Irytujące chrapanie: wpływ na zdrowie

Chrapanie jest nie tylko uciążliwością, która nocą utrudnia nam sen. Jeśli dotyczy ono Twojego partnera, to zapewne nie wiesz, co zrobić, jakiego sposobu użyć w celu powstrzymania go lub jej od wydawania tych trudnych do opisania dźwięków, które uniemożliwiają Ci spokojny sen.
Chrapanie

Powszechnie uważa się, że chrapanie jest głównie domeną mężczyzn, ale wiesz o tym, że bezdech senny jest również bardzo często spotykanym zjawiskiem także wśród kobiet? W rzeczywistości chrapanie występuje naprawdę powszechnie, a do tego jednocześnie jest dosyć niebezpieczne. Nie wolno więc go zlekceważyć.

Wiele kobiet zasypia w pewnego rodzaju stresie, obawiając się niepokoić swojego partnera z powodu jego chrapania, a jednocześnie są świadome, że zawsze prowadzi ono do niewyspania, rozdrażnienia i porannego bólu głowy. Co możemy więc zrobić, aby uwolnić się od koszmaru uciążliwego chrapania?

Chrapanie w naszym życiu codziennym

Co najmniej 20% wszystkich osób chrapie podczas snu.

A jak doskonale wiemy, czasem staje się ono powodem kłótni wśród par, zwłaszcza jeśli jedna z osób nie chce przyznać się do chrapania, mimo tego, że doskonale zdaje sobie sprawę z własnego chrapania lub unika odpowiedzialności bagatelizując ten problem, który wykracza jednak poza zwykłą nocną niedogodność.

Osoba, która chrapie głośno i robi to co noc, staje się zmęczona i nie tylko, cierpi też na częste bóle głowy, różnego rodzaju problemy natury fizycznej, rozdrażnienie, stres, podwyższone ciśnienie krwi...

Wszystkie te drobne z pozoru dolegliwości w rzeczywistości mogą stopniowo rozwinąć się w o wiele poważniejsze choroby, jeśli nie poszukasz dla siebie pomocy – a przede wszystkim, jeśli nie przyznasz przed samym sobą, że chrapanie jest problemem, a nie tylko czymś co „każdy robi nocą”.

Czy wiesz, co powoduje tak irytujące chrapanie?

Chrapanie jest oznaką czegoś, co dzieje się w naszym organizmie. Przez chrapanie tracimy nadmiar energii, która bezpośrednio wpływa na naszą codzienną aktywność.

Tak naprawdę to wielu lekarzy określa chrapanie jako „gorączkę wewnętrzną”, co oznacza, że traktują je jako jeden ze wskaźników stanu naszego zdrowia.

Chrapanie jest spowodowane zwężeniem dróg oddechowych, wskutek czego do płuc dostarczana jest mniejsza ilość tlenu. Efektem tego jest stan określany jako tymczasowe niedotlenienie.

Ze względu na brak wystarczającej ilości powietrza występuje wibracja wywołująca nieprzyjemny dźwięk określany jako chrapanie.

Bezdech- senny

Jeśli w danym momencie do płuc nie dostanie się odpowiednia objętość powietrza, co zdarza się, gdy przez krótką chwilę przestajemy oddychać przez sen, powstaje zjawisko zwane „bezdechem sennym”.

Ogólnie rzecz biorąc okoliczności wywołujące chrapanie związane są głównie z zaburzeniami pokroju bezdechu sennego. Jednakże zjawisko to może być również spowodowane obecnością polipów w przegrodzie nosowej i podniebieniu, a nawet rodzajem alergii.

Jeśli chrapanie występuje u Ciebie na stałe, to powinieneś koniecznie skonsultować się z lekarzem, aby uzyskać odpowiednią diagnozę.

Przeczytaj także: Bezdech senny nie jest jedynie niegroźną uciążliwością.

Musimy pamiętać o tym, że nasze płuca nie otrzymują niezbędnych ilości tlenu i że mózg w taki przypadku zwiększa obciążenie mięśni dróg oddechowych w celu uzyskania większej ilości powietrza – czego efektem jest wytwarzanie głośniejszych i bardziej dokuczliwych dźwięków określanych jako chrapanie.

W dłuższej perspektywie bezdech senny może stać się schorzeniem przewlekłym i wywołać szereg innych chorób, takich, jak nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca, cukrzycę typu 2, a nawet może być przyczyną różnych udarów.

Nigdy nie należy zapominać o tym, że nasze ciało, mózg i serce nie otrzymuje tlen przez co najmniej kilka sekund podczas snu. A to jest naprawdę bardzo poważna sprawa.

Metody pozwalające ograniczyć chrapanie podczas snu

Chrapanie u kobiet

Po pierwsze, musisz koniecznie zapamiętać jedną podstawową kwestię: chrapanie jest sygnałem informującym o tym, że coś jest nie w porządku z Twoim zdrowiem.

Chrapanie każdej nocy po zaśnięciu, nie jest tym samym, co chrapanie przez tydzień z uwagi na przeziębienie lub alergię, czy też niegroźne pochrapywanie podczas drzemki w środku dnia.

Skonsultuj się z lekarzem, jeśli Ty lub Twój partner chrapiecie od dłuższego czasu. Jeśli zdiagnozowano u Ciebie zespół bezdechu sennego, to należy zastosować się do każdego zalecenia podanego Ci przez lekarza.

A jeśli Twoje chrapanie jest jedynie lekkie i sporadyczne, to możesz pomyśleć o wprowadzeniu w życie następujących podstawowych sposobów na jego ograniczenie:

  • Na bieżąco kontroluj swoją wagę, ponieważ otyłość zawsze powoduje zjawisko chrapania w nocy.
  • Jeśli palisz papierosy, natychmiast rzuć palenie. Problemy z drożnością dróg oddechowych mogą być konsekwencją palenia tytoniu, a tym samym powodować kaszel i wpływać negatywnie na ogólny stan zdrowia.
  • Śpij zawsze na boku. Bardzo prostym sposobem na wymuszenie takiej pozycji podczas snu jest włożenie piłki tenisowej do tylnej części piżamy. W ten sposób przy każdym położeniu się na plecach, odczujesz nieprzyjemny ucisk i przewrócisz się na bok.
  • Przestrzegaj ustalonego harmonogramu jedzenia i kładzenia się do łóżka. Każdy rodzaj regularności jest dobrym rozwiązaniem dla naszego organizmu.
  • Pamiętaj o zapewnieniu odpowiedniego stanu nawodnienia organizmu przez cały dzień. Pij dużo wody i jeśli zajdzie taka potrzeba, użyj roztworu soli fizjologicznej do udrożnienia nosa. Błona śluzowa wewnątrz Twojego nosa nie będzie dzięki temu tak sucha i nie będzie wywoływać chrapania.
  • Regularnie zmieniaj poduszkę. Czasami nagromadzone w niej roztocza mogą powodować alergie lub wysychanie dróg oddechowych. Naprawdę warto mieć ten szczegół na uwadze.