Jajka — dlaczego warto je jeść?

Jajka podnoszą poziom dobrego cholesterolu, a nawet mogą pomóc w walce z zaćmą i zwyrodnieniem plamki żółtej.
Jajko sadzone

Jajka to doskonały, wartościowy produkt idealnie nadający się na pożywne śniadanie. Choć są one źródłem substancji odżywczych i białka mimo to wiele osób woli z nich zrezygnować ze względu na przekonanie, że podnoszą poziom cholesterolu i spożywane regularnie mogą wpłynąć na zdrowie serca.

Nic bardziej mylnego! Jajka są produktem jak najbardziej uwzględnianym w piramidzie żywieniowej najnowszych diet. Dostarczają naszemu organizmowi wiele korzyści, dlatego warto konsumować je w odpowiedniej ilości i z regularnością. Odkryj, co tak naprawdę się za nimi kryje!

Jajka prawdziwym skarbem dla zdrowia

1. Jajka a zły cholesterol

To prawda, że jajka zawierają cholesterol, jednak nie stwarza on bezpośredniego zagrożenia dla naszego zdrowia. Wystarczy pamiętać o tym, że nasze własne ciało, a zwłaszcza wątroba ma zdolność do produkcji tego związku.

oDzieje się tak dlatego, że potrzebujemy cholesterolu i spełnia on kilka bardzo ważnych funkcji w organizmie.

Istotne jest, by poziom cholesterolu został utrzymany na odpowiednim poziomie. Dawka, jaką dostarczają nam jajka dla ludzi niemających problemów ze zdrowiem nie stanowi zagrożenia, ponieważ nie podnosi poziomu tak zwanego złego cholesterolu LDL.

Również nie dostarczają one nasyconych kwasów tłuszczowych, czyli tych, które zagrażają naszemu zdrowiu.

2. Jajka a dobry cholesterol

Cholesterol i serce

Dzięki regularnemu jedzeniu jajek dostarczymy cholesterol HDL – lipoproteinę, która wszystkim znana jest jako dobra wersja tej substancji. Pomaga ona w ochronie przed problemami sercowo-naczyniowymi i bierze udział w utrzymaniu optymalnego zdrowia mózgu.

3. Jajka dostarczają niezbędnych składników odżywczych

Czy słyszałeś kiedykolwiek o cholinie? Może brzmi to dla Ciebie obco,ale w rzeczywistości ten związek ma bardzo duże znaczenie dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.

Cholina wraz z witaminami B kompleks buduje błony komórkowe i inne istotne cząsteczki mózgu. Według badań klinicznych przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych prawie 90% populacji cierpi na deficyt tego składnika. Jajka są jednym ze sposobów na jego uzupełnienie i w ten sposób utrzymanie zdrowia całego organizmu.

4. Są bardzo pożywne

Jak już zostało wspomniane na początku, jest to świetny sposób na rozpoczęcia dnia pożywnym śniadaniem. Z jajek można przygotować omlet lub pyszną jajecznicę ze szczypiorkiem przy tym dostarczając organizmowi następujące substancje:

  • witamina A – 6% GDA (zalecana dzienna dawka)
  • kwas foliowy – 5% GDA
  • witamina B5 – 7% GDA
  • witamina B12 – 9% GDA
  • witamina B2 – 15% GDA
  • fosfor – 9% GDA
  • selen – 22% GDA
  • białko – 6 g
  • zdrowe tłuszcze – 5 g

5. Chronią nasze oczy

Zdrowe oczy

Wraz z wiekiem jakość naszego wzroku się pogarsza. Procesy degeneracyjne oczu mogą być spowolnione poprzez włączenie do diety pewnych składników i witamin, takich jak luteina i zeaksantyna, które znajdziemy właśnie w jajku.

Substancje te to dwa silne przeciwutleniacze, które znajdują się w siatkówce oka i mogą pomóc przy zwalczaniu zaćmy czy przy zwyrodnieniu plamki żółtej. Wystarczy spożywać 5-6 jajek tygodniowo, aby ustrzec się przed tym problemami.

6. Ekologiczne jajka redukują poziom triglicerydów!

To na pewno już wszyscy wiemy, że dużo lepiej zdecydować się na te ekologiczne, gdzie w hodowli uwzględnia się biologiczne cykle kur i nie używa się hormonów w celu zwiększenia dziennej produkcji.

Wiesz jakie korzyści niesie ze sobą jajko od kury karmionej w naturalny sposób? Ma ono wyższy poziom kwasów tłuszczowych omega-3, które mają zdolność do obniżania poziomu trójglicerydów we krwi. To wszystko pozwoli cieszyć się lepszym zdrowiem serca i całego układu krążenia.

7. Dbają o zdrowie naszego mózgu

To prawda, że w przeszłości jajka miały bardzo złą opinię jednak dzisiaj wiele z tym mitów zostało wyjaśnione i obalone.

Jajka nie podnoszą poziomu cholesterolu we krwi, nie stanowią zagrożenia dla serca i nie prowokują demencji. W badaniu , które przeprowadzono na 263 938 pacjentach na przestrzeni 10 lat, u żadnego z nich po spożyciu 5-6 jajek tygodniowo nie zaobserwowano późniejszych problemów mózgowych.

W przypadku osób cierpiących na cukrzyce lepiej ograniczyć ich spożycie do 2-3 w tygodniu.

8. Jajka są sycące i pomagają w procesie odchudzania

Ważne jest by pamiętać, że samo jajko nie spowoduje, że zgubimy zbędne kilogramy. W związku z tym, że są bardzo sycące po ich zjedzeniu nie będziemy odczuwać głodu pomiędzy posiłkami, co uchroni nas przed uporczywym podjadaniem.

Oprócz tego są produktem bogatym w mikroelementy – idealnie nadającymi się na śniadanie, jajecznica ze szpinakiem, jabłko i biała herbata to tylko jeden z wielu wariantów pysznego posiłku na rozpoczęcie dnia.  Tak przygotowane pożywne śniadanie zagwarantuje dotrwanie do obiadu bez uczucia głodu.

Są one jednym z najbardziej sycących produktów, a przy tym pomagają w redukcji spożywanych kalorii.