Jabłka – 9 niezwykłych właściwości

Jeżeli masz taką możliwość, staraj się kupować zielone jabłka. Aby uzyskać więcej błonnika, wspomóc trawienie i zwalczyć zatrzymywanie płynów w organizmie, jedz je ze skórką. 
Jabłka

Jabłka to owoce, którymi możemy się cieszyć praktycznie przez cały rok. Oprócz tego, że są pyszne i znajdują wszechstronne użycie w kuchni, są one również bogate w składniki odżywcze doskonale odżywiające całe nasze ciało i korzystnie wpływające na ogólny stan zdrowia.

Swoje niezwykłe właściwości owoce te zawdzięczają bardzo wysokiej zawartości antyoksydantów oraz pektyn, pomocnych w zwalczaniu niszczycielskiego działania wolnych rodników i pobudzających naturalny detoks organizmu.

Ponadto, jabłka pozostawiają uczucie sytości, są więc wysoce polecane osobom pragnącym stracić na wadze i mających problemy z kontrolowaniem swojego apetytu.

Istnieje jeszcze dużo innych powodów, dla których owoc ten jest jednym z najlepszych, po jakie można sięgnąć, aby wzbogacić swoją dietę. W dzisiejszym artykule omówimy dziewięć najważniejszych właściwości jabłek.

1. Jabłka korzystnie wpływają na serce

Jabłko

Jabłka zawierają duże ilości naturalnych środków fitochemicznych, które po zjedzeniu działają jak silne przeciwutleniacze.

Składniki te neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników, które niszczą zdrowe komórki i zwiększają ryzyko zapadnięcia na choroby serca i raka.

Ponadto, rozpuszczalny błonnik, jaki zwiera skórka jabłka, redukuje wchłanianie cholesterolu przez jelita i ogólnie korzystnie wpływa na trawienie.

Zobacz też: Serce – poznaj 7 nawyków, które mu szkodzą

2. Eliminują zatrzymywanie płynów w organizmie

Dzięki wysokiej zawartości potasu, jabłka stanowią naturalny diuretyk (środek moczopędny) zwalczający problem zatrzymywania wody w organizmie oraz wiele problemów zdrowotnych z tym związanych.

Osoby cierpiące na stany zapalne bądź wysokie ciśnienie krwi, mogą znacznie skorzystać wyrabiając sobie nawyk jedzenia jednego jabłka dziennie.

Jednakże z racji wysokiej zawartości potasu w jabłkach, przed spożyciem dużej ich ilości, osoby cierpiące na problemy z nerkami, powinny skonsultować się ze swoim lekarzem.

3. Zwalczają zaparcia i biegunkę

Jabłka na trawienie

Wysoka zawartość nierozpuszczalnego błonnika w skórce jabłka wspomaga regularne wypróżnianie się, dzięki czemu chroni przed zaparciami.

Miąższ jabłka natomiast zawiera rodzaj błonnika znany jako pektyna, który wspomaga odpowiednią perystaltykę jelit i ogranicza ilość wody, jaką traci się podczas problemów takich, jak biegunka.

Miąższ ten zawiera też środek fitochemiczny znany jako kwas taninowy, który pomaga zwalczać stany zapalne i działa jak naturalny antybiotyk.

4. Korzystnie wpływają na zdrowie zębów

Jedząc jabłka, pobudzasz wytwarzanie śliny w ustach, wspomagając tym samym zmniejszanie ilości obecnych tam bakterii wywołujących próchnicę i inne problemy związane z higieną jamy ustnej.

Oczywiście, regularne spożywanie jabłek nie zastąpi szczoteczki i pasty. Jest jednak świetną alternatywą na wyczyszczenie zębów, gdy nie masz pod ręką swoich przyborów higienicznych.

5. Mogą zapobiegać chorobie Alzheimera

Komórki nerwowe mózgu

Dzięki antyoksydantom zawartym w tych owocach, udowodniono, że picie soku jabłkowego jest skutecznym sposobem na zmniejszenie ryzyka rozwinięcia się choroby Alzheimera oraz przedwczesnego starzenia się mózgu.

6. Chronią przed chorobą Parkinsona

Spożywanie produktów bogatych w błonnik, takich jak na przykład jabłka, odgrywa ważną rolę w zapobieganiu chorobie Parkinsona – zaburzenia degeneratywnego charakteryzującego się zamieraniem komórek nerwowych mózgu odpowiedzialnych za produkcję dopaminy.

Naukowcy wierzą, że na rozwój tej osłabiającej organizm choroby może mieć wpływ również obecność wolnych rodników. Zatem spożywanie produktów bogatych w antyoksydanty, takich jak jabłka, może być istotnym czynnikiem w zapobieganiu chorobie.

7. Zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę

Cukrzyca - insulina

Rozpuszczalne białko zawarte w jabłkach redukuje poziom cukru we krwi u pacjentów, którzy są w grupie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2. Zjadanie już tylko jednego jabłka dziennie może zredukować ryzyko aż o 20%.

8. Zapobiegają powstawaniu kamieni żółciowych

Kamienie żółciowe powstają na skutek zbyt dużego poziomu cholesterolu we krwi, przez co żółć nie jest w stanie odpowiednio rozłożyć tłuszczy.

Niezużyta żółć zastyga formując kamienie żółciowe wywołujące wiele objawów i znacząco pogarszające zdrowie całego organizmu.

Utrzymywanie diety bogatej w błonnik, zarówno ten rozpuszczalny jak i nierozpuszczalny, zapobiega powstawaniu złogów cholesterolu i znacznie obniża ryzyko otyłości.

9. Oczyszczają wątrobę

Wątroba

Spożywając duże ilości niezdrowych, wysokokalorycznych produktów, zwiększasz ryzyko rozwinięcia się wielu chorób i zaburzeń związanych ze złą kondycją wątroby.

Owszem, Twój organizm posiada zdolność samooczyszczania się. Jeśli jednak stale go przeciążasz jego naturalny system detoksykujący, odpowiednie oczyszczenie staje się niemal niemożliwe.

Na szczęście codziennie jedząc jabłka bądź pijąc sok jabłkowy, możesz wspomóc naturalne oczyszczanie i utrzymać prawidłową pracę wątroby.

Czy znałeś te niezwykłe właściwości jabłek? Mamy nadzieję, że od dziś zawsze będą już obecne w Twojej diecie.