Chroń swoje nerki! – siedem praktycznych rad

Poza wykluczeniem szkodliwych nawyków, takich jak palenie tytoniu, powinnaś przestrzegać odpowiedniej, zdrowej i zrównoważonej diety, a dla przyspieszenia metabolizmu i wspomagania procesu wydalania toksyn z organizmu, zachowywać regularną aktywność fizyczną.
Nerki

Nerki. Być może o tym nie wiedziałaś, ale w dbaniu o nasze zdrowie nerki odgrywają kluczową rolę. Są odpowiedzialne za odfiltrowywanie toksycznych substancji, a także za produkowanie moczu, w którym owe toksyny opuszczają nasz organizm.

Znane są jako podstawowy i najważniejszy filtr stale oczyszczający krew płynącą w naszych żyłach.

Ponadto do zadań nerek należy również regulowanie ciśnienia tętniczego krwi, a także utrzymywanie odpowiedniego stosunku wody do soli (równowaga sodowa) w organizmie. Poza tym stymulują one produkcję czerwonych krwinek. Z tych właśnie powodów, żeby cieszyć się dobrym zdrowiem, koniecznie musisz dbać o swoje nerki!

Przeczytaj także: Fenkuł włoski lekiem na wątrobę i nerki!

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), w ostatnich latach zwiększa się liczba pacjentów, u których zdiagnozowano chroniczną niedoczynność nerek, a także inne problemy z właściwym funkcjonowaniem tych jakże ważnych narządów wewnętrznych.

Czasem są one powiązane z podwyższonym ryzykiem zapadnięcia na choroby, takie jak cukrzyca, nadwaga czy patologie układu sercowo naczyniowego.

Z tego powodu opracowano serię praktycznych wskazówek pomagających skutecznie chronić zdrowie i dobrą kondycję nerek. Czytając ten artykuł, poznasz siedem praktycznych rad, których zastosowanie bez najmniejszej wątpliwości wyjdzie Ci na zdrowie!

Dbaj o nerki – utrzymuj regularną aktywność fizyczną!

Biegnąca kobieta

Korzyści związane z regularnym utrzymywaniem aktywności fizycznej nie tylko polegają na tym, że utrzymujemy dobrą kondycję i zdrową sylwetkę. Na skutek wzmożonego wysiłku organizm przyspiesza metabolizm, a co za tym idzie, może skuteczniej usuwać toksyczne substancje znajdujące się w krwiobiegu.

Ćwiczenia fizyczne pomagają tez regulować ciśnienie tętnicze krwi i w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko zapadnięcia na poważną chorobę, jaką jest wspomniana wcześniej chroniczna niewydolność nerek.

Przeczytaj również artykuł: Ćwiczenia stymulujące krążenie krwi

2. Kontroluj poziom cukru we krwi

Brak kontroli i doprowadzenie do podwyższenia zawartości cukru we krwi związane jest z większym ryzykiem na zapadnięcie w przyszłości na ostrą niewydolność nerek.

Choroba ta spowodowana cukrzycą znana jest także jako nefropatia cukrzycowa, a jej początek następuje na długo zanim pojawią się pierwsze objawy.

W miarę jak choroba postępuje, powoduje serię zmian następujących w moczu, włącznie z występowaniem w nim drobnych ilości białka. W Stanach Zjednoczonych cukrzycę uważa się za popularną przyczynę niedoczynności nerek.

3. Reguluj ciśnienie tętnicze krwi.

Pomiar ciśnienia tętniczego krwi

Inna znana choroba, jaką jest nadciśnienie tętnicze krwi, również ma ścisły związek z niewłaściwym funkcjonowaniem narządu, jakim są nerki.

Kiedy ciśnienie tętnicze osiąga zbyt wysoki poziom, serce wykonuje więcej pracy niż zazwyczaj. Z upływem czasu prowadzi to do pogarszania stanu naczyń krwionośnych.

Przeczytaj również artykuł: Ćwiczenia stymulujące krążenie krwi

Kiedy już dojdzie do zniszczenia naczyń krwionośnych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przestaną one w wystarczającym stopniu eliminować zanieczyszczenia występujące we krwi i nadmiar płynów w organizmie.

W konsekwencji może to prowadzić do niewydolności nerek, choroby wymuszającej transplantację nerki lub ciągłe stosowanie dializ.

4. Dbając o nerki odżywiaj się zdrowo

Podobnie jak w przypadku innych części ciała, nerki potrzebują odpowiedniego odżywiania, aby mogły utrzymywać się w dobrym stanie przez całe życie człowieka.

Biorąc to pod uwagę, zaleca się jedzenie zdrowej żywności, której podstawę mogą stanowić warzywa i owoce, które wspomagają pracę narządu, jakim są nerki.

Oto niektóre z zalecanych owoców i warzyw, których jedzenie sprawia, że nerki funkcjonują prawidłowo:

  • Borówki amerykańskie.
  • Arbuz.
  • Melon.
  • Seler naciowy.
  • Szparagi.
  • Bakłażan.
  • Czosnek.

5. Ogranicz ilość spożywanej soli

Sól

Nadmierna ilość zjadanej przez nas soli jest jedną z podstawowych przyczyn prowadzących do zatrzymywania wody w organizmie, a także rozlicznych zaburzeń w prawidłowym funkcjonowaniu nerek.

Oczywiście do właściwego działania nasze ciało potrzebuje soli w rozsądnej ilości. Większość osób jednak ma tendencję do nadmiernego jej spożycia, co na dłuższą metę prowadzi do niechcianych konsekwencji.

Przeczytaj również artykuł: Zdrowie nerek: jak pozbyć się nadmiaru soli?

Nerki zdrowego człowieka mogą się uporać z ilością odpowiadającą 5 gramom soli. Jeżeli więc jemy więcej, dochodzi do gromadzenia jej w organizmie.

Z kolei odkładanie się soli w poszczególnych narządach jest zdecydowanie niezdrowe i w przyszłości może wywołać niewydolność nerek, nadciśnienie czy problemy z wątrobą.

6. Pij więcej wody

Picie odpowiedniej ilości wody każdego dnia ma zasadnicze znaczenie dla poprawnego działania nerek.

Picie wody to naprawdę zdrowy zwyczaj. Ten doskonały płyn jest niezbędny do wytwarzania moczu, który z kolei bierze udział w wydalaniu z organizmu wszelkich szkodliwych i niepotrzebnych substancji.

Eksperci zalecają, by każdego dnia wypijać około dwóch litrów wody. Robiąc tak, znacznie przyczyniasz się do zmniejszania ryzyka zachorowania na którąkolwiek z chorób, które atakują nerki.

7. Nie pal tytoniu

Kobieta łamie papierosa

Uzależnienie od palenia tytoniu nie tylko jest niesamowicie szkodliwe dla zdrowia w sensie ogólnym, ale również znajduje swoje bezpośrednie odzwierciedlenie w stanie nerek.

Przeczytaj również artykuł: Palenie tytoniu znacznie skraca Twoje życie

W organizmie palacza dochodzi do zniszczenia naczyń krwionośnych znajdujących się wewnątrz nerek. Palenie ponadto prowadzi do znacznie większego ryzyka na wystąpienie chorób takich jak cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze.

Ryzyko wystąpienia niewydolności nerek jest dwukrotnie większe u osób sięgających po papierosa, a także u biernych palaczy. 

Wprowadzenie w życie tych kilku prostych rad nie tylko poprawi stan Twoich nerek, ale przyczyni się do lepszego zdrowia całego Twojego organizmu zapewniając lepsze samopoczucie!