Ćwiczenia przeciwko żylakom

Aby pobudzić krążenie krwi i poprawić wygląd żylaków jest bardzo istotne, aby zadbać o regularną aktywność fizyczną. Zalecamy pół godziny spaceru, pływanie oraz jazdę na rowerze.

Żylaki są wywoływane przez stany zapalne wewnątrz żył, które uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie zastawek i powodują powstawanie zakrzepów, co sprawia, że krew jest zatrzymywana wewnątrz naczyń. Na zewnątrz dolegliwość ta objawia się znacznym uwidocznieniem żył, które na pierwszy rzut oka wyglądają jak niebieskie i fioletowe niteczki. W tym artykule chcemy zdradzić Ci jakie ćwiczenia wykonywać, by zapobiegać i neutralizować problem żylaków.

Zazwyczaj żylaki są najbardziej widoczne na nogach, jednak może się zdarzyć, że wystąpią również na innych częściach ciała. Ich objawy i związane z nimi dolegliwości nie są zbyt uciążliwe, za to bardzo łatwo jest je nabyć, zwłaszcza jeśli prowadzi się siedzący tryb życia, ma się problemy z nadwagą albo jest się osobą starszą.

W walce z żylakami konieczne może okazać się specjalistyczne leczenie, w pierwszej kolejności zalecamy jednak zmianę stylu życia.

Pierwszą rzeczą jaką możesz zrobić jest wzmocnienie mięśni nóg i poprawienie wydolności żył. Aby osiągnąć taki efekt należy wykonywać regularne ćwiczenia fizyczne, które nie są zbyt trudne ani czasochłonne, nie wymagają też żadnego specjalistycznego sprzętu.

Zobacz jakie ćwiczenia możesz wykonywać nawet kilka razy dziennie, w dowolnym miejscu i czasie, dając swoim mięśniom również czas na odpoczynek i regenerację.

Ćwiczenia w pozycji leżącej

2#:ćwiczenia.jpg

Relaksując się w pozycji leżącej możesz jednocześnie wykorzystać ten czas na wykonywanie poniższych ćwiczeń:

  • Połóż się na plecach, unieś nogi do góry i oprzyj je o ścianę. Pozycja ta ułatwi relaksację i poprawi krążenie krwi.
  • Leżąc, unieś nogi, wyprostuj je i złącz. Następnie oddalaj je od siebie, po czym wróć do poprzedniej pozycji. Powtórz kilka razy.
  • Unieś nogi do góry i pedałuj w powietrzu. Możesz równocześnie wykonywać krążenia stopami.
  • W pozycji leżącej przyciągnij jedną z nóg w stronę klatki piersiowej, podtrzymując ją pod kolanem. Wytrzymaj tak kilka sekund, a następnie zmień nogę. Jest to ćwiczenie wzmacniające ,przede wszystkim – mięśnie łydek.
  • Wyprostuj nogi i przyciągaj palce stóp w stronę piszczeli. Powtarzaj 20 razy w każdej serii.

Ćwiczenia w pozycji siedzącej

3#:Ćwiczenia.jpg

 

Jeśli większość czasu, zarówno w pracy jak i w domu, spędzasz w pozycji siedzącej, wciąż możesz wykonywać niektóre z tych ćwiczeń:

  • Cyklicznie napinaj i rozluźniaj mięśnie nóg, aby ułatwić krążenie krwi.
  • Oddalaj i przybliżaj do siebie czubki stóp. Powtarzaj to ćwiczenie co najmniej 30 razy w każdej serii i wykonuj je codziennie, by uzyskać najlepsze rezultaty.
  • Oprzyj pięty o podłogę i unieś czubki stóp. Następnie kilka razy unieś i opuść pięty.

Ćwiczenia w pozycji stojącej

4#:Ćwiczenia.jpg

 

  • Chodź na palcach, a następnie na piętach.
  • Nie przemieszczając się, rozciągaj mięśnie unosząc się najpierw na palcach, a później na piętach.

Jak zapobiec żylakom?

5#:Ćwiczenia.jpg

Masaż łydek

Regularnie nawilżając swoją skórę sprawiasz, że staje się gładka i zdrowa. Z kolei regularny masaż uwolni Cię od uczucia dyskomfortu i zneutralizuje opuchliznę.

  • Masaż powinien być krótki i wykonywany kolistymi ruchami, tak aby pobudzić krążenie.
  • Balsam wcieraj zaczynając od stóp i przesuwając się w górę w stronę brzucha. W ten sposób przyniesiesz ulgę swoim naczyniom krwionośnym.

Optymalna masa ciała

Utrzymanie idealnej wagi nie jest prostym zadaniem, jest jednak konieczne z wielu przyczyn, zwłaszcza zdrowotnych. Otyłość to jedna z głównych przyczyn problemów z krążeniem, tak samo z resztą jak wahania masy ciała, ważne jest więc utrzymywanie stałej i optymalnej wagi.

Częste zmiany pozycji

Niektóre czynności wymagają pozostawania przez długi czas w jednej pozycji, jednak raz na jakiś czas należy rozprostować nogi, na przykład wykonując ćwiczenia opisane powyżej.

Problem żylaków nie zawsze wymaga konsultacji ze specjalistą, jednak w niektórych przypadkach jest to konieczne,  zwłaszcza, gdy tej dolegliwości towarzyszy ból lub gdy żyły na nogach stają się co raz bardziej widoczne i wypukłe.

W ramach codziennej aktywności polecamy co najmniej półgodzinne spacery, jazdę na rowerze, która dobrze wpływa na ciśnienie, oraz pływanie, które doskonale poprawia krążenie krwi i wzmacnia wszystkie partie mięśni.

Regularne i wykonywane z zaangażowaniem ćwiczenia fizyczne to doskonała broń przeciwko żylakom.