Imbir i zdrowie kobiety

Imbir to rodzaj byliny o niezwykłych właściwościach, używa się go w tradycji wielu kultur, ze względu na swoje lecznicze właściwości. Wiele z tych właściwości szczególnie wpływa na dobre samopoczucie, zwłaszcza u kobiet. Imbir ociepla zimne stopy, zwiększa libido w okresie menopauzy, zapobiega nudnościom w czasie ciąży, przyspiesza przemianę materii, i wiele innych.

W tym artykule opiszemy w jaki sposób imbir oddziałuje na kobiety a także zaproponujemy kilka przepisów w jakich można go jeść oraz kilka innych oryginalnych sposobów, w jakie można go wykorzystać w kuchni.

Imbir

Imbir lekarski (Zingiber officinale Roscoe), od wieków używany na Dalekim Wschodzie, ma specyficzny smak. Jest słodkawy, rześki i bardzo ostry. Wykorzystuje się tylko jego kłącza, bo to właśnie one mają cały szereg właściwości, o których mówimy.

2#:korzenie-imbir.jpg

Imbir a zdrowie kobiety

Imbir jako regularny składnik diety może przynieść wiele korzyści.

  • To naturalny środek przeciwzapalny i przeciwbólowy. Imbir zaleca się do naturalnego leczenia bolesnych stanów zapalnych lub chorób, takich jak zapalenie stawów, choroba zwyrodnieniowa stawów, fibromialgia lub różnego typu osłabienie organizmu.
  • Wspomaga trawienie: Pomaga w leczeniu zaburzeń trawienia, wzdęć, zapalenie błony śluzowej żołądka, wrzodów żołądka, biegunki itp. Działa również jako osłona żołądka po spożyciu alkoholu lub w czasie przyjmowania leków.
  • Leczy infekcje gardła: Pomaga w leczeniu zakażeń i stanów zapalnych gardła. Przyspiesza też regenerację utraconego głosu u zawodowych wokalistów.
  • Przeciwdziała nudnościom i wymiotom. Jest to szczególnie przydatne w pierwszym trymestrze ciąży, a dodatkowo nie powoduje to żadnych efektów ubocznych dla płodu i matki. Jest to również doskonałe uzupełnienie w trakcie chemioterapii w leczeniu raka. Pomaga też uniknąć skutków choroby morskiej.
  • Dostarcza sporo energii: Imbir ma wysoką wartość kaloryczną, co można odczuć zarówno po spożyciu go, jak i po zastosowaniu zewnętrznym. Szczególnie warto podawać go przemarzniętym ludziom, podczas zimnych pór roku. W gorące pory roku, pamiętaj, że imbir zwiększa pocenie.
  • Przyspiesza przemianę materii: Pomimo wysokiej kaloryczności, zwiększa również metabolizm, co jest bardzo przydatne, jeśli chcesz schudnąć.
  • Zwiększa libido: Imbir to naturalny afrodyzjak. Nasza propozycja: jedna łyżka miodu z imbirem i startym cynamonem dziennie.
  • Zapobiega chorobom układu krążenia oraz poprawia krążenie. Jeśli jednak przyjmujesz już jakieś leki z tym związane, imbir może zakłócać ich działanie. W takich sytuacjach zawsze należy skonsultować się z lekarzem.

Kilka przepisów na imbir

Imbir można jeść na wiele sposobów.

  • Surowy korzeń (kłącza): możesz je zetrzeć na tarce gdziekolwiek potrzebujesz.
  • Postać proszku: Jeśli zamierasz przyjmować imbir w celach leczniczych, najlepiej będzie spożywać go właśnie w postaci proszku, aby być w stanie kontrolować dawkę. Odradzamy jedzenia więcej niż 2 gramów imbiru dziennie i w przypadku problemów zawsze konsultuj się ze specjalistą.
  • Postać skrystalizowana: Skrystalizowany imbir jest łatwo znaleźć dziś w sklepach z ziołami, zdrową żywnością, a czasem w sklepach ze słodyczami. Pamiętaj jednak, że w tej postać ma wysoką zawartość cukru.
  • Kompot: Gorący kompot z imbiru to doskonały pomysł dla ludzi źle znoszących chłód.
  • Świeży sok: Świeży sok imbirowy, w nie zbyt dużych ilościach, pozwala nadać oryginalny, leczniczy smak i właściwości innym sokom, np. jabłkowym, ananasowym, marchewkowym itp.
  • Olejek eteryczny: Jeśli zdobędziesz imbirowy olejek eteryczny, możesz go używać na przykład do masażu, czy do ogrzania zimnych stóp. Możesz go połączyć ze swoim zwykłym kremem nawilżającym i wykorzystać go masażu stóp. Wystarczy kilka chwil, by odczuć jak duże ilości ciepła jest w stanie wydzielać.

3#:imbir.jpg

Oryginalne przepisy

Imbir możesz dodawać w każdej z wyżej opisanych postaci do jakichkolwiek przepisów. Dzięki temu, na przykład: dodasz soczysty i orzeźwiający efekt wypiekom, słodyczom, ciastkom, czy własnoręcznie upieczonemu chlebowi.

Możesz go również gotować z mlekiem lub sokiem z warzyw, wraz z cynamonem, anyżem i kurkumą. W ten sposób otrzymasz pyszny, idealnie przyprawiony napój rozgrzewający.

W kuchni japońskiej, marynowany imbir to nieodłączny element, który musi pojawić się na talerzyku z sushi. Może zwróciłaś uwagę na jego wygląd – podawany jest jako pomarańczowa tasiemka o wyjątkowym smaku. Japończycy używają go pomiędzy kolejnymi kawałkami surowej ryby, aby oczyścić podniebienie po zjedzeniu jednego kawałka, tak by nie zaburzać smaku kolejnego.

Natomiast skrystalizowanego imbiru można użyć do oryginalnej dekoracji słodkich i słonych dań. Możesz też wrzucić go do gorącej czekolady i ostudzić w lodówce – w taki sposób otrzymasz pyszną czekoladę z pikantną niespodzianką w środku.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Chiot’s Run i Renée S. Suen