Czym jest lęk i jak można go zwalczyć?

Lęk

Czy kiedykolwiek doskwierał Ci lęk? Wiele osób odpowie, że tak, ale jednocześnie większość z nich nie będzie w stanie jednoznacznie go zdefiniować. A jeśli nie wiesz, co dokładnie Ci dolega, to znalezienie skutecznego rozwiązania jest naprawdę trudne.

Naturalne środki zaradcze, relaks, terapie ziołowe, ćwiczenia fizyczne i emocjonalne, suplementy diety…
Dostępnych jest wiele dobrych wskazówek opisujących, jak obniżyć poziom lęku i niepokoju.

Niemniej jednak w niniejszym artykule wyjaśnimy Ci dokładnie, czym konkretnie jest lęk, a także jakie jest to jedno skuteczne rozwiązanie, które pozwoli Ci pozbyć się go raz na zawsze ze swojego życia – a tym samym zwiększyć swoją kondycję zarówno emocjonalną, jak i fizyczną w najbardziej naturalny i efektywny sposób.

Lęk nie jest Twoim wrogiem

Zazwyczaj gdy cierpimy z powodu problemów zdrowotnych, czy to fizycznych, czy też emocjonalnych, staramy się reagować tak, jakby to właśnie ten problem był naszym wrogiem.

Jednak wielu specjalistów medycyny naturalnej informuje, że organizm zawsze dąży do przetrwania za wszelką cenę, dlatego też zwraca naszą uwagę na nieprawidłowe nawyki wraz z objawami pozwalającymi nam określić je jako chorobę.

Zlękniona kobieta

Na przykład poprzez gorączkę Twój organizm usiłuje Ci zakomunikować, że wzrost temperatury służy do zwalczania szkodliwych zarazków, które chcą zaatakować Twoje ciało.

Jeśli masz bóle głowy, może to oznaczać nadmierną ilość pracy umysłowej lub Twoje ciało może być narażone na oddziaływanie toksycznych substancji.

Na tej samej zasadzie opiera się lęk, dzięki czemu można dowiedzieć się czegoś o sobie samym.

Lęk pełni rolę posłańca

Lęk pojawia się w Twoim życiu po to, aby coś Ci przekazać, coś, czemu zaprzeczasz ze wszystkich sił, coś, czego nie chcesz usłyszeć lub zaakceptować, ale także coś, o czym w głębi duszy wiesz, że jest prawdą. Czy którekolwiek z poniższych stwierdzeń wydaje Ci się znajome?

  • Tak naprawdę to, co robię, nie stanowi dla mnie przyjemności.
  • Czuję się przytłoczony, pracuję ponad moje siły.
  • Jest coś, co nie pozwala mi być szczęśliwym.
  • Nie robię tego, co bym chciał.
  • Za bardzo przejmuję się tym, co myślą o mnie znajomi oraz rodzina.
  • Podejmowanie się obowiązków lub zobowiązań przychodzi mi z trudem.
  • Marzą mi się duże zmiany w moim życiu, ale jestem zbyt przerażony, by ich dokonać.
  • Czuję, że nie kontroluję w pełni mojego życia.

Ludzie, którzy cierpią z powodu dolegliwości takiej, jak lęk często doświadczają niektórych z opisanych powyżej uczuć, ale większość z nich nigdy nie była w stanie choćby spróbować na poważnie rozważyć wpływ powyższych aspektów na swoje życie. Być może nigdy nawet nie zwrócili na nie uwagi.

Kobieta zlękniona

Czym więc jest lęk?

Na podstawie powyższych informacji możemy powiedzieć, że lęk jest mechanizmem samoobrony, pewnego rodzaju inteligentnym sposobem mówienia do siebie samego, zachęcania Cię do wysłuchania tego, co dzieje się w Twoim ciele oraz umyśle.

Jeśli więc dopada Cię regularnie lęk dowolnego rodzaju, musisz zdać sobie sprawę z tego, będziesz musiał zrobić jakieś zmiany w swoim życiu. I mamy tutaj na myśli prawdziwe, konkretne zmiany związane z otoczeniem, Twoim stylem życia i ludźmi, którymi się otaczasz na co dzień.

Dopóki nie będziesz w stanie czegoś zmienić, lęk będzie nieodzownym towarzyszem Twojego życia. I nie ma tutaj znaczenia, czy podejmiesz się prób leczenia go metodami konwencjonalnymi, czy też naturalnymi.

Strach przed lękiem

Jednym z największych problemów dla osób, które dopada lęk dowolnego rodzaju jest strach właśnie przed tą sytuacją. Kiedy czują się coraz bardziej podenerwowane, stają się jeszcze bardziej zalęknione. 

Jeśli tylko zdołasz zdać sobie sprawę i będziesz w stanie zachować spokój, to będzie oznaczało, że masz za sobą kawał naprawdę długiej drogi.

Możesz zauważyć u siebie dreszcze, pocenie się, uczucie zimna, szybkie bicie serca, jąkanie, duszność, złe widzenie lub zawroty głowy. Co można zrobić w takim kryzysowym momencie?

Usiądź, weź głęboki oddech i nie staraj się dodatkowo potęgować lęku. Kiedy już się uspokoisz, możesz na spokojnie zastanowić się, co było przyczyną tego, że dopadł Cię ten nagły lęk.

Relaks - joga

Sygnały ostrzegawcze

Zanim jeszcze dopadnie Cię lęk, Twoje ciało zacznie wysyłać Ci wcześniej liczne sygnały ostrzegawcze. Jeśli nauczysz się rozpoznawać te sygnały odpowiednio wcześniej, będziesz w stanie zapobiec przyszłym napadom lękowym:

  • Stres.
  • Bezsenność.
  • Bóle głowy.
  • Nerwowość.
  • Tendencja do częstego zapadania na różne choroby.
  • Niecierpliwość i brak opanowania.

Jeśli występuje u Ciebie którykolwiek z powyższych objawów lub zacząłeś zauważać rosnące uczucie niepokoju, zalecamy rozpocząć rozważania nad wprowadzeniem pewnych zmian w swoim życiu.

Pozwoli Ci to na zmniejszenie lęku w sposób naturalny, poprawi jakość życia i zapobiegnie innych, bardziej poważnym problemom w przyszłości.

Jeśli nauczysz się obserwować swoje ciało i słuchać go, Twój organizm nie będzie musiał wysyłać Ci tych sygnałów zbyt często. Nie ma lepszej terapii, niż zastosowanie tej rady tego w praktyce i uważne słuchanie tego, co Twój organizm ma Ci do przekazania.