Buraki – dlaczego warto je jeść?

Świeże buraki

Buraki to czerwone bulwy o słodkim smaku, które kryją w swym wnętrzu niezwykle cenne dla naszego organizmu składniki odżywcze. Buraki wspomagają pracę wielu organów, mają właściwości oczyszczające, pomagają obniżyć nadciśnienie tętnicze krwi, zwalczają zaparcia oraz dodają energii.

Dziś postaramy się przekonać cię do włączenia buraków do codziennej diety oraz zaproponujemy kilka sprawdzonych przepisów na ich podanie.

Buraki – co to za warzywa?

Najczęściej spożywaną częścią buraka jest korzeń, czyli bulwa. Należy jednak pamiętać, że również liście i łodygi tej rośliny są źródłem cennych składników odżywczych. Buraki zawierają między innymi sporą dawkę witaminy B i C, składników mineralnych, takich jak potas, żelazo, sód, magnez oraz błonnik.

Buraki i ich wpływ na organizm

  • Dzięki zawartości magnezu i żelaza zwalczają anemię oraz stany zmęczenia i wyczerpania organizmu. Jest doskonałym środkiem wspomagającym proces rekonwalescencji.
  • W naturalny sposób obniża ciśnienie tętnicze krwi.
  • Posiada właściwości przeciwzapalne.
  • Posiada właściwości oczyszczające: wspomaga oczyszczanie krwi i wątroby ze szkodliwych substancji. Sprzyja również usuwaniu toksyn pochodzących z otaczającego nas środowiska, które codziennie wnikają do organizmu i uszkadzają wątrobę.
  • Obniża ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.
  • Posiada właściwości antyrakowe, podobnie jak większość czerwonych warzyw i owoców.
  • Wysoka zawartość błonnika w naturalny sposób usprawnia pracę jelit.

Świeży sok z buraka

Jak podawać buraki?

Jako dodatek do duszonych potraw

Osobom, które nie przepadają za słodkim smakiem buraków, polecamy dodawanie pokrojonej w kosteczki bulwy do wszelkiego rodzaju potraw z gotowanych warzyw i mięsa. W ten sposób smak buraków zmiesza się ze smakiem innych składników i będzie praktycznie niewyczuwalny.

Gotowane buraki

Przed gotowaniem buraki należy dokładnie wyszorować. Aby zachowały one większość swoich składników odżywczych, powinny być gotowane ze skórką. Zaleca się również pozostawienie kawałka łodygi. Dzięki temu zachowamy ich naturalny kolor, smak i wartości odżywcze.

Gotowanie buraków trwa około godziny. Sprawdzaj je co jakiś czas i wyjmij je kiedy będą dostatecznie miękkie.

Na surowo

Sałatka z buraków

Miłośnikom buraków polecamy spożywanie tego warzywa w naturalnej postaci, czyli na surowo. Tutaj też mamy kilka propozycji: jako dodatek do potraw czy jako składnik sałatek i surówek.

Bulwa buraka jest dość twarda, dzięki czemu możemy ją stosować również jako element dekoracyjny potraw. Starty na tarce lub zeskrobany obieraczką do ziemniaków będzie wyglądał niezwykle efektownie na talerzu.

Buraki nie tylko nadają się do dań słonych, śmiało można je wykorzystywać również do przygotowywania deserów, na przykład ciast czy jogurtów.

W postaci soków

Jednym z najpyszniejszych sposobów na podanie buraka jest naturalny sok. Taki napój stanowi dla organizmu wielką bombę odżywczą. Buraki doskonale smakują w kombinacji z jabłkiem, bananem, truskawkami, malinami i innymi czerwonymi owocami.

Nie wyrzucaj liści buraka

Jeśli kupujesz buraki w warzywniaku, często zdarza się, że są one sprzedawane razem z liśćmi. Aby w pełni wykorzystać cudowne właściwości odżywcze tego warzywa, wykorzystuj również i liście. Były one powszechnie spożywane już w czasach starożytnych.

Jak wykorzystywać liście? Dokładnie je umyj i dodawaj do soków, duszonych dań, omletów i sałatek. Liście buraków są cennym źródłem witaminy A, C i K oraz minerałów, takich jak wapń i żelazo.

Liść buraka

Buraki – doskonałe lekarstwo dla kobiet

Sok buraczany od wieków był stosowany jako naturalne lekarstwo przy zaburzeniach miesiączkowania oraz jako remedium przy przedwczesnej menopauzie. W obu przypadkach zaleca się codzienne spożywanie soku z buraków na pusty żołądek, przez okres trwania dolegliwości.

Barszczyk

Najpopularniejszym przepisem na danie z buraków jest tradycyjny barszcz. Szczególnie dobrze wpływa na organizm w chłodne dni – rozgrzewa i dostarcza cennych składników odżywczych.

  1. Posiekaj cebulę i pokrój buraka na kawałki, a następnie podsmaż na patelni.
  2. Kiedy burak zmięknie, po około 7 minutach, zalej go i cebulę wywarem warzywnym.
  3. Gotuj na wolnym ogniu przez około 15 minut.
  4. Dodaj drobno posiekaną kapustę, pietruszkę, odrobinę wina, soli i pieprzu.
  5. Można również zagęścić zupę śmietaną.

Naturalny barwnik roślinny

Jako ciekawostkę warto podać, że czerwony barwnik buraczany jest powszechnie stosowany w wielu produktach spożywczych. Jest on znany pod nazwą czerwieni buraczanej E-162 lub betaniny. W zastosowaniach spożywczych barwnik ten jest nieszkodliwy dla organizmu.

Warto też wspomnieć, że istnieje również inny czerwony barwnik E-120 – ekstrakt pozyskiwany z wysuszonych i zmielonych owadów o nazwie koszenile. Chociaż nie jest on niebezpieczny dla zdrowia, może powodować reakcje alergiczne.