Cierpisz na bezsenność? – Przyjrzyj się nawykom

Bezsenność i inne zaburzenia snu

Wszyscy doskonale wiemy, że zdrowy i dobry sen jest podstawą naszego zdrowia oraz poprawnego funkcjonowania organizmu zarówno na poziomie fizycznym, jak i emocjonalnym. Sen pomaga nam odpocząć od codziennych obowiązków, to właśnie w nocy ładujemy baterie na następny dzień oraz regenerujemy komórki naszego ciała. Jednakże obecny styl życia, a w szczególności korzystanie z najnowszych technologii oraz wiele innych czynników znacząco wpływają na jakość naszego snu i wywołuje bezsenność, stając się przyczyną wielu problemów zdrowotnych.

Czynników, które wpływają na bezsenność może być wiele. Przyjrzyj  się swoim nawykom i skoryguj te, które mogą wywoływać u ciebie problemy z zasypianiem.

Nawyki mogące wywoływać bezsenność

Jeśli masz problemy z zasypianiem, być może któryś z twoich codziennych nawyków przyczynia się do zaburzeń snu. Poniżej wskazujemy dziewięć rzeczy, których powinieneś unikać przed pójściem spać, aby zwalczyć bezsenność.

Napoje alkoholowe

Szklanka whisky z lodem

Powszechnie wydaje się, że napoje alkoholowe wywołują senność. To jednak nieprawda, w rzeczywistości oszukują one nasz organizm. Kiedy organizm zaczyna metabolizować alkohol, uczucie senności zaczyna coraz bardziej się oddalać.

Po spożyciu alkoholu przed snem, następują różne zaburzenia, które w konsekwencji prowadzą do tego, że budzimy się zmęczeni i następnego dnia mamy problemy z koncentracją.

Ponadto, alkohol ma silne działanie moczopędne – budzisz się więc w środku nocy z chęcią pójścia do toalety. Pamiętaj, że zdrowy i naprawczy sen powinien być nieprzerwany.

Urządzenia elektroniczne

Liczne badania potwierdziły, że emitowane przez wszelkiego rodzaju urządzenia elektroniczne światło bardzo niekorzystnie wpływa na jakość naszego snu.

Telefony komórkowe, komputery, tablety, a nawet telewizor – wszystkie te urządzenia wywołują bezsenność oraz inne zaburzenia snu. Przyczyniają się one bowiem do zahamowania produkcji melatoniny, czyli hormonu snu.

Eksperci zalecają usunięcie urządzeń elektronicznych z sypialni oraz zaprzestanie ich używania przynajmniej na godzinę przed pójściem spać.

Leki ułatwiające zasypianie

Różne leki

Zażywanie pigułek nasennych lub innych leków ułatwiających zasypianie również może prowadzić do zaburzeń snu. Jeśli bezsenność daje ci się ostro we znaki, radzimy skonsultować się z lekarzem i zapytać go o alternatywne metody na ułatwienie zasypiania.

Na przykład leki przeciwdepresyjne mogą mieć wpływ na zakłócenia snu na różnych płaszczyznach. Pamiętaj również, że pigułki nasenne mogą uzależniać, a z kolei tabletki przeciwbólowe mogą powodować dolegliwości żołądkowe, a co za tym idzie – zaburzać spokojny sen.

Tłuste i pikantne potrawy

Spożywanie tłustych lub pikantnych potraw przed pójściem spać może prowadzić do zaburzeń snu. Wywołują one bowiem kwasowość żołądka oraz inne dolegliwości, które uniemożliwiają spokojny nocny odpoczynek.

Z tego powodu eksperci zalecają unikanie tłustych i pikantnych potraw przed snem i zamienienie ich na zdrową i lekkostrawną kolację. Nie zapominaj, że ostatni posiłek należy jeść przynajmniej na 2 godziny przed pójściem spać.

Kawa i herbata

Zarówno kawa, jak i herbata zawierają składniki pobudzające nasz organizm, a tym samym wpływają na jakość snu, oczywiście jeśli są spożywane tuż przed pójściem spać. Zawierają bowiem odpowiednio kofeinę i teinę, które często wywołują bezsenność.

Co więcej, obydwa napoje mają właściwości moczopędne – jest więc duże prawdopodobieństwo, że będziesz musiała w nocy wstawać do toalety.

Palenie tytoniu

Palący się papieros

Chociaż palacze zapewniają, że po wypaleniu papierosa czują się zrelaksowani, w rzeczywistości jednak zawarta w tytoniu papierosowym nikotyna działa na organizm pobudzająco, przez co może prowadzić do bezsenności lub innych zaburzeń snu.

Oczywiście mowa o wszelkiego rodzaju papierosach, plastrach, fajkach czy każdym innym elemencie zawierającym nikotynę. Jeśli będziesz palić przed snem prawdopodobieństwo, że dopadnie cię bezsenność, jest wielkie.

Intensywny trening

Często wydaje nam się, że wieczór to najlepszy moment na trening. Zwykle bywa i tak, że to jedyny moment w ciągu dnia, w którym możemy znaleźć chwilę na aktywność fizyczną. Pamiętaj jednak, że jeśli ćwiczysz późno, nie przeciążaj swojego organizmu. Jeśli trening będzie zbyt intensywny, możesz mieć problemy z zaśnięciem.

Kłopoty i problemy

Bezsenność bardzo często jest wynikiem wszelkiego rodzaju problemów, które zaprzątają nasze myśli. Jeśli ty sam masz jakiś kłopot albo bliska ci osoba, nie duś tego w sobie – porozmawiaj o nim z rodziną lub przyjacielem.

Pamiętaj, że wszelkiego rodzaju problemy i sytuacje stresowe przed snem nie pozwolą ci na dobry i zdrowy nocny odpoczynek oraz mogą prowadzić do zaburzenia zwanego parasomnią.

Staraj się rozwiązywać problemy na bieżąco, najlepiej z samego rana, kiedy jesteś wypoczęty.

Praca do nocy

Drzemka z wyczerpania

Często nie mamy wyboru i musimy pracować do nocy. Mamy bowiem na głowie tyle obowiązków, że po prostu nie jesteśmy w stanie wypełnić ich w ciągu dnia. Zadbaj jednak o to, by takie sytuacje nie weszły ci w nawyk.

Pamiętaj, że brak codziennego relaksu i zdrowego odpoczynku wywołują nie tylko bezsenność, ale także prowokują między innymi stany lękowe, nerwicę czy problemy z koncentracją.