Depresja – 5 sposobów, by jej zapobiec

Niepowodzenia to szansa na wyciągnięcie wniosków, a nie klęska. Pozwól sobie na błędy i ucz się na nich, a zobaczysz, że Twoje życie stanie się prostsze.
Depresja

Depresja to poważna choroba psychiczna, która nieleczona może prowadzić do bardzo wielu dalszych konsekwencji zdrowotnych. Jest to złożone schorzenie, na którego rozwój składa się wiele czynników – zarówno psychologicznych jak i biologiczno-chemicznych. Aby skutecznie walczyć z depresją, należy jak najwcześniej rozpoznać jej pierwsze symptomy. Poniżej znajdziesz odpowiedź na pytanie, czym jest depresja, a także 5 sposobów, by się przed nią ustrzec.

1. Uwierz w siebie

Brzmi to może banalnie, ale musisz wiedzieć, jak ważne są to słowa. Zawsze wierz w swoje możliwości i umiejętności, doceniaj to, co robisz dla siebie i innych. Niepowodzenia traktuj jak szansę do wyciągnięcia wniosków, a nie jako klęskę.

Tylko dzięki temu dowiesz się, kim tak naprawdę jesteś i jakie są Twoje szanse rozwoju. Pewność siebie to cecha, którą większość z nas musi u siebie wypracować – wymaga to uwagi i poświęcenia. Oto kilka sposobów, by poprawić swoją samoocenę:

  • sprawdzaj się w zadaniach o różnym stopniu trudności
  • pogódź się z faktem, że każdy popełnia błędy i nie są one niczym złym
  • znajdź swoją drogę uczenia się nowych rzeczy
  • świętuj swoje sukcesy proporcjonalnie do ich wagi

2. Otaczaj się dobrymi ludźmi

Para na spacerze

Depresja to choroba, która szczególnie ceni sobie samotność i pragnie odizolować Cię od innych ludzi. Właśnie dlatego, by skutecznie z nią walczyć musisz otaczać się ludźmi, którzy sprawiają, że czujesz się lepiej.

Spędzaj czas z osobami, które doceniają Cię i szanują, które sprawiają, że czujesz się dobrze we własnej skórze; otaczaj się takimi ludźmi, którzy znają Twoje zalety i Twoje wady i akceptują Cię takim jaki jesteś. Depresja będzie bezradna, gdy stawisz jej czoła z tak silnym wsparciem swoich bliskich.

3. Zwalcz negatywne myśli

Aby depresja nie miała wstępu do Twojego życia, musisz koniecznie pozbyć się wszelkich negatywnych myśli. Jeśli jakieś złe emocje zaczynają przejmować kontrolę nad Twoim samopoczuciem, postaraj się przekuć je w pozytywne myśli.

Zamiast strachu przed nieznanym wybierz ekscytację; zamiast uczucia bezradności, wybierz planowanie i konsekwentne dążenie do celu. Taka zmiana doda Ci energii i sił do działania, a Twój humor znacznie się poprawi.

4. Poszukaj rozwiązań

Pozytywne nastawienie

Rozpaczliwe unikanie problemów i trudnych tematów nie pomoże Ci w walce z taką chorobą, jaką jest depresja. Nie wpłynie to również korzystnie na Twoją samoocenę.

Zamiast uciekać przed trudnościami, które napotykasz na swojej drodze, postaraj się stawić im czoła i dla każdego problemu znaleźć właściwie rozwiązanie. Odkładanie trudnych spraw na później może tylko pogłębiać uczucie bezradności, podwyższać poziom stresu i prowadzić do dalszych konsekwencji, takich jak depresja.

5. Depresja wymaga leczenia

Depresja u każdej osoby zaczyna się i przebiega inaczej, warto jednak zwracać uwagę nawet na z pozoru błahe symptomy, które mogą świadczyć o rozwijaniu się tej choroby. Jest to poważna i znacznie utrudniająca życie choroba, której nie należy ignorować. Szybkie rozpoznanie jest bardzo ważne, dlatego nie zwlekaj i udaj się do specjalisty, który postawi diagnozę i zleci odpowiednie badania czy leczenie.

Mamy nadzieję, że nasze rady okażą się pomocne w Twojej walce z depresją. Powodzenia!