Ćwiczenia stymulujące krążenie krwi

Jeżeli chcesz poprawić krążenie krwi w nogach, wystarczy poświęcić 30 minut dziennie na aktywność fizyczną. 30 minut energicznego spaceru wzmocni nogi i naczynia krwionośne.

Przy problemach z krążeniem krwi z reguły najbardziej cierpią nasze nogi. Skutkuje to różnego rodzaju objawami takimi jak żylaki, bóle, stany zapalne między innymi, które skutecznie obniżają jakość naszego życia. Ćwiczenia, które dzisiaj poznasz, mogą okazać się świetną receptą na podobne dolegliwości.

Najczęstszą przyczyną problemu jest niezdolność żył do przeprowadzenia sprawnego powrotnego krążenia krwi do serca. Te, które znajdują się w dolnej części naszego ciała, mają za zadanie wykonać naprawdę ciężką pracę, jako że muszą zmierzyć się z siłami grawitacji.

Na podobne dolegliwości zaczynamy uskarżać się wraz z biegiem lat. Ponad połowa populacji po 50 roku życia cierpi z powodu zaburzeń przepływu krwi właśnie w dolnych partiach ciała.

Na szczęście istnieją proste ćwiczenia, które można wykonywać właściwie w każdym wieku, a które pomogą zmniejszyć ryzyko występowania podobnych problemów. Dziś poznasz sześć z nich, które możesz stosować bez wychodzenia z domu.

Ćwiczenia, które usprawnią krążenie krwi w Twoich nogach

1. Rower

Ćwiczenie rower

Jednym z najskuteczniejszych ćwiczeń na poprawę krążenia w dolnych partiach ciała jest wykonywanie rowerka leżąc na ziemi. Ruch ten polega na jednoczesnym przemieszczaniu uniesionych nóg. Sprzyja to sprawniejszemu odpływowi krwi z nóg do serca.

Jak to zrobić?

  • to bardzo proste, leżąc na materacu lub na macie położyć się, a ręce zapleść na karku
  • unieść nogi i przez kilka minut wykonywać ruchy imitujące jazdę na rowerze
  • ćwiczenia wykonywać codziennie

2. Unoszenie i zginanie nóg

Ćwiczenia z unoszeniem nóg skutecznie pomogą usprawnić krążenie krwi i są szczególnie korzystne przy występowaniu żylaków. W tym wypadku unoszenia zostaną połączone ze zginaniem nóg w kolanach, co umożliwi uzyskanie jeszcze lepszych wyników.

Jak to zrobić?

  • leżąc na podłodze na plecach należy unieść proste nogi do góry w kierunku sufitu i wyprostować je najbardziej jak to możliwe
  • następnie zgiąć kolana i z powrotem wyprostować
  • wykonać 20 powtórzeń

3. Nożyce pionowe

Nożyce

Ten prosty ruch ułatwia powracanie krwi z nóg do reszty organizmu oraz zapobiega powstawaniu żylaków i pajączków. Polega na oddzielaniu i łączeniu ze sobą nóg, utrzymując przy tym równowagę i unikając dotykania ziemi.

Jak to zrobić?

  • leżąc na podłodze na plecach, unieść wyprostowane nogi
  • rozdzielać je i łączyć tak jak na zdjęciu powyżej
  • wykonać 2-3 serie po 15 powtórzeń

4. Krążenie

Wykonywanie ruchów okrężnych nogami nie tylko poprawi przepływ krwi, ale i zrelaksuje je po ciężkim dniu pracy. Na początek, jeżeli ćwiczenie jest zbyt wymagające, można zredukować liczbę powtórzeń i stopniowo ją zwiększać.

Jak to zrobić?

  • leżąc na dywanie unieść jedną z nóg i wykonywać nią ruchy okrężne w stronę ruchu wskazówek zegara
  • po zakończeniu delikatnie opuścić nogę ćwiczącą i drugą wykonać to samo
  • wykonać 15-20 okrężnych ruchów każda z nóg i powtórzyć serie trzy razy na każda nogę

5. ćwiczenia rozciągające stopy

Ćwiczenia na nogi

Wszelkiego rodzaju rozciąganie i zginanie nóg zawsze korzystnie wpłynie na krążenie krwi, wzmocni mięśnie i doda im siły. W tym wypadku to proste ćwiczenia, które koncentrują się na stopach.

Jak to zrobić?

  • do wykonania tego ćwiczenia wystarczy usiąść na krześle i ustawić stopy płasko na ziemi. Następnie należy unieść palce do góry pozostawiając pięty przyklejone do ziemi i utrzymać te pozycję przez kilka sekund
  • następnym krokiem jest opuszczenie palców i uniesienie pięt
  • ćwiczenia powtórzyć 20 razy

6. Spacer

Jednym z ćwiczeń, o którym nie można zapomnieć to najzwyklejszy spacer. Ruchy, które podczas niego są wykonywane, doskonale usprawniają krążenie krwi i wzmacniają naczynia krwionośne.

Jak to zrobić?

  • poświęć każdego dnia przynajmniej 20 minut na energiczny spacer
  • możesz wykorzystać do tego czas kiedy wyprowadzasz psa lub po prostu wyjść do parku. Ważną rzeczą jest, aby robić to często i regularnie

Kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę!

Jedzenie

Wszystkie te ćwiczenia świetnie sprawdzają się przy zwalczaniu problemów z krążeniem, o ile staną się one nawykiem i będą wykonywane regularnie. Dodatkową zaletą ich wykonywania będzie wysmuklenie i piękny wygląd nóg.

Jednak oprócz aktywności fizycznej rezultaty będą jeszcze lepszy, gdy wprowadzisz zdrowe nawyki i utrzymasz odpowiednią dietę, która dodatkowo pobudzi krew do krążenia. Niektóre produkty, które powinny znaleźć się w Twoim dziennym menu to:

  • jagody
  • zboża
  • imbir
  • orzechy
  • niebieskie ryby
  • czosnek i cebula
  • kurkuma
  • zielone warzywa liściaste

Czego należy unikać to wielogodzinnego używania butów na wysokim obcasie i nadmiernego spożycia soli.

Uwzględniając w swoich dziennych nawykach tych kilka prostych wskazówek, Twoje nogi przez długi czas pozostaną piękne pozbawione żylaków, pajączków i innych objawów słabego krążenia krwi i upływu czasu.