Chcesz schudnąć? – Przyspiesz metabolizm

Metabolizm a tkanka tłuszczowa

Za każdym razem, kiedy coś jemy i pijemy, nasz organizm ma do wykonania sporo zadań. Nie tylko musi strawić dostarczone mu produkty żywnościowe, ale również musi „rozdzielić” składniki odżywcze na poszczególne organy.

Metabolizm z kolei jest odpowiedzialny za przekształcenie tych składników w energię. Jego rytm i szybkość w dużej mierze zależy od wieku, wagi ciała i płci.

Jeśli chcesz, by twój metabolizm zwiększył obroty – co pozwoli ci na szybszą utratę wagi – koniecznie przeczytaj nasze wskazówki.

Jak przyspieszyć metabolizm i szybciej chudnąć?

Należy pamiętać o tym, że im szybciej pracuje nasz metabolizm, tym więcej spalamy kalorie, a co za tym idzie – łatwiej radzimy sobie ze zrzucaniem zbędnych kilogramów.

Jeśli nie należysz do wąskiego grona osób, które mogą jeść wszystko i nie tyją, poniższe wskazówki są właśnie dla ciebie.

Unikaj żywności w opakowaniach zawierających BPA

Powszechnie uważa się, że głównymi czynnikami wywołującymi otyłość są: siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej i złe nawyki żywieniowe. Naukowcy informują, że należy dołączyć do nich jeszcze bisfenol A, bardziej znany jak BPA. Związek ten jest składnikiem wszystkich plastikowych naczyń i opakowań.

W Journal of American Medical Association opublikowano wyniki badań, które potwierdzają, że w organizmach otyłych dzieci zanotowano wysoki poziom BPA. Stąd też dietetycy zalecają spożywanie jak największych ilości surowych warzyw i owoców.

Wzbogać swoją dietę o kwas foliowy

Spożywając produkty bogate w witaminę B9, zapobiegasz otyłości. Liczne badania wykazują, że kwas foliowy może chronić nas przed szkodliwym działaniem toksyn takich jak BPA oraz innych podobnych substancji chemicznych, które są powiązane z występowaniem różnego rodzaju nowotworów, zwłaszcza raka piersi i prostaty.

Zwiększ spożycie warzyw kapustnych

Warzywa kapustne są niezwykle cennym źródłem witaminy B9. Śmiało sięgaj po brukselkę, kapustę, kalafior, jarmuż, boćwinę czy brokuły. Im więcej ich spożywasz, tym bardziej obniżasz ryzyko wystąpienia otyłości, chorób układu sercowo-naczyniowego, demencji, zaburzeń funkcji poznawczych mózgu oraz depresji.

Talerz gotowanych brokułów

Napoje gazowane zastąp wodą lub ziołowymi naparami

Słodkie napoje gazowane są ważnym czynnikiem prowadzącym do nadwagi. Liczne badania naukowe potwierdziły, że ich regularne spożywanie prowadzi do rozwoju rozmaitych chorób. Zawierają one bowiem sok kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy, który dodatkowo wpływa na podwyższenie poziomu triglicerydów we krwi.

Co więcej, stwierdzono, że napoje gazowane typu light niekorzystnie wpływają na działanie dobrych bakterii naszego organizmu i są bezpośrednią przyczyną stanów zapalnych.

Nigdy nie zapominaj o śniadaniu

Zaczynaj dzień od dobrego i pełnowartościowego śniadania – w ten sposób aktywujesz metabolizm i dajesz organizmowi sygnał do szybszego spalania kalorii. Dlaczego tak się dzieje?

Podczas nocnego odpoczynku twój organizm przechodzi w tryb regeneracji i naprawy komórek poszczególnych narządów, który wymaga dużego nakładu energetycznego. Pomijanie śniadania sprawia, że metabolizm pracuje na niskich obrotach, a to dlatego, że właśnie wtedy ostatnią rzeczą, której twój głody organizm potrzebuje, jest spalanie kalorii.

