Dokuczliwy ból szyi? Zmień postawę ciała!

To praktycznie niemożliwe, żeby w dzisiejszych czasach kiedy godzinami spędzamy czas przed komputerem i telewizorem znalazły się osoby nieuskarżające się na dokuczliwy ból szyi. Ta powszechna dolegliwość, spowodowana jest napięciem mięśni wokół odcinka szyjnego nieraz skutecznie uniemożliwiając normalne funkcjonowanie. Ból szyi jest wynikiem nieprawidłowej postawy podczas wykonywania danej czynności. Dobra wiadomością jest to, że istnieje kilka sposobów, które pomogą nam unikać bólu, jak i pomogą go złagodzić.

Przedstawimy również ćwiczenia na wzmocnienie tych że mięśni oraz kilka wskazówek, których zastosowanie zapobiegnie powstawaniu przykurczów i naderwań mięśni w okolicach szyi.

Co to właściwie jest ból szyi? I dlaczego się pojawia?

Ból szyi to bardzo ogólny termin określający uczucie dyskomfortu pojawiające sie w różnych strukturach tej partii ciała jak np. mięśnie, kości, kręgi czy krążki międzykręgowe.

Najczęstszą przyczyną dolegliwości szyjnych jest długotrwałe napięcie i przykurcz mięśni  spowodowany np. nieprawidłową pozycją podczas snu, tkwieniem godzinami w tej samej pozycji przy biurku, zbyt wysokie lub zbyt niskie umieszczenie monitora komputera. Również podczas wszelkich aktywności fizycznych może dojść do urazu na skutek ruchu zwanego smagnięcie biczem. Dochodzi do niego, gdy głową bezwładnie leci do tyłu a później do przodu.

Innymi powodami bólu szyi mogą być: fibromialgia, zapalenie stawu szyjnego, uszkodzenie krążka międzykręgowego szyjnego lub niewielkie pęknięcia spowodowane osteoporozą.

Ważne jest, aby wiedzieć, że gdy bólowi szyi towarzyszą inne dolegliwości takie jak gorączka, ból głowy i karku oraz ich sztywność należy niezwłocznie skontaktować sie z lekarzem, ponieważ może być to zapalenie opon mózgowych.

Co robić, gdy ból jest efektem napięcia mięśniowego?

Gdy ból już Cię dopadł, niżej przeczytasz o tym, co powinieneś zrobić:

  • zażyj lek przeciwbólowy np. ibuprom
  • przez pierwsze dwa dni na bolące miejsce przykładaj lód następnie zastosuj ciepłe okłady
  • wykonaj ćwiczenia wyznaczające zakres ruchu, który możesz wykonać: przekręć głowę w lewo, w prawo, w górę i w dólą, następnie spróbuj przybliżyć ucho do barku. Te ćwiczenia pomogą w rozluźnieniu i delikatnym rozciągnięciu przeciążonych mięśni.
  • jeżeli nie uzyskasz upragnionej ulgi możesz zastanowić sie nad wizytą u fizjoterapeuty, który poprzez masaż złagodzi skurcze
  • konsultacja z lekarzem zapewni ci mocniejsze środki przeciwbólowe, leki zwiotczające mięśnie i kołnierz ortopedyczny w razie, gdyby było to konieczne

2#:Ból-szyi.jpg

Jak unikać stanów napięciowych w odcinku szyjnym?

  • Stosuj techniki relaksacyjne i ćwiczenia łagodzące stres i rozluźniające mięśnie. Odpowiednia może okazać sie joga lub medytacja
  • Stosuj ćwiczenia rozciągające mięśnie szyjne
  • Zadbaj o dobra pozycje w czasie pracy, lub przed komputerem. Plecy powinny być proste i dobrze podparte, monitor natomiast na poziomie oczu
  • Nie przebywaj zbyt wiele godzin w tej samej pozycji. Raz na godzinę zrób sobie kilka minut przerwy i odejdź od biurka, zmień pozycje, wykonaj ćwiczenia rozciągające szyje i zrelaksuj się zanim wrócisz ponownie do pracy.
  • Upewnij się, że poduszka, na której śpisz, odpowiednio dopasowuje się do kształtu Twojej szyi. Również materac powinien być dostatecznie twardy, aby Twoje ciało się w nim nie zapadało.

Ból szyi i karku spowodowany napięciem mięśni to bardzo częsty powód wizyt u lekarza i przyczyna niechcianych nieobecności w pracy. Jak widzisz, tych kilka prostych wskazówek pozwoli uniknąć podobnych dolegliwości, a gdy jednak się pojawią, już wiesz jak poprawić swój stan w kilka dni.