Dobry sen – Metoda 4-7-8

Dobry sen

Jeśli jesteś jedną z tych osób, które cierpią na bezsenność i problemy z wysypianiem się w wystarczającej ilości, to jesteśmy przekonani, że zdołałeś już wypróbować wszystkich znanych Ci sposobów na dobry sen, począwszy od naparów ziołowych o działaniu relaksujących, na spacerach przed snem skończywszy.

Dlatego też dziś zaprezentujemy Ci słynną metodę 4-7-8 – uważamy, że jest ona naprawdę ciekawa, na dodatek warto przy tej okazji wiedzieć, że wiele osób regularnie ją stosuje nie tylko w celu zapewnienia sobie odpowiednich ilości snu.

Także do lepszego radzenia sobie ze stresem i uzyskania lepszych możliwości na zrelaksowanie. To co, wypróbujemy metodę 4-7-8 już dzisiaj i zobaczymy, czy uda się uzyskać dobry sen?

Jedną z rzeczy, o której powinieneś pamiętać, jest to, że jedna metoda na dobry sen może zadziałać dla jednej osoby, ale niekoniecznie sprawdzi się w przypadku innej.

Zawsze więc warto włożyć trochę wysiłku w wypróbowanie różnych nowych sposobów – dzięki temu będziesz mógł dowiedzieć się, co zadziała dobrze u Ciebie, a co okaże się mało skuteczne.

Czym jest metoda na dobry sen, znana jako 4-7-8?

Metoda na dobry sen, znana powszechnie jako 4-7-8 to bardzo skuteczny sposób na zrelaksowanie się poprzez prawidłowe oddychanie.

Została ona opracowana przez Andrewa Weila, lekarza medycyny na Uniwersytecie w Arizonie (w Stanach Zjednoczonych), znanego z pracy nad terapiami pozwalającymi zmniejszyć stres i niepokój oraz pomóc ludziom, którzy mają problemy ze snem.

Ten lekarz znalazł się aż dwukrotnie na okładce magazynu Time i choć prawdą jest, że stoi za nim silny dział marketingu korporacji.

Jednakże, opracowane przez niego metody i wskazówki wykazują się niezwykłą skutecznością w przypadku dla każdej osoby, której życie jest naznaczone pasmem zdenerwowania i stresu.

Kobieta cierpiąca na bezsenność

Jeśli powyższy opis pasuje także do Ciebie, to warto poznać i zapamiętać podstawy metody 4-7-8, którą cechują następujące zalety:

Jeśli zastosujesz ją przez jeden miesiąc, to szybko dostrzeżesz, jak łatwo Ci się śpi w nocy. Twoje ciało w mgnieniu oka się przyzwyczai do tych codziennych ćwiczeń relaksujących wykonywanych regularnie dzień po dniu.

Dlaczego ta metoda?

Twój oddech stanie się bardziej rytmiczny i wolniejszy, mięśnie ulegną rozluźnieniu, a umysł stanie się bardziej zrelaksowany – wszystkie te aspekty są poszczególnymi etapami przygotowania Twojego organizmu do nocnego odpoczynku.

Metoda 4-7-8 jest bardzo przydatna do zwalczania naszego codziennego stresu, pozwala także lepiej zarządzać gniewem i wściekłością, które od czasu do czasu mogą zawładnąć na chwilę Twoim umysłem.

Przez pierwszy miesiąc należy zastosować metodę 4-7-8 cztery razy dziennie, ale w późniejszym okresie wystarczy zrobić to dwa razy dziennie, raz z samego rana, a następnie na pół godziny przed pójściem do łóżka.

Oznacza to, że nasze ciało i nasz mózg będzie przyzwyczajał się do tej metody i w końcu stanie się to prawie automatycznym procesem pomagającym w zasypianiu.

Jak zastosować metodę 4-7-8?

Kobieta gleboko oddychajaca

Metoda 4-7-8 jest bardzo prosta do zastosowania. Aby to zrobić, wystarczy postępować zgodnie z poniższymi wskazówkami. Są one następujące:

Pierwszy miesiąc

W pierwszym miesiącu należy zastosować metodę 4-7-8 cztery razy dziennie: pierwszy raz zaraz po obudzeniu się z rana, drugi po obiedzie, trzeci po powrocie do domu w godzinach popołudniowych, a czwarty na około pół godziny przed snem.

Jest to naprawdę proste, czy chciałbyś wiedzieć, jak to zrobić?

  • Usiądź w wygodnym miejscu, które pozwala Ci mieć proste plecy.
  • Ustaw język tuż za górnymi zębami, w miejscu, w którym zaczyna się podniebienie.
  • Teraz zamknąć usta i wciągnij powietrze przez nos, a robiąc to POLICZ DO 4.
  • Teraz wstrzymaj oddech NA 7 SEKUND.
  • Następnie wydychaj całe powietrze z płuc PRZEZ 8 SEKUND, a w tym samym czasie myśl o pozbywaniu się całego swojego zmęczenia, stresu i lęków. Będzie to bardzo relaksujące doświadczenie.
  • Powtórz ten sam cykl cztery razy.
  • I to wszystko. Jak widać, jest to naprawdę proste, ale jednocześnie pozwala nam wyregulować oddech i uwolnić się od codziennego stresu.
  • Najważniejszą rzeczą jest to, aby nie zapomnieć o powtarzaniu przez jeden miesiąc opisanej procedury cztery razy dziennie każdego dnia.

Postępowanie przez następne miesiące

Już po pierwszym miesiącu nasze ciało i umysł będzie w stanie przyzwyczaić się do opisanego powyżej wzorca.

Jest to użyteczny sposób zarządzania zewnętrznymi źródłami stresu w ciągu dnia, który reguluje tempo naszego oddechu i w efekcie obniża budowane przez cały dzień napięcie aż do nocy, gdy narasta ono do postaci utrudniającej zdrowy,  spokojny i dobry sen.

Gdy już minie pierwsze 30 dni, to wystarczy zastosować metodę 4-7-8 dwa razy dziennie, pierwszy raz po wstaniu rano z łóżka oraz drugi na około pół godziny przed pójściem spać. Jednakże jeśli w pewnym momencie dnia dopadnie Cię silny stres lub na przykład ogarnie Cię gniew z powodu kłótni, nie wahaj się skorzystać z tej techniki, ponieważ pomoże Ci ona się skutecznie zrelaksować.

Zdrowy sen

Podsumowując, ważną kwestią jest dokładne przestrzeganie poniższych wskazówek, co pozwoli Ci uzyskać zdrowy, spokojny i dobry sen:

  • Zawsze należy przestrzegać rutynowego planu doby, to znaczy jeść obiad i kolację o tej samej porze każdego dnia i stosować metodę 4-7-8 o mniej więcej tych samych godzinach każdego dnia.
  • Jedz lekką kolację i nigdy później, niż na dwie godziny przed snem.
  • Weź relaksujący prysznic tuż przed pójściem do łóżka.
  • Bardzo ważne jest także to, aby na dwie godziny przed udaniem się na spoczynek wyłączyć komputer i telefon komórkowy.
  • O ile to oczywiście możliwe, ponieważ ich ekrany działają jako środki pobudzające i powstrzymują nas od przejścia w stan relaksu niezbędnego do zapadnięcia w zdrowy, spokojny i dobry sen.