Cukier – dlaczego lepiej go nie spożywać?

Dobrze wszystkim znany – cukier, otrzymywany jest z trzciny cukrowej już od bardzo wielu lat. Historia cukru trzcinowego mówi, że w Europie został rozpowszechniony przez Greków i Rzymian pod nazwą – miód Indii. Tam bowiem trzcina cukrowa była znana dużo wcześniej, podczas gdy w Europie wciąż używano do słodzenia miodu. Również Chińczykom cukier nie był obcy, którym proces ekstrakcji i rafinacji znany był już od dawna.

Czy wiesz, że dziś cukrem nazywane są wszystkie węglowodany, które z łatwością rozpuszczają się w wodzie? Charakterystyczne właściwości fizyczne dla tej substancji oprócz rozpuszczalności to: bezbarwność, krystaliczność, bezwonność i słodki smak.

Cukier jest substancją silnie uzależniającą, podobnie jak leki. Spożywanie tego produktu nie jest najkorzystniejsze dla naszego organizmu, chociażby dlatego, że po zjedzeniu cukru nasz układ odpornościowy jest osłabiony jeszcze przez 6 godzin, przez co jesteśmy bardziej podatni na ataki wirusów. Oprócz tego, cukier zmniejsza łaknienie i powoduje, że nie mamy apetytu na owoce i warzywa, co w konsekwencji może doprowadzić do niedoborów witamin i minerałów w organizmie.

Cukier – konsekwencje nadmiernego spożycia

2#:cukier-judy1-cukier.jpg

Cukier w nadmiarze jest przyczyną wielu chorób i innych dolegliwości, które rozwijają się w organizmie. Cukier, który spożywamy na co dzień, nie zawiera żadnych witamin i minerałów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

W związku z tym, z odżywczego punktu widzenia, cukier nie dostarcza nam żadnych wartości odżywczych odżywczych korzystnych dla naszego organizmu, a wręcz przeciwnie, pozbawia go składników odżywczych. Oprócz tego, konsumpcja tego produktu w nadmiarze, negatywnie wpływa na przebieg procesów metabolicznych, co może zakończyć się na przykład cukrzyca.

Dlaczego lepiej unikać cukru?

  • Dr Robert Lustig endokrynolog twierdzi, że cukier może być tak wciągający i uzależniający, jak kokaina. Według doktora Mohameda Oza, gdy spożywamy cukier, uwalniana jest dopamina, co sprawia, że odczuwamy przyjemność.
  • cukier w nadmiarze może powodować raka.  Wysokie spożycie cukru, może powodować otyłość. W chorobie, wzrasta poziom insuliny we krwi, co sprzyja powstawaniu komórek nowotworowych.
  • cukier również jest wrogiem naszego serca. Niektóre badania sugerują, że stosowanie diet ze zbyt dużą ilością cukru, zwiększa ryzyko zachorowalności na poważne choroby serca. Podnosi on bowiem poziom trójglicerydów we krwi, które obniżają poziom dobrego cholesterolu.
  • cukier może uszkodzić wątrobę, która jest jednym z największych i najbardziej złożonych narządów. Jest ona magazynem glikogenu, który powstaje z wiązania glukozy we krwi, pod wpływem działania insuliny.
  • może spowodować uszkodzenie mózgu. Niektóre wstępne badania pokazują, że zbyt wysoki poziom cukru we krwi może negatywnie wpłynąć na obszary mózgu odpowiedzialne za zdolności zapamiętywania.
  • nadmiar cukru również może powodować występowanie trądziku. Badania wykazały, że istnieje związek pomiędzy dietą bogatą w cukier a występowaniem tejże dolegliwości. Wysoki poziom cukru powoduje wzrost aktywności hormonów, które także wpływają na wydzielanie tłuszczów, co sprzyjają powstawaniu trądziku.
  • gdy spożywamy cukier w nadmiarze,  wzrasta prawdopodobieństwo powstania próchnicy, ponieważ bakterie czerpią pokarm właśnie z cukrów.

Na zakończenie…

3#:Cukier.jpg

Tych kilka powodów to wystarczający argument, aby ograniczyć spożywanie cukru. Dzięki temu przez długi czas zachowamy zdrowie i unikniemy wielu chorób, zagrażającym naszemu zdrowiu, a nawet życiu.