Gotujemy jajka – 4 zdrowe pomysły

Aby uniknąć spożycia nadmiaru kalorii, gdy przygotowujemy jajecznicę możemy częściowo zastąpić olej – wodą, smażąc na patelni nie przywierającej. W połączeniu z warzywami, jajecznica stanie się doskonałym, zdrowym posiłkiem.
Ugotowane kurze jajka

Jajka cieszą się złą sławą ze względu na wysoką zawartość cholesterolu. Nic bardziej mylnego. Badania dowiodły, że mają zbawienne właściwości dla naszego organizmu i powinny być obecne w każdej diecie. W kuchni są produktem niezwykle wszechstronnym: gotowane na twardo, jajecznice, omlety, itp.

Jajka dostarczają nam wielu nutrientów. Eksperci polecają je przede wszystkim na śniadanie. Dzisiaj opowiemy Wam o ich właściwościach i podamy kilka najzdrowszych sposobów na ich przygotowanie.

Jajka i ich właściwości

W przeciwieństwie do tego co do niedawna twierdzono, jajka posiadają szereg niezastąpionych właściwości i powinny regularnie gościć na naszych stołach. Są bogate w proteiny, witaminy i inne nutrienty, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

  • Dodają nam energii: są pełne protein, a co za tym idzie, są najlepszym źródłem energii potrzebnej na co dzień. Zjadane na śniadanie dostarczają nam uczucia sytości i zmniejszają łaknienie.
  • Pomocne przy odchudzaniu: Jest to ściśle związane z punktem poprzednim. Aby stracić na wadze należy najpierw pozbyć się uczucia głodu. Tutaj jajka są niezastąpione, ponieważ pozbywamy się potrzeby ciągłego sięgania po przekąski takie jak słone paluszki, czy przepełnione kaloriami chipsy.
  • Dobre na pamięć: zawierają bardzo ważną substancję, zwaną choliną, odpowiedzialną za rozwój i funkcjonowanie mózgu. Dzięki niej poprawimy naszą pamięć i wyostrzymy zmysły.
  • Chronią wzrok:zawierają antyoksydanty – luteina i zeaksantyna – związane z ochroną oczu przed promieniami UV. Spożywane regularnie pomagają uniknąć dolegliwości takich jak zaćma.
  • Na urodę: Spożycie ich jest ściśle związane z włosami, paznokciami i zdrowiem naszej skóry. Chodzi przede wszystkim o wysoką zawartość witaminy E, niezbędnej dla naszego organizmu.

Jak gotować jajka, żeby były zdrowe?

Surowe jajko

Tak jak wspomnieliśmy na początku tego artykułu, jajka są produktem niezwykle wszechstronnym. Jest wiele sposobów na ich przygotowanie, zachowując przy okazji wszystkie ich cudowne właściwości. Abyś mogła się przekonać jak odpowiednio je przygotować, podrzucimy Ci kilka zdrowych pomysłów:

Jajka gotowane

Gotujemy w wodzie, nie dodając żadnego tłuszczu. Duże ugotowane jajko ma około 5,3 g tłuszczu, 6 g białka, 186 mg cholesterolu i 78 kalorii. Aby było dobrze ugotowane, musi spędzić kilka minut na wolnym ogniu. Jak już będzie gotowe, świetnie smakuje z chlebem razowym lub w sałatkach jajecznych.

Jajecznica

Jajecznica

Jajecznica jest najprostszym i najsmaczniejszym sposobem. Zamiast używać tłuszczu lub mleka, zastąp je wodą i przygotuj je na nieprzywierającej patelni. Tak przygotowane jajko to 17 kalorii, 3,6 gr białka i zero tłuszczu.

Zależnie od gustu, możesz dodać pieczarki, cebulę, szpinak lub pomidory.

Jajka w koszulkach

W odróżnieniu od tych gotowanych na twardo, jajka w koszulkach gotuje się w wodzie, ale bez skorupki. Nie zawierają dodatkowego tłuszczu i są świetnym dodatkiem do chleba razowego, gotowanych warzyw, itp.

Jajka sadzone

Jajka sadzone

Jajka sadzone są kolejną zdrową i smaczną alternatywą. W tym przypadku możesz użyć masła roślinnego, margaryny lub oliwy z oliwek. Należy je smażyć przez dłuższą chwilę. Żółtko nie może być surowe, bo zawsze istnieje ryzyko salmonelli. Tak przygotowane jajka serwujemy z pieczywem razowym, gotowanymi warzywami lub ziemniakami.

Unikaj dodatków takich jak tłuste sosy, sery i inne tuczące produkty.