Inteligencja emocjonalna – 7 cech

Aby zachować emocjonalną równowagę, trzeba nie tylko poznać i zaakceptować samego siebie, ale też umieć postawić się na miejscu innych.
Równowaga emocjonalna

Każdy może się rozgniewać – to bardzo łatwe. Ale rzadką umiejętnością jest złoszczenie się na właściwą osobę, we właściwym stopniu i właściwym momencie, we właściwym celu i we właściwy sposób. To bardzo trudne.
~Arystoteles

Pewnie nie raz słyszałeś już jak ważna jest odpowiednio rozwinięta inteligencja emocjonalna. Musisz wiedzieć, że dosłownie każdy, bez żadnego wyjątku, może wypracować u siebie pewne umiejętności, które pozwolą mu na kontrolowanie swoich emocji, ustalenie granic i limitów.

Właśnie dlatego w dzisiejszym artykule chcemy wyjaśnić Ci, czym objawia się inteligencja emocjonalna i jakimi cechami charakteryzują się takie osoby.

Osoby o dobrze rozwiniętej inteligencji emocjonalnej dobrze radzą sobie z własnymi uczuciami oraz uczuciami innych osób. Oczywiście świadome zagłębienie się we własne emocje nie jest proste, ale to jak sobie z tym poradzisz, zależy tylko i wyłącznie od Ciebie i wyznaczonych sobie celów.

Czasami zbyt owładnięci chęcią osiągnięcia emocjonalnej równowagi, nie zdajemy sobie sprawy, że równie ważna jest droga, jaką trzeba przejść, by dojść do celu. Inteligencja emocjonalna wymaga zdobycia wielu różnych umiejętności, niestety czasami nie jesteśmy do końca pewni, nad którymi warto jeszcze popracować.

Przyjaźń

1. Osoba inteligentna emocjonalnie wie kim jest

Osoby o dobrze rozwiniętej inteligencji emocjonalnej wiedzą skąd biorą się ich emocje i co sprawia, że czują się w dany sposób. Potrafią dokładnie zidentyfikować źródło danego problemu, dzięki czemu łatwiej radzą sobie z konfliktami i trudnymi sytuacjami.

Życie emocjonalne jest bardzo złożone, nie jest więc łatwo w pełni je kontrolować. Warto jednak spróbować poznać samego siebie na tyle, by umieć ocenić, co wywołuje naszą złość, strach czy radość.

2. Dojrzała osoba potrafi podejmować decyzje

Każdemu czasami doskwierają pewne obawy czy lęki, z podejmowaniem decyzji nie warto się jednak spieszyć. Zamiast tego lepiej na spokojnie rozważyć wszystkie za i przeciw.

Inteligencja emocjonalna pomaga zaakceptować fakt, że za swoje decyzje trzeba ponosić odpowiedzialność. Dzięki takiemu rodzajowi dojrzałości łatwiej jest również planować i osiągać swoje cele.

3. Inteligencja emocjonalna pomaga kontrolować emocje

Według Daniela Golemana i innych znawców tej dziedziny, samoświadomość jest jednym z filarów inteligencji emocjonalnej. Taka umiejętność bardzo pomaga w rozpoznawaniu swoich emocji, samopoczucia i nastroju.

Co więcej, samoświadomość to także zdolność do przewidywania jak Twoje uczucia wpływają na innych ludzi. Aby inteligencja emocjonalna była kompletna, trzeba nauczyć się pewnego rodzaju samokontroli.

Osoba, która potrafi zapanować nad swoimi emocjami, jest również zdolna do tworzenia dojrzałych i trwałych związków. Kiedy wiesz, co czujesz i jak sobie z tym poradzić, stajesz się panią swojego życia.

Miłość

4. Inteligencja emocjonalna wyzwala empatię

Emocje mogą być zaraźliwe, każdy z nas wie to z własnego doświadczenia. Po przyjemnym spotkaniu przy kawie z dobrym przyjacielem czujemy się lepiej. Z kolei gdy sprzedawca w sklepie jest niesympatyczny, od razu czujemy się źle.

