Ćwiczenia – Szybki i łatwy powrót

Poranne ćwiczenia naświeżym powietrzu

Doznałaś kontuzji, urodziłaś dziecko, zmieniłaś pracę… Nie ma znaczenia przyczyna, faktem jest, że po dłuższym okresie bez sportu, chciałabyś powrócić do formy. Twoje ciało daje ci wyraźne sygnały, że potrzebuje ruchu, jednak ty jakoś nie możesz zmobilizować się i regularne ćwiczenia najzwyczajniej w świecie trochę cię przerażają.

Być może wydaje ci się, że nie powrócisz już do dawnej formy, że nie uda ci się odzyskać dawnej giętkości, szybkości czy wytrzymałości.

Obawy obawami, ale przecież kiedyś będziemy musieli znów zadbać o naszą sprawność i powrócić do codziennej rutyny. Jeśli masz z tym problem, zapraszamy do lektury – podpowiadamy, co zrobić, by ćwiczenia po dłuższej przerwie były dla ciebie przyjemnością, a nie złem koniecznym.

Ćwiczenia po dłuższej przerwie – najtrudniejszy pierwszy krok

Powszechnie mówi się, że najtrudniejszy jest pierwszy tydzień – jeśli go przetrwamy, później już będzie lepiej. Nie oznacza to jednak, że pierwszy miesiąc należy do najłatwiejszych. Problem pojawia się, jeśli nie dysponujemy wystarczającą ilością wolnego czasu.

W pracy z każdym dniem przybywa nam obowiązków, zakładamy rodzinę, przychodzą na świat dzieci, zapisujemy się na studia albo po prostu przychodzi zima i jedyne, o czym marzymy to schować się pod ciepły koc – w tych właśnie przypadkach często rezygnujemy z regularnych treningów i odkładamy je na później.

Jak po takiej przerwie powrócić do aktywnego trybu życia? Nie ma tu wielkich tajemnic – wszystko jest zasługą motywacji, samozaparcia i silnej woli. Nie licz na to, że któregoś dnie planety pomyślnie się dla ciebie ułożą i dzięki wytworzonej sile kosmicznej sama z siebie założysz buty sportowe i zaczniesz się ruszać.

Jak już wspomnieliśmy, najtrudniejsze ze wszystkiego jest podjęcie decyzji o powrocie do sportu oraz postawienie pierwszego kroku. Jeśli ostatni raz wykonywałaś ćwiczenia kilka miesięcy temu, niestety będziesz się czuła, jakbyś zaczynała zupełnie od nowa. Powroty do formy są ciężkie, ale zapewniamy, że warto!

Codzienne bieganie

Przede wszystkim warto sobie uświadomić, że regularne ćwiczenia fizyczne są synonimem zdrowia.

Nie tylko pozwalają nam na utrzymanie prawidłowej wagi ciała, ale także poprawiają pracę serca, wzmacniają układ oddechowy, wspomagają proces oczyszczania krwi, przyczyniają się do usuwania toksyn z organizmu, łagodzą stres i napięcie emocjonalne.

W dodatku, poprawiają samopoczucie i wprawiają w dobry humor, sprawiają, że twoje ciało jest silne i giętkie, wpływają na jakość twojego snu, itp.

Jak wrócić do formy po dłuższej przerwie?

Zwróć uwagę na poniższe wskazówki, jeśli chcesz powrócić do formy po dłuższym okresie „nic nie robienia”.

Znajdź w sobie motywację

Zwykle robimy różne rzeczy z jakiegoś powodu. Tak samo jest ze sportem – zanim powrócisz do ćwiczeń, postaw sobie konkretny cel i zrób wszystko, żeby go osiągnąć.

Idź małymi kroczkami

Nie oczekuj, że od razu wrócisz do dawnej formy – nawet nie próbuj tego osiągnąć. Jeśli kiedyś bez problemu przebiegałaś 2 km, teraz możesz być z siebie dumna, jeśli przebiegniesz truchtem pięć przecznic.

Musisz uzbroić się w cierpliwość i nie wymagaj od siebie zbyt wiele. Zacznij spokojnie i w miarę upływu czasu zwiększaj intensywność oraz czas trwania treningów.

