Efekt jo-jo i ponowne przybieranie na wadze

Należy zdać sobie sprawę z tego, że kluczem do utraty wagi nie jest przejście na dietę, ale wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych.
nieodpowiednia dieta

Efekt jo-jo, czy kiedykolwiek Ci się to przydarzyło, a może którejś z Twoich przyjaciółek? Właśnie mija trzeci miesiąc ścisłej diety i wyrzeczeń przed otwarciem sezonu wakacyjnego lub po prostu dla poprawy własnego samopoczucia. Twoim marzeniem było zrzucenie kilku kilogramów i właśnie udało Ci się to osiągnąć.

Cieszysz się upragnioną idealną wagą, wszystko wraca do normy aż tu nagle…Po zakończeniu diety, gdy wszystko wraca do normalności i upływie kilku tygodni kilogramy jak bumerang powróciły. Dlaczego tak się dzieje?

Gdzie popełniamy błąd i co robimy nie tak? Może w dzisiejszym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania i odkryjesz najczęstsze przyczyny tego, że po zakończeniu diety spotyka nas efekt jo-jo, czyli błyskawiczne odzyskanie utraconej w pocie czoła wagi.

Efekt jo-jo i kilka grzechów, które popełniamy przy odchudzaniu

1. Omijanie posiłków, a efekt jo-jo

Oto prosty przykład, który pozwoli Ci dokładnie zrozumieć, na czym polega efekt jo-jo. Wyobraź sobie, że Twoja przyjaciółka przed zbliżającym się okresem wakacyjnym chce błyskawicznie stracić kilka zbędnych kilogramów.

Aby to osiągnąć, ustala swoje własne restrykcyjne zasady, które opierają się nie na niczym innym jak na rezygnacji z posiłków. Najczęściej jest to kolacja, śniadanie jest minimalne, a w porze obiadowej zamiast posiłku kończy się na przegryzaniu i podjadaniu drobnych rzeczy po to, by po powrocie  do domu po długim dniu pracy nie zjeść nic.

Oznacza to, że w ciągu dnia spędza około 10-12 godzin bez jedzenia, co wiąże się z przejściem organizmu w stan alarmowy i właśnie wtedy rozpoczyna się lokalizowanie i korzystanie ze zgromadzonych rezerw energetycznych.

Problem zaczyna się po zakończeniu diety, gdy wszystko wraca do normy. Wtedy ma to zupełnie odwrotny rezultat.

Obgryzanie paznokci

Organizm utracone rezerwy energetyczne regeneruje z dużo większą szybkością, a wręcz zgromadzi ich jeszcze więcej by zabezpieczyć się przed ponowną nieoczekiwaną głodówką i zapobiec konieczności wprowadzania organizmu w stan alarmowy.

Taki sposób odchudzania nie ma nic wspólnego ze zdrowym systemem utraty wagi. Nie należy z dnia na dzień rezygnować całkowicie z jedzenia lub ograniczać się wyłącznie do dwóch posiłków dziennie. Przez organizm jest to odbierane jako sytuacja zagrożenia, a mózg natychmiastowo na nią reaguje.

3. Niebezpieczeństwo diet niskokalorycznych, a efekt jo-jo

W tym wypadku zwrócimy uwagę na tak restrykcyjne diety, które mimo pięciu posiłków dziennie kończą się tym, że dopada nas efekt jo-jo. Dzieje się tak dlatego, że przygotowane dania nie zachowują równowagi dietetycznej i nie dostarczają odpowiedniego odżywienia organizmowi.

Problem ten dotyczy szczególnie tych diet, które koncentrują się na nie przekraczaniu 1200 kcal dziennie i gdzie głównym zaleceniem jest spożywanie wyłącznie węglowodanów lub białek.

Ten sposób odchudzania jest bardzo niebezpieczny dla naszego zdrowia. Z reguły trwają one krótko, bo od dwóch do trzech tygodni jednak po osiągnięciu wymarzonej wagi utracone kilogramy wracają w mgnieniu oka nawet w wypadku, gdy zwiększenie dawki kalorii jest niewielkie.

Dlaczego tak się dzieje?

  • podobne diety powodują obniżenie poziomu glikogenu, co mobilizuje organizm do lokalizowania go w innych miejscach. Gdzie zatem może go znaleźć?
  • W mięśniach to właśnie stamtąd może czerpać energię i aby to zrobić, uwalnia ogromne ilości wody wraz z minerałami i toksycznymi produktami przemiany materii jak na przykład mocznikiem czy kwasem moczowym
  • w momencie, gdy dieta cud dobiega końca, zbędne kilogramy utraciliśmy za sprawą spożycia glikogenu zgromadzonego w wątrobie, wykorzystania tego, co można było z mięśni oraz przez utratę wody, a wraz z nią niezbędnych minerałów
  • po powrocie do normalnej diety, tkanki szukają sposobu na ponowne wypełnienie, dlatego szybko akumulują tłuszcze i kalorie

3. Włączanie zdrowych nawyków do diety, a efekt jo-jo

Jeżeli zdrowa, zrównoważona dieta funkcjonuje, dlaczego ją porzucać?

Efekt jo-jo niejednokrotnie jest efektem powrotu do niezdrowych nawyków i nieodpowiedniego trybu życia. Jednak zapominamy o tym, że wiąże się to nie tylko z nieestetycznym wyglądem, ale i problemami z poziomem cholesterolu, nadciśnieniem i występowaniem chorób serca.

Jednym ze sposobów, by w błyskawicznym tempie nie odzyskać utraconych kilogramów, jest utrzymanie diety na co dzień.

Sałatka i odchudzanie

Nie wyklucza to możliwości udzielenia sobie od czasu do czasu dyspensy i pozwolenia na mały kaprys w postaci ciasta lub innej słodyczy, szczególnie gdy po zjedzeniu masz zaplanowany spacer, lub inne ćwiczenia, które pozwolą spalić kalorie.

Przy postanowieniu o utracie wagi i chęci podjęcia diety zalecana jest wcześniejsza wizyta u dietetyka. Czasem okazuje się, że niektóre pokarmy mogą nam zaszkodzić lub pewne kombinacje nie są dla nas odpowiednie.

Pierwszą podstawową zasadą jest uważne słuchanie swojego ciała, które wysyła nam jasne sygnały i jeżeli coś dobrze przyswajamy, a w dodatku pomaga nam to w utracie wagi warto uwzględnić to na dłużej w codziennej diecie.

4. Rutyna i jej zmiany, a efekt jo-jo

Stres i odchudzanie

Zmiany, które zachodzą w naszym życiu, są często przyczyną nagłego przybierania na wadze i zmiany nawyków żywieniowych. Oto kilka przykładów sytuacji, które mogą doprowadzić do efektu jo-jo:

  • właśnie udało Ci się stracić kilka kilogramów, ale w pracy zmienili Twój grafik, co wiąże się z ponowną zmianą przyzwyczajeń żywieniowych, a to najprawdopodobniej doprowadzi do ponownego przybrania na wadze
  • problemy w związku
  • problemy w pracy i stany lękowe
  • udało Ci się schudnąć przed wakacjami, jednak lato ma to do siebie, że zaczynamy spędzać więcej czasu w barach i przestajemy dbać o dietę, co kończy się odzyskaniem utraconych kilogramów