Cukier w diecie – najlepsze alternatywy!

Istnieje wiele alternatyw dla cukru - zdrowych i bogatych w witaminy i minerały. I nie są, tak jak cukier, źródłem jedynie pustych kalorii. 
Cukier

Pewnie nie raz słyszałaś, że biały cukier jest szkodliwy dla zdrowia, ale nie masz pojęcia, jak wyeliminować go z diety i nie musieć rezygnować ze słodyczy. W dzisiejszym artykule dowiesz się, czym zastąpić cukier. Masz do dyspozycji cały szereg produktów, które nie tylko słodzą, ale też korzystnie wpływają na cały organizm.

Czas wyeliminować cukier

Biały cukier działa jak trucizna – nie dostarcza nam żadnych związków odżywczych i wpływa bardzo negatywnie na nasze zdrowie. Przede wszystkim dlatego, że podnosi poziom kwasowości, co jest jedną z głównych przyczyn wielu dolegliwości.

Jedząc cukier zmuszamy nasze ciało do sięgania do zapasów minerałów, co może prowadzić do ich niedoboru. Główny składnik, który tracimy jedząc cukier, to wapń. Czyli już wiemy skąd się bierze próchnica: wysoka kwasowość organizmu i niedobór wapnia są jej główną przyczyną.

Nie możemy zapominać, że cukier uzależnia i wpływa na nasz system nerwowy; zwłaszcza u dzieci.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj: Jak kontrolować poziom glukozy we krwi?

A co z tym brązowym?

Brązowy cukier

Ostatnimi laty brązowy cukier stał się bardzo popularną alternatywą. Problem polega na tym, że w większości przypadków kupujemy zwykły biały cukier farbowany melasą. Efekt? Wpływ na organizm jest tak samo negatywny, a w dodatku przepłacamy.

Oczywiście, możemy kupić prawdziwy, nierafinowany brązowy cukier. Trzeba go jednak szukać w sklepach ze zdrową żywnością. Różnica jest diametralna: w smaku, w zapachu, w konsystencji.

Najlepsze alternatywy

W dzisiejszych czasach mamy do dyspozycji wiele wysokiej jakości substancji słodzących, które są pochodzenia naturalnego i działają korzystnie na nasze zdrowie. Są źródłem witamin i minerałów oraz zmniejszają nasz apetyt na słodkości.

Miód

  • Stewia: roślina ta, pochodząca z Paragwaju, posiada ogromne właściwości słodzące i świetnie wpływa na stan zdrowia.
  • Miód pszczeli: jest przepyszny i działa odżywczo. Dodaje energii i witalności oraz wzmacnia system odpornościowy. Pamiętaj, żeby kupować tylko ten naturalny, pochodzenia ekologicznego.
  • Melasa: posiada wiele nutrientów i minerałów. Melasa pochodzi ze zbóż (ryż, chmiel) i świetnie nadaje się do słodzenia wszelkiego rodzaju potraw.
  • Syrop klonowy: od zawsze wiadomo, że jest bardzo zdrowy. Najczęściej spotyka się go w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie.
  • Syrop z agawy: posiada słodki, łagodny smak, który spisuje się zwłaszcza jako dodatek do deserów.

Uwaga na produkty o dużej zawartości cukru!

Jeżeli zdecydujesz się wyeliminować cukier z Twojej diety, nie zapomnij o przetworzonych produktach. Do tych najbardziej słodzonych należą:

  • Napoje, alkohol i niektóre soki w kartonie.
  • Bułki, ciastka i chleb tostowy.
  • Mleczne desery.
  • Żelki.
  • Wędliny.
  • Sosy, a zwłaszcza ketchup.
  • Płatki śniadaniowe.

Sztuczne słodziki

Chemiczne słodziki nie są najlepszą alternatywą. Pomimo, że nie zawierają kalorii, niektóre badania dowodzą, że – na dłuższą metę – działają bardzo szkodliwie. Mogą nawet prowadzić do nowotworów.

Napój na uregulowanie poziomu cukru

Remedium na podwyższony cukier

Kiedy przestajemy spożywać jakiś produkt uzależniający, ciężko nam się od niego odzwyczaić. To samo dzieje się w przypadku cukru. Trzeba rezygnować z niego stopniowo. Poniższy napój pomoże Ci kontrolować zapotrzebowanie na słodkości w sposób zrównoważony.

Nie zapomnij przeczytać: Jak kontrolować apetyt i schudnąć?

Składniki dla jednej osoby

  • 2 ekologiczne cytryny. Dokładnie umyte, ze skórką.
  • Stewia w płynie lub w proszku. Ilość według uznania.
  • Cynamon w proszku.
  • Półtora litra wody.

Przygotowanie

  • Cytrynę kroimy na mniejsze kawałki, dodajemy resztę składników i – przy pomocy blendera – miksujemy (ok. 1 min)
  • Odcedzamy i wstawiamy do lodówki na co najmniej godzinę.
  • Pijamy przez cały dzień, pomiędzy posiłkami.