Depresja? Naturalne środki pomogą z nią walczyć

Czarna czekolada bogata w kakao zawiera przeciwutleniacze, które pomogą spowolnić działanie wolnych rodników oraz stymulują produkcję serotoniny, która odpowiada za nasz dobry nastrój.

Depresja należy do tych chorób, która w związku z tym, że jest związana ze stresem i emocjami – w dzisiejszych czasach jest jedną z tych, które bardzo często dotykają człowieka. Generuje stałe uczucie smutku, brak zainteresowania sprawami i rzeczami, które kiedyś sprawiały radość, a nawet pojawienie się chęci odebrania sobie życia.

Jeszcze do niedawna uważano, że depresja dotyka wyłącznie sferę emocjonalną pacjenta i jej główną przyczyną są właśnie emocje, jednak dzięki przeprowadzeniu wielu badań udało się ustalić, że jej pojawienie może być zdeterminowane czynnikami środowiska, jak i czynnikami genetycznymi.

W większości przypadków receptą może być zmiana stylu życia na zdrowszy i bardziej zrównoważony i poświęcanie więcej czasu na praktykowanie czynności, które sprawiają przyjemność. Jednak są i tacy, którzy cierpią z powodu przewlekłych epizodów, które mogą być leczone tylko z pomocą specjalisty.

Depresja, a jedzenie!

Podobnie jak w przypadku innych chorób, które są związane z naszym obecnym tempem i stylem życia, depresja jest wciąż poddawana wszelkim analizom i badaniom pod każdym możliwym względem.

Jedną z zależności, którą zaobserwowali specjaliści, jest to, że niektóre pokarmy mogą znacznie pomóc w regulacji wielu uciążliwych objawów choroby. Dziś poznasz osiem produktów, które mogą okazać się zbawienne w ciężkich chwilach!

1. Indyk

Kurczak

Indyk, jak i inne chude mięsa bogate w białka swoje korzystne działanie zawdzięczają bogactwo w aminokwas zwany tryptofanem. Związek ten odgrywa kluczową rolę w produkcji serotoniny — substancji, która odpowiada, między innymi, za nasze dobre samopoczucie.

2. Orzechy włoskie

Nie tylko orzechy włoskie, ale i inne są doskonałym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są szczególnie korzystne dla układu krążenia oraz utrzymania dobrego nastroju.

Regularne spożycie orzechów wspomaga koncentrację, utrzymuje aktywność mózgu i ochrania przed spadkiem poziomu zdolności poznawczych.

3. Zielona herbata, a depresja

Filiżanka zielonej herbaty

Zielona herbata dziś należy do jednych z najpopularniejszych napojów na całym świecie. Jednocześnie, posiada wiele zdrowotnych właściwości: jest bogata w przeciwutleniacze i wiele innych odżywczych substancji, które między innymi wspomagają procesy odchudzania.

Swoje przeciwdepresyjne właściwości zielona herbata zawdzięcza aminokwasowi zwanemu teaniną, który działa relaksująco, rozluźniająco i zmniejsza skutki stresu.

4. Czarna czekolada

Nie wahaj się włączyć ją do diety! Czarna czekolada w umiarkowanych ilościach jest bardzo zdrowym produktem, który można jeść bez wyrzutów sumienia i traktować jako pełnowartościowy składnik menu.

Szczególnie te tabliczki, które zawierają 70% kakao, dostarczają przeciwutleniaczy, które neutralizują działanie wolnych rodników. Czarna czekolada stymuluje również wytwarzanie serotoniny w mózgu, co wpływa na poziom kortyzolu i poprawia nastrój w stosunkowo krótkim czasie.

5. Płatki owsiane

Miska płatków owsianych

Na pewno nikogo to nie zdziwi, że to właśnie owies jest tym ziarnem, które korzystnie wpływa praktycznie na cały organizm, wspomagając jednocześnie jego optymalne funkcjonowanie.

Zboże to uważane jest za jedno z najbardziej kompletnych. Jest bogatym źródłem witaminy B1, B6 i kwasu foliowego. Substancje te poprawiają trawienie i pomagają w zachowaniu odpowiedniego poziomu cukru we krwi oraz zapobiegają jego spadkom.

6. Drożdże piwne

Choć nie są rozpowszechnionym składnikiem, drożdże piwne kryją w sobie naprawdę wiele właściwości leczniczych.

W tym konkretnym przypadku dostarczają potrzebnej witaminy B i aminokwasów, które wzmocnią układ nerwowy, zmniejszając jednocześnie skutki stresu i prawdopodobieństwo tego, że depresja może zacząć dawać o sobie znać.

7. Tłuste ryby

Niebieskie ryby

Przyglądając się korzyściom dla zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego, jakie płyną z regularnego dostarczania organizmowi kwasów omega-3, warto zauważyć, że nie ma lepszego źródła tych związków jak tłuste ryby lub te pochodzące z zimnych wód.

Kwasy tłuszczowe omega-3 poprawiają kondycję mózgu i odgrywają ważną rolę w procesie wytwarzania substancji, które odpowiadają za dobre samopoczucie i pozytywny nastrój, nawet w sytuacjach, gdy nie wszystko idzie po naszej myśli.

Oprócz tego, zapobiegają chorobom układu krążenia, jednocześnie poprawiając krążenie, zmniejszają również powstałe stany zapalne. Zatem do naturalnych źródeł kwasów omega-3 należą:

  • dziki łosoś
  • tuńczyk
  • sardynki
  • makrele
  • dorsz

8. Kurkuma

Współcześnie przyprawę tę znajdziemy praktycznie w każdej kuchni na całym świecie. Jest dobra nie tylko do poprawiania smaku naszych potraw, ale i na problemy z krążeniem i zaburzenia emocjonalne.

Znajdującym się w niej czynnym związkom o silnym przeciwzapalnym charakterze takim jak kurkuminoidy, przypisuje się powiązanie z profilaktyką raka i zmniejszenie objawów towarzyszącym chorobom stawów.

Z drugiej stronym dzięki swojemu korzystnemu wpływowi na mózg i układ nerwowy, kurkuma może pomóc w zapobieganiu pojawienia się uczucia niepokoju, złagodzi skutki stresu i zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia depresji.

Najważniejszą wskazówką jednak, której zawsze warto się trzymać – to nie tracić wiary i pogody ducha bez względu na to, w jakiej sytuacji i momencie w życiu się znajdujemy!