~ Daniel Goleman

Empatia i zdolność do wejścia w skórę innej osoby to kolejny filar inteligencji emocjonalnej. Gdy potrafisz wyobrazić sobie, co czuje druga osoba, łatwiej jest Ci odnaleźć się w różnych sytuacjach, które mogą zdarzyć się w Twoim związku.

Można oszukać swoje zmysły, ale nie da się uciec od własnych emocji. W rzeczywistości ludzie, którzy radzą sobie z własnymi uczuciami, o wiele lepiej radzą sobie z relacjami z innymi osobami.

5. Inteligentna emocjonalnie osoba umie otworzyć swoje serce

Otwartość i zaufanie w związku to znak, że tworzą go dwie dojrzałe osoby o wysoce rozwiniętej inteligencji emocjonalnej. Zdrowa relacja wymaga właśnie otworzenia swojego serca na drugą osobę, przy jednoczesnym określeniu granic swojej indywidualności.

Niestety inteligencja emocjonalna nie zawsze daje Ci gwarancję rozsądnego dysponowania swoimi emocjami, ale na pewno będziesz umieć okazywać je w jasny i klarowny sposób.

6. Dojrzała emocjonalnie osoba ma większą motywację do działania

Każda osoba obawia się zmian, jednak kluczem do sukcesu jest umiejętne radzenie sobie z lękiem. Dojrzała emocjonalnie osoba wierzy, że warto zaryzykować, gdyż dana zmiana może odmienić ich życie na lepsze.

Metodą małych kroków można bowiem zbliżać się do osiągnięcia swoich długoterminowych celów.

Oprócz tego, inteligentna emocjonalnie osoba daje sobie radę ze swoimi emocjami i mają wysoką tolerancję na niepowodzenia. Cierpliwie oczekują na swój sukces, dążą do niego, a cierpliwość ta naprawdę się opłaca.

7. O inteligencji emocjonalnej świadczy odpowiedzialność za swoje życie

Musisz zaakceptować samego siebie i mieć pewność siebie, która pozwoli Ci świadomie angażować się w różne aspekty swojego życia. Odpowiedzialność za swoje własne wzloty i upadki to bardzo ważny element dorosłego życia i równowagi emocjonalnej.

Motylek

Jak pracować nad swoją inteligencją emocjonalną?

Twoje IQ nie ma nic wspólnego z Twoją inteligencją emocjonalną. Te dwa rodzaje inteligencji są kontrolowane przez zupełnie inne obszary mózgu.

~ Daniel Goleman

Dokładnie tak – nie ma żadnej relacji pomiędzy ,,zwykłą” inteligencją a inteligencją emocjonalną. Dana osoba może być niezwykle bystra, wykształcona i oczytana, jednak nie musi się to wcale odzwierciedlać w jej życiu emocjonalnym i relacjach z innymi ludźmi.

Spacer po linie

Jeśli chcesz rozwinąć swoją inteligencję emocjonalną i osiągnąć równowagę psychiczną, zastosuj kilka naszych porad, które pomogą Ci lepiej kontrolować swoje uczucia:

  • Poznaj samego siebie. Zadawaj dużo pytań, przemyśl swoje zachowanie i określ swój własny system wartości. Codzienne badanie własnej psychiki może skutkować naprawdę niezwykłym rozwojem osobistym.
  • Panuj nad swoimi emocjami. Nie jest to łatwe zadanie, ale warto podjąć ten wysiłek, by lepiej żyło Ci się z innymi i z samym sobą. Jeśli czujesz, że reagujesz niedojrzale lub impulsywnie, postaraj się spojrzeć na sytuację z boku i przemyśleć swoją reakcję. Nie zapomnij, że tylko Ty sam możesz zapanować nad swoimi emocjami.
  • Dbaj o to co czują inni. Postaw się na miejscu kogoś innego, nawet jeśli jest to bolesne. Dzięki temu lepiej zrozumiesz, że za każdym z nas stoi jakaś historia. Taka umiejętność pomoże Ci poradzić sobie z wieloma trudnymi sytuacjami.
  • Znajdź swoją codzienną dawkę motywacji. Budząc się rano myśl o swoim celu, jakim jest pełna dojrzałość i równowaga emocjonalna. Wielkie osiągnięcia biorą się z małych sukcesów – nie zapomnij o tym.