Ćwiczenia zwalczające rwę kulszową

Wykonuj ćwiczenia delikatnie, w przeciwnym razie możesz zaostrzyć problem. Spacery to forma aktywności, która nie wymaga żadnego przygotowania, a ponadto bardzo korzystnie wpływa na łagodzenie bólu nerwu kulszowego.
Ćwiczenia na rwę kulszową

Nerw kulszowy biegnie od dolnej części pleców aż do nogi. Rwa kulszowa to nic innego jak silny ból tego nerwu. Ból pojawia wtedy, gdy nerw kulszowy zostaje ściśnięty lub podrażniony przez kręgi. Odpowiednie ćwiczenia mogą znacznie złagodzić dolegliwości bólowe.

Chociaż rwa kulszowa nie jest uznawana za chorobę, jest ona wyraźnym objawem schorzeń takich jak przepuklina dysku lub zwężenie kanału kręgowego. Ból nerwu kulszowego jest silny i uniemożliwia swobodne wykonywanie codziennych czynności. Dolegliwości bólowe mogą utrzymywać się nawet do 8 tygodni.

Warto jednak zaznaczyć, że jeśli w tym okresie zadbamy o siebie i będziemy wykonywać odpowiednie ćwiczenia, możemy znacznie złagodzić ból lub całkowicie go wyeliminować.

Jakie ćwiczenia łagodzą ból nerwu kulszowego..

Najlepszą formą zwalczania bólu nerwu kulszowego bez wątpienia są regularne ćwiczenia, które stopniowo odprężają i wzmacniają obszar dotknięty problemem.

Chociaż mały odpoczynek od ćwiczeń (dzień lub dwa) może chwilowo złagodzić ból, to jednak zbyt długi okres braku aktywności prowadzi do znacznego zaostrzenia dolegliwości bólowych.

Rwa kulszowa

Z tego właśnie powodu należy przykładać należytą wagę do regularnych ćwiczeń, które pomagają wzmocnić plecy i kręgosłup. Dodatkowo zaleca się również wizytę u fizjoterapeuty. Poniżej przedstawiamy plan ćwiczeń, który pomoże ci złagodzić ból nerwu kulszowego.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha oraz pleców poprawiają kondycję nerwu kulszowego. Ważne jednak, by wykonywać ćwiczenia rozciągające delikatnie, bez forsowania bolącego nerwu. Rezultaty są naprawdę zaskakujące.

Ćwiczenia w zależności od diagnozy

Udając się do specjalisty, otrzymasz plan ćwiczeń, który najlepiej będzie pasował do przyczyny bólu nerwu kulszowego właśnie u ciebie, w zależności od tego, czy cierpisz na dyskopatię lędźwiową, czy na zwężenie kanału kręgowego.

Diagnoza w przypadku rwy kulszowej odgrywa kluczową rolę, ponieważ niewłaściwe ćwiczenia mogą prowadzić do nasilenia bólu.

Ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające skutecznie łagodzą ból towarzyszący rwie kulszowej bez względu na jej przyczynę. Najlepsze ćwiczenia w tym przypadku to:

  • Rozciąganie mięśnia gruszkowatego
  • Rozciąganie dolnej części pleców
  • Rozciąganie ścięgna podkolanowego

Ćwiczenia łagodzące objawy rwy kulszowej

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, zaleca się dostosowanie ćwiczeń w zależności od przyczyny bólu nerwu kulszowego. Zalecane ćwiczenia to:

Rwa kulszowa będąca wynikiem przepukliny kręgosłupa:

  • Ćwiczenia rozciągające
  • Skłony rozciągające grzbietu
  • Ćwiczenia rozciągające górną części pleców
  • Brzuszki mające na celu wzmocnienie mięśni brzucha

Rwa kulszowa będąca wynikiem zwężenia kanału kręgowego:

  • Skłony
  • Marsz na wznak
  • Brzuszki

Rwa kulszowa będąca wynikiem zwyrodnienia kręgów

  • Marsz na wznak
  • Podnoszenie miednicy (mostek)

Ćwiczenia aerobowe o niskiej intensywności

Spacery

Poza specjalnymi ćwiczeniami mającymi na celu złagodzenie bólu nerwu kulszowego w zależności od jego przyczyny, należy również wprowadzić w swój rozkład dnia ćwiczenia aerobowe o niskiej intensywności.

Tego typu ćwiczenia również pomagają złagodzić objawy bólowe oraz korzystnie wpływają na ogólne zdrowie organizmu. Jednym z najlepszych ćwiczeń na wzmocnienie dolnej części pleców są spacery.

Wystarczy 30 minut intensywnego marszu każdego dnia – dostarczane korzyści są równoznaczne z sesjami aerobiku.

W miarę poprawy kondycji nerwu kulszowego możesz również stopniowo zwiększać aktywność rozszerzając ją na jazdę na rowerze, trucht czy bardzo intensywny marsz.

Zapamiętaj

  • Należy przywiązywać dużą wagę do poprawnego wykonywania ćwiczeń, ponieważ w przeciwnym razie ćwiczenia te mogą się okazać nieskuteczne, a nawet zaostrzyć dolegliwości bólowe.
  • Generalnie zaleca się naukę poszczególnych ćwiczeń pod okiem fachowca, na przykład fizjoterapeuty czy kręgarza.
  • Podczas chodzenia i siedzenia utrzymuj prawidłową postawę ciała.
  • Staraj się nie dostarczać organizmowi zbyt dużej ilości kalorii, gdyż ich nadmiar może zaostrzyć ból.