Ćwiczenia – jak je zacząć?

Aby zapobiec urazom, a także aby uniknąć zakwasów istotne jest rozciąganie, zarówno przed, jak i po treningu. Zwiększamy elestyczność mięśni oraz zmniejszamy ryzyko przykurczów.
Ćwiczenia w domu

Wiele razy myślałaś o tym, żeby zacząć ćwiczenia, ale aż do teraz nie znajdowałaś w sobie motywacji. Jako że już podjęłaś tę decyzję, polecamy Ci przeczytać poniższy artykuł. Podzielimy się z Tobą wskazówkami, które sprawią, że ćwiczenia przyniosą Ci jeszcze więcej korzyści niż przypuszczałaś. I to już od pierwszych dni!

Ćwiczenia – zaczynaj stopniowo

Nie chodzi tylko o to, żeby zacząć ćwiczenia. Ważne, żeby utrzymać tę siłę woli na dłuższą metę. Aby to osiągnąć, nie możesz być zbyt radykalna, bo osiągniesz ten sam rezultat co w przypadku diet – przemęczenie i efekt jojo.

Zaczynaj stopniowo, z umiarem. Nie ustalaj sobie zbyt wygórowanych celów. Zwiększaj czas poświęcany na ćwiczenia i ich intensywność wraz z upływem tygodni i miesięcy.

Nie zapominaj o nagradzaniu samej siebie, za każdym razem kiedy uda Ci się pokonać kolejny etap.

Proponujemy przygotować sobie kalendarz i zaznaczyć w nim wszystkie ćwiczenia, które zamierzasz zrealizować.

Nie powinnaś cierpieć

Ćwiczenia są ściśle związane z wysiłkiem, nie z cierpieniem. Do naszego mózgu powinny docierać impulsy pozytywne, pełne satysfakcji, a nie te negatywne.

Dlatego to tak ważne, żebyś – w miarę możliwości – wybrała te ćwiczenia, które lubisz i które wypełniają Cię zadowoleniem. Niektóre z Pań zapisują się na zajęcia grupowe z przyjaciółkami, puszczają przyjemną muzykę lub ćwiczą na świeżym powietrzu.

Spacer po łonie natury

Nie zapominaj o rozciągnięciach „przed” i „po”!

Rozciągnięcia i ćwiczenia to dwa nieodzowne elementy. Podczas wysiłku fizycznego, zmuszamy nasze mięśnie do ciągłej pracy. Żeby rzeczywiście osiągnąć rezultaty, musimy pamiętać o tym, żeby się rozciągnąć.

Tylko w ten sposób unikniemy kontuzji i urazów i utrzymamy prawidłową postawę ciała.

Ćwiczenia na plaży

Pij wodę

Woda nie tylko gasi pragnienie. Jeżeli nadmiernie się pocimy i nie uzupełniamy płynów, istnieje ryzyko odwodnienia organizmu, co może prowadzić do całkowitego wyczerpania i innych poważnych konsekwencji.

Zawsze miej przy sobie butelkę wody. Możesz nawet przygotować własny napój izotoniczny, dodając soku z cytryny, soli morskiej i miodu.

Uważaj na oddychanie

Realizując ćwiczenia fizyczne, bardzo często zapominamy o najważniejszym – oddychaniu. Jeżeli nie robimy tego prawidłowo, dużo szybciej się męczymy i musimy poświęcić o wiele więcej czasu na odpoczynek.

Wraz ze wzrostem intensywności, wdech i wydech muszą być skoordynowane z rytmem danego ćwiczenia. Zauważysz ogromną różnicę.

Zachowaj odpowiednią postawę!

Wykonując ćwiczenia skupiamy się na czymś konkretnym, całkowicie zapominając o reszcie naszego ciała. Jeżeli mamy przy sobie dobrego trenera, on na pewno nam przypomni o odpowiedniej postawie.

To zupełnie normalne, że czujemy się zmęczone, albo że mamy zakwasy. Natomiast nigdy nie powinnyśmy odczuwać bólu ani dolegliwości pourazowych.

Nie rezygnuj z masażu

Podczas pierwszych tygodni nasze ciało jest zmuszone dostosować się do nowego rytmu. Na pewno będziesz czuła się obolała i zmęczona. Możesz wynagrodzić sobie włożony wysiłek masażem, sesją u fizjoterapeuty, osteopaty, itp.

Poszukaj zawodowca i pozwól, żeby Twoje ciało odpowiednio się zrelaksowało.

Sesja masażu relaksacyjnego

Zjadaj proteiny

Proteiny są podstawą naszej diety. Jeżeli zwiększa się nasza aktywność fizyczna, należy szczególnie wziąć je pod uwagę. Białko, uzyskiwane nie tylko z warzyw, wspomaga wzrost masy mięśniowej. 

W Twojej diecie nie może zabraknąć przynajmniej niektórych z poniższych produktów:

  • Mięso.
  • Ryby.
  • Jajka.
  • Mleko i jego pochodne.
  • Rośliny strączkowe.
  • Orzechy i bakalie.
  • Grzyby.
  • Spirulina.
  • Pełnoziarniste zboża.

Arnika na obolałe mięśnie

Bardzo dobrym lekiem dla sportowców jest arnika – roślina używana do zapobiegania i leczenia kontuzji. Stosuje się ją zarówno przed, jak i po wysiłku fizycznym.

  • Maść z arniki: wmasuj ją w obolałe lub spuchnięte miejsca.
  • Arnika Montana 15 CH – te homeopatyczne granulki są niezastąpione jeżeli dopiero zaczynasz ćwiczenia. Wystarczą 3 granulki pod językiem, 3 razy dziennie. Nigdy nie stosuj jej podczas posiłków. Unikaj też kontaktu z miętą (gumy do żucia lub pasta do zębów).