone ryzyko zawału mięśnia sercowego. Konsekwencje tego nawyku – praktykowanego latami – mogą być naprawdę poważne.

Jak widać, rezygnacja ze śniadania niesie ze sobą poważne ryzyko dla naszego zdrowia i sylwetki. Praktykując ten nawyk nie tylko spowolnisz przemianę materii, ale także przyczynisz się do odkładania się rezerw tłuszczu w postaci wałeczków na brzuchu.

Jeśli jednak twoje śniadanie jest zdrowe i pełnowartościowe możesz być pewna, że skutecznie zapobiegasz w ten sposób niejednemu problemowi zdrowotnemu.

Zdrowe śniadanie – co powinno zawierać?

Zdrowe śniadanie

Pełnoziarniste produkty

Na przykład owies – jest on jedną z najzdrowszych propozycji na pełnowartościowe i odżywcze śniadanie. Możesz przygotować go wedle własnego gustu. Z pokrojonym na kawałki jabłkiem lub kilkoma winogronami będzie naprawdę przepyszny!

Możesz również postawić na kanapkę z żytniego chleba. Doskonałą opcja jest także kromka z dżemem śliwkowym i szklanka naturalnego soku pomarańczowego.

Trochę białka

Powinniśmy zdać sobie sprawę z tego, że białko jest niezbędne do wzmocnienia mięśni. Na nic zda się zmniejszenie masy ciała, gdy skóra będzie zwiotczała.

Zdrowe śniadanie koniecznie powinno zawierać odpowiednią dawkę białka. Idealną propozycją okaże się skropione oliwą z oliwek jajko na twardo albo omlet ze szpinakiem.

Mleko? Herbata? Kawa?…

Najbardziej polecamy napoje pochodzenia roślinnego, np. mleko migdałowe, owsiane, ryżowe czy orzechowe – nie zawierają one ciężkostrawnej laktozy, a dostarczają mnóstwa energii.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by do śniadania przyrządzić filiżankę kawy albo zielonej herbaty.

Owoce

Nie ma znaczenia jakie – ważne, żeby były! Zielone jabłko, gruszka czy pyszna sałatka z kiwi i truskawek, papaja czy plaster ananasa…? Ważne, aby były świeże. Możesz je jeść w całość albo przygotować koktajl.

Pamiętaj jednak, że soki zawierają więcej cukru niż całe owoce. Pamiętaj, by jabłka jeść ze skórką!

Bakalie

Migdały

3 orzechy lub 5 migdałów dziennie – wystarczą, aby dostarczyć ci sporej dawki magnezu, a także są cennym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3.

Probiotyki

Jednym z najlepszych źródeł probiotyków jest jogurt grecki bez cukru. Aktywuje on metabolizm, a ponadto dostarcza zdrowych bakterii, które dbają o naszą florę jelitową.

Już wiesz! – Nigdy nie wychodź z domu bez pełnowartościowego śniadania!