Jedz jogurt grecki na podwieczorek

Bogaty w wapń jogurt jest doskonałą propozycją zdrowego podwieczorku. Ostatnio bardzo modny stał się jogurt grecki, który zdaniem naukowców zawiera znacznie więcej białka niż inne dostępne na rynku jogurty.

Żołądek potrzebuje wiele czasu na jego strawienie, ale jednocześnie jego składniki wpływają na tempo spalania kalorii.

Jogurt grecki doskonale nadaje się jako dodatek do śniadania lub sam w sobie stanowi bardzo zdrowy podwieczorek. Śmiało możesz również dodawać do niego orzechy, migdały oraz wszelkiego rodzaju owoce.

Jogurt ze świeżymi truskawkami

Rozkoszuj się aromatycznym smakiem kawy i herbaty (z umiarem!)

Korzyści płynące ze spożywania zielonej herbaty są liczne. Zawiera ona katechinę EGCG, która pomaga przyspieszyć metabolizm.

Z kolei jednym ze składników kawy jest kofeina, która pobudza i przyspiesza częstość akcji serca, sprawiając, że następuje wzmożone spalanie kalorii (zupełnie jak w przypadku wysiłku fizycznego – kiedy następuje przyspieszenie rytmu serca, następuje intensywne spalanie tkanki tłuszczowej).

Inną zaletą gorących napojów jest to, że spożywasz je znacznie wolniej niż inne płyny, dzięki czemu zmniejszasz łaknienie – ograniczasz spożycie kaloryczne posiłków oraz utrzymujesz prawidłowy poziom cukru we krwi.

Dobrze się wysypiaj

Ilość snu, jakiej potrzebuje nasz organizm zależy od wielu czynników. W każdym razie powinniśmy przeznaczać na nocny odpoczynek średnio miedzy 6 i 8 godzin (nieprzerwanie). Kiedy śpisz dobrze i twój organizm jest w stanie zregenerować się, następnego ranka czujesz się wyśmienicie.

Sen bezpośrednio wpływa również na nasz metabolizm. Przewód pokarmowy wypoczętego organizmu pracuje bez zarzutu oraz następuje szybsze spalanie tłuszczu.

Natomiast jeśli się nie wysypiasz, istnieje duże ryzyko, że będziesz przybierać na wadze – twój metabolizm zwalnia obroty, a twoje ciało jest aktywne przez więcej godzin – czyli prawdopodobnie zjadasz więcej posiłków.

Zwiększ intensywność treningów

Jeśli ćwiczysz dwa razy w tygodniu, postaraj się zwiększyć tę liczbę do czterech. Organizm szybko się do tej zmiany przyzwyczai. Przekonaj się, że pozytywnie wpłynie ona również na twój metabolizm. Jeśli chcesz czuć się dobrze i zdrowo, regularnie powinnaś odwiedzać siłownię i stopniowo zwiększać czas oraz intensywność treningów.

Wykonywanie ćwiczeń w domu

Pamiętaj o tym, że jeśli trening jest intensywny, będziesz spalała kalorie nawet po wyjściu z siłowni (tzw. afterburn effect). Nie zapominaj jednak o ćwiczeniach siłowych – dzięki nim zwiększysz masę mięśniową i jednocześnie „zmusisz” organizm do spalania większej liczby kalorii.

Dodawaj ostre przyprawy do potraw

Jednym z najlepszych przykładów na to, że ostre przyprawy przyspieszają metabolizm, jest pieprz cayenne. Za jego pikantny smak jest odpowiedzialny związek chemiczny o nazwie kaipsyna, która bierze udział w różnych procesach metabolicznych. Co więcej, ta cudowna przyprawa ma również właściwości antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe.

Wybieraj odpowiednie produkty żywieniowe

Pamiętaj, że należy racjonalnie dobierać składniki diety, a nie instynktownie. Istnieje szereg produktów, które skutecznie przyspieszają metabolizm, na przykład tuńczyk czy grejpfrut. Świadomie decyduj to tym, co ląduje na twoim talerzu!

Świeża sałatka warzywna