Dieta kluczem na redukcję stanów zapalnych

Chociaż stan zapalny to naturalna reakcja obronna organizmu, która chroni przed działaniem między innymi substancji toksycznych, jednak gdy jest przewlekły zaczyna atakować również zdrowe tkanki
Szklanka soku pomidorowego

Jaki związek ma dieta z występowaniem stanów zapalnych? Jak się okazuje, w znaczący sposób wpływa ona  nie tylko na naszą wagę, ale i na stan naszego zdrowia. Częste spożywanie produktów wysoce przetworzonych, co w dzisiejszych czasach zdarza się coraz częściej, jest przyczyną powstawania wielu chorób i ogólnego pogorszenia samopoczucia.

Jak zatem powinna wyglądać odpowiednia dieta? Już wyjaśniamy!

Dieta kluczem do zdrowia i eliminacji stanów zapalnych

Dlaczego w naszym organizmie pojawiają się stany zapalne? Na pewno wielu z nas cierpiało z ich powodu wielokrotnie. Czy pamiętasz te dni, gdy obudziłeś się z uczuciem opuchnięcia i obrzęku, gorszego samopoczucia bez wyraźnej przyczyny, zmęczony i osłabiony?

Należy tu wspomnieć o spożywaniu dużej ilości węglowodanów i cukru, co wpływa na wzmożoną produkcję insuliny. Z jednej strony dzięki temu możemy budować masę mięśniową, co jest korzystne, jeżeli wykonujemy ćwiczenia i uprawiamy sporty.

Oprócz tego jednak gdy jej poziom wzrasta organizm magazynuje tłuszcz, pozostaje ona we krwi, zatruwając ją i powodując stany zapalne.

Stan zapalny

Stany zapalne to naturalna reakcja obronna organizmu, która ma na celu obronę przed działaniem substancji toksycznych. W niektórych przypadkach jest wynikiem ataku wirusów, w innych zbyt wysokim poziomem insuliny, działaniem obcych substancji, uderzeniami, infekcjami.

Uwaga, chociaż jest to sposób, w jaki organizm się broni wcale nie oznacza, że jest to coś dla samego organizmu korzystne, wręcz przeciwnie. Niejednokrotnie przewlekłe stany zapalne zajmują zdrowe tkanki.

Z podobnym zjawiskiem mamy do czynienia przy cukrzycy typu 1, reumatoidalnym zapaleniu stawów, toczniu rumieniowatym.

Dieta pomagająca uniknąć stanów zapalnych

Lekarze twierdzą, że to kobiety są bardziej narażone na występowanie stanów zapalnych niż mężczyźni. Istnieją produkty, które są gorzej przyswajane przez kobiecy organizm i są metabolizowane w inny sposób niż przez organizm płci przeciwnej.

Warto o tym pamiętać, ponieważ stan zapalny, który przeciąga się w czasie, przyspiesza procesy starzenia i jest przyczyną dolegliwości, których wszystkie wolałybyśmy uniknąć. Należą do nich otyłość, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, artretyzm, choroba Alzheimera, choroby serca.

Miej to na uwadze, a poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak powinna wyglądać Twoja dieta.

Produkty bogate w kwasy omega-3

Orzechy włoskie

Zgodnie z American Journal of Clinical Nutrition dieta bogata w produkty zawierające kwasy omega-3 jest idealna do zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia stanów zapalnych.

Celem jej – jest obniżenie i ustabilizowanie poziomu cukru we krwi, spożywając produkty o niskim indeksie glikemicznym oraz zdrowe tłuszcze, które pomogą w utrzymaniu właściwej wewnętrznej równowagi.

Jeden z błędów, który jest najczęściej popełniany to spożywanie zbyt dużej ilości kwasów omega-6, które biorą udział w wytwarzaniu związków podobnych do hormonów tak zwanych eikozanoidów. Substancje te przyczyniają się do powstawania przewlekłych stanów zapalnych.

Jakie zatem produktów bogate w kwasy omega-3 powinna zawierać nasza dieta?

  • niebieskie ryby
  • łosoś
  • orzechy
  • masiona chia
  • nasiona dyni

Cudowne cytrusy

Grejpfrut

Dietetycy szczególnie zalecają grejpfruty. Jednak pomarańcze, cytryny, kiwi, mango również doskonale się nadają, ale pamiętaj, by nie były zbyt dojrzałe, ponieważ wtedy ilość cukru wzrasta. A jak cytrusy pomagają w zwalczaniu stanów zapalnych?

Przede wszystkim zawdzięczają swoje dobroczynne właściwości wysokim stężeniom witaminy C, E i flawonoidów. Lekarze potwierdzają, że codzienne jedzenie grejpfrutów zmniejsza stężenie białka C-reaktywnego, białka produkowanego przez wątrobę w odpowiedzi na każdy stan zapalny dziejący się w naszym ciele.

Nie zastanawiaj się zatem tylko już dziś zadbaj, by Twoja dieta była bogata w te soczyste owoce.

Sok pomidorowy zawsze dobry

Sok pomidorowy

Czy lubisz pomidory? Jeśli tak, nie wahaj się umieszczać je w swoich daniach! Pomidory są bogate w likopen, który jak wiadomo jest bardzo silnym przeciwutleniaczem.

Oprócz tego jest cennym źródłem minerałów i witamin, zwłaszcza witaminy A, C, doskonale chroniące nasz układ pokarmowy, jednocześnie dezynfekując i oczyszczając organizm. Warto również skorzystać z ostatnich wyników badań opublikowanych przez British Journal of Nutrition, które udowadniają korzyści płynące z zastosowania kuracji z soku pomidorowego.

Polega ona na codziennym piciu szklanki napoju przez 12 dni w miesiącu.

Warzywa o dużych liściach

Brokuły

Czy wiesz, które to warzywa o dużych liściach? Do grupy tej należy między innymi szpinak i brokuły, które są jednymi z najzdrowszych. Bogate w witaminę K, która jest kluczowym składnikiem przy zwalczaniu stanów zapalnych.

Warto pamiętać, że składnik ten znajduje się w znacznych ilościach w jelicie grubym dlatego, jeżeli dodatkowo je w niego zaopatrzymy, wzmocnimy jelita i usprawnimy oczyszczanie organizmu z toksyn, które są główną przyczyną powstawania stanów zapalnych.

Korzyści, które płyną z czarnego ryżu

Czarny ryż

Czy próbowałeś jak smakuje czarny ryż? Jest bardzo zdrowy i smaczny dlatego warto by dieta również była w niego zaopatrzona.

Jak podają badania opublikowane w Journal of Agricultural and Food Chemistry ma on szczególne właściwości, które pomagają zwalczyć stany zapalne związane z alergiami czy też z astmą zwłaszcza dlatego, że ogranicza wydzielanie histaminy prawie o 30%.

Trzeba również pamiętać, że jest to produkt bogaty w antyoksydanty, a oprócz tego doskonale pomaga w regulacji wagi, w ochronie serca, zapobiega występowaniu cukrzycy i dodatkowo zaopatrzy w potężną dawkę energii.