Dlaczego awokado powinno znaleźć się w diecie?

Awokado bardzo korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Jest bogate w błonnik i potas, a oprócz tego ma właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne.
Przekrojone awokado

Awokado znane również jako smaczliwka w ostatnich czasach zyskało sporą popularność i stało się jednym z podstawowych składników wielu diet. Produkt ten jest doskonałym uzupełnieniem menu dla tych, którzy chcą poprawić jakość odżywiania, a przy tym zrzucić kilka zbędnych kilogramów.

Przez wiele lat uważano, że konsumowanie awokado może być szkodliwe dla zdrowia ze względu na wysoką zawartość kalorii i kwasów tłuszczowych. Jednak dzięki ciągłym badaniom w końcu ustalono, że korzystnie wpływa na organizm, a bogactwo w owe kwasy tłuszczowe sprzyja zmniejszeniu poziomu cholesterolu we krwi.

Tym razem zebraliśmy osiem najważniejszych właściwości, co pomoże Ci przekonać się do tego produktu i dołączyć do grupy ludzi, która postanowiła włączyć na stałe awokado do swojej diety.

Awokado i jego zalety

1. Poprawia wzrok

Kobieta patrząca przez lupę

Awokado zawiera niezbędne dla organizmu nienasycone kwasy tłuszczowe i antyoksydanty, które korzystnie wpływają na zmysł wzroku. Również znajdziemy w nim luteinę, substancję, która zapobiega w występowaniu chorób oka takich jak zaćma czy zwyrodnienie plamki żółtej.

2. Zawiera więcej potasu niż banany

Potas jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym, którego ciało potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Do tej pory najpopularniejszym źródłem tego pierwiastka były banany, jednak znaczne jego ilości również znajdziemy w awokado.

Tylko 100 gram produktu zapewnia do 14% zalecanej dziennej dawki potasu. Odpowiednie dostarczenie tej substancji pomaga w regulacji ciśnienia krwi, co jest fundamentalne do zapewnienia zdrowia nerek i serca.

3. Chroni serce

Lekarz trzymający plastikowe serce

Bogactwo w kwasy tłuszczowe głównie w kwas oleinowy powoduje, że jest jednym z najlepszych produktów chroniących układ sercowo-naczyniowy. Kwas oleinowy ma wpływ na zmniejszenie powstałych stanów zapalnych w organizmie oraz pomaga w kontroli złego cholesterolu.

Spożywanie jednego awokado dziennie utrzyma w zdrowiu serce i tętnice.

4. Wspomaga proces odchudzania

Mimo tego, że dostarcza wielu kalorii, okazuje się, że umiarkowane spożycie awokado jest skutecznym sposobem na utratę wagi. Choć nie należy do tych produktów, które przyspieszają spalanie tłuszczów, jest doskonałym uzupełnieniem diety odchudzającej i zapewnia uczucie sytości na długi czas.

5. Łagodzi bóle stawów i mięśni

Ból kolana

Większość konsumentów awokado najczęściej wyrzuca jego pestkę, uznając ją za część, która jest całkowicie nieprzydatna. To, czego wielu nie wie to, że właśnie w niej skoncentrowanych jest wiele odżywczych substancji, które mogą być przydatne przy kuracjach leczniczych.

W dawnych czasach korzystano z przeciwzapalnych właściwości tej części owocu, by łagodzić na przykład bóle i zapalenia związane ze stawami i mięśniami.

6. Bogate źródło błonnika

Błonnik to włókno roślinne, które pomaga w ustabilizowaniu masy ciała oraz poziomu cukru we krwi. Dodatkowo, istotnie wpływa na regulację niektórych zaburzeń zdrowotnych.

Ten składnik odżywczy może występować w postaci rozpuszczalnej i nierozpuszczalnej. Rozpuszczalny błonnik jest niezbędny do utrzymania prawidłowego składu flory bakteryjnej jelit, a nierozpuszczalny usprawnia pracę tego narządu, zapobiegając przy tym zaparciom.

W 100 g awokado znajdziemy 7 g błonnika, co stanowi 27% zalecanej dziennej dawki tej substancji. Z tej ilości 25% to błonnik rozpuszczalny, a 75% błonnik nierozpuszczalny.

7. Poprawia zdrowie skóry

Kobieta trzyamjąca awokado

Zarówno spożywanie tego owocu, jak i aplikowanie go bezpośrednio na skórę niesie ze sobą wiele korzyści dla zdrowia. Właściwości przeciwutleniające, które posiada awokado, spowalniają zachodzenie procesów oksydacyjnych spowodowanych działaniem wolnych rodników.

Z kolei, nienasycone kwasy tłuszczowe pomagają w utrzymaniu odpowiedniego nawilżenia i chronią przed nadmiernym wysuszeniem skóry.

Oprócz tego, awokado zawiera witaminę E, kwasy omega 3 i dodatkowo stymuluje produkcję kolagenu, co zapobiega pojawianiu się symptomów przedwczesnego starzenia.

8. Pomaga zwalczyć objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Awokado dzięki zawartości witaminy D pomaga zwalczyć dyskomfort związany z wahaniami nastroju przed i w trakcie menstruacji. Z drugiej strony, kwasy tłuszczowe i właściwości przeciwzapalne przyczyniają się do zmniejszenia objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Dlatego właśnie warto zacząć konsumować je regularnie. Awokado jest produktem idealnie prostym do wkomponowania w każdą dietę. Można jeść je solo, przygotować guacamole lub zastosować jako dodatek do wielu potraw.

Należy jednak pamiętać, by nie przesadzić z ilością, ponieważ nadmierne spożywanie może przynieść niepożądane skutki.