Jeśli nawet kiedyś twoja forma klasyfikowała cię do poziomu zaawansowanego, śmiało możesz rozpocząć od ćwiczeń dla początkujących – przynajmniej przez pierwsze dwa dni.

Następnie przejdź na poziom średni, a po miesiącu zobaczysz, że znów jesteś w dawnej, dobrej formie.

Bądź realistą

Bądź realistą – uświadom sobie, że z początku powrót do ćwiczeń może cię wiele kosztować. Może ci brakować powietrza, możesz się szybko męczyć, mogą cię boleć mięśnie…

Jest to wynikiem wcześniejszego bezruchu i jest to całkowicie normalne. Nie powinno cię to zniechęcać, ani popchnąć do rezygnacji ze sportu zanim na dobre rozpoczęłaś.

Pamiętaj, że dobre wyniki nie są zasługą magicznej różdżki – aby być w formie, należy włożyć w to wiele wysiłku!

Codzienne ćwiczenia

Zaplanuj odpowiednio swój rozkład dnia

Koniec z wymówkami, że nie masz czasu na ćwiczenia! Jeśli dobrze się zorganizujesz, na pewno znajdziesz godzinkę 2 lub 3 razy w tygodniu na ruch. Przypomnij sobie jak to było wcześniej – o jakiej porze miałaś czas wolny? Być może teraz jest podobnie.

Urozmaicaj ćwiczenia

Urozmaicone ćwiczenia sprawią, że będziesz miała więcej chęci na ich wykonywanie. Pamiętaj, że trening, który sprawia ci przyjemność przynosi podwójne korzyści. Staraj się, aby ćwiczenia nie były dla ciebie nudne – może to wywołać niechęć do treningów i znów przestaniesz się ruszać.

Każdego dnia tygodnia wybieraj inny trening. Na przykład w poniedziałki wybierz się na intensywny spacer, w środy wybierz jazdę na rowerze, w czwartki tańcz, a w piątki biegaj. Zobaczysz, że taka rutyna będzie dla ciebie czystą przyjemnością.

Znajdź czas na odpoczynek

Następnego dnia po intensywnym treningu staraj się odpocząć. Ważne jednak, by przerwa ta nie trwała dłużej niż jeden dzień! Jeśli źle się czujesz, jesteś przeziębiona – nie zmuszaj się do ćwiczeń.

Pamiętaj jednak, by takie wyjątki nie stały się regułą. Możesz sobie pozwolić na dzień odpoczynku tylko wtedy, gdy naprawdę nie masz siły na sport.

Spacer w szybkim tempie

Ćwicz w towarzystwie

Lepiej ćwiczyć samemu czy w towarzystwie? Zdecydowanie radzimy znaleźć kogoś, kto będzie ćwiczył razem z tobą. Może to być przyjaciel lub przyjaciółka, twoja druga połówka, brat, kolega z pracy…

Ćwicząc we dwójkę wzrasta motywacja i, co więcej, dobrze się bawicie spędzając razem czas na uprawianiu sportu. Zawsze należy jednak pamiętać o celu spotkania, którym jest wspólny trening, a nie pogaduchy czy piknik – tym możecie się zająć po treningu.

Wyznaczaj sobie realistyczne cele

Nie staraj się za wszelką cenę powrócić do formy już pierwszego dnia – jest to praktycznie niemożliwe. Pamiętaj, by codzienne cele były łatwe do zrealizowania.

W ten sposób będziesz się czuła z siebie dumna i będziesz iść naprzód. Nie przygnębiaj się – ćwiczenia mają być dla ciebie czymś przyjemnym, a nie torturą.

Nagradzaj się za swój wysiłek

Za każdy zrealizowany cel zrób sobie mały prezent. Pamiętaj, by był on mały! Zwłaszcza, jeśli mamy na myśli grzeszki kulinarne. Równie dobrze możesz kupić sobie coś do ubrania albo pójść w nagrodę do kina

. Taki system kompensowania doda ci chęci do osiągania kolejnych celów. Zawsze potrzebujemy motywacji, a ty sama już wiesz doskonale, co na ciebie działa.