Jak usprawnić krążenie krwi w mózgu?

Jak myślisz, jak się ma sprawność Twojego mózgu? Aby poprawić jego ukrwienie, nie można zapominać o ćwiczeniu funkcji poznawczych.
Mózg

Mózgowe krążenie krwi jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie ciągłe dostarczanie krwi do mózgu. Może Cię to zaskoczy, ale potrzebuje on 20% objętości krwi wyrzucanej przy każdym uderzeniu serca. Właśnie w tej objętości znajduje się odpowiednia ilość glukozy, która dostarczy wystarczającą energię.

Chyba już jesteś w stanie sobie wyobrazić, co może się stać, gdy krążenie krwi w mózgu jest zaburzone. Skutki mogą być bardzo poważne i nie wolno ich lekceważyć, w efekcie niedokrwienia mózgu bowiem tkanki zaczynają obumierać, jest coraz mniej połączeń nerwowych, pamięć zaczyna zawodzić, a przede wszystkim znacznie wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia udaru.

Krążenie krwi w mózgu, jego znaczenie i sposoby usprawnienia

Musimy zdać sobie sprawę, że poprawiając krążenie krwi w mózgu, możemy uniknąć wystąpienia wielu niebezpiecznych dla naszego zdrowia, a nawet życia. Oprócz tego będziemy cieszyć się lepszą funkcjonalnością mózgu i umiejętnościami poznawczymi.

Dziś poznasz pięć prostych sposobów jak poprawić ukrwienie mózgu i zadbać o jego kondycję zdrowotną.

1. Ćwiczenia aerobowe

Spacery

Tak zwane ćwiczenia aerobowe mają za zadanie uaktywnić i poprawić funkcjonowanie układu krwionośnego, a tym samym także usprawnić krążenie krwi w mózgu. Pomagają one w lepszym dotlenieniu ciała, a komórki mózgu dzięki nim są zdrowsze, a połączenia między nimi sprawniejsze.

Jakie ćwiczenia aerobowe poprawią nasze krążenie mózgowe? Możesz zdecydować się na niżej podane propozycje:

  • codzienny półgodzinny spacer
  • 15 minut biegu każdego dnia
  • taniec
  • 15 minut codziennej jazdy na rowerze
  • aerobik

2. Produkty usprawniające krążenie krwi w mózgu

Czerwone owoce

Istnieje grupa produktów, które z powodzenie poprawią ukrwienie mózgu. Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, organ ten wykorzystuje 20% objętości krwi wyrzucanej przy każdym uderzeniu serca, dlatego warto mieć na uwadze to, że powinniśmy wzbogacić ją w glukozę, węglowodany i oczywiście białka.

Oto najlepsze produkty poprawiające krążenie krwi, których nie powinno zabraknąć w Twojej diecie:

  • pełne ziarna takie jak komosa ryżowa, brązowy ryż, jęczmień, owies, żyto
  • łosoś i sardynki, w których znajdują się niezmiernie ważne dla zachowania zdrowia mózgu nienasycone kwasy tłuszczowe
  • owoce leśne, truskawki, cytrusy
  • pomidory, kapusta, brokuły, szpinak, szparagi
  • jajka
  • napary z szałwii

3. Papierosom, nadwadze i stresowi mówimy stanowcze NIE!

Ważne, by to zapamiętać — papierosy, stres i nadwaga to jedni z trzech największych wrogów zdrowego mózgu. Może o tym nie wiedziałeś, ale nikotyna po przedostaniu się do naszego krwiobiegu stymuluje nadnercza do produkcji adrenaliny.

Adrenalina wydzielana jest również  na skutek przeżywanych stresów, a to właśnie ona stymuluje układ nerwowy, co w rezultacie kończy się tachykardią, czy nadciśnieniem.

Nadwaga

Wszystko to powoduje zmniejszoną produkcję insuliny, a to z kolei doprowadza do zwiększonego poziomu cukru we krwi i dodatkowo obciąża mózg. Przypomina to tykającą bombę zegarową.

Jak do ukrwienia mózgu ma się natomiast otyłość? Zbyt duża masa ciała zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu. Nagromadzenie tłuszczu utwardza i usztywnia żyły oraz tętnice, a tym samym spowalnia przepływ krwi.

Wszystko to znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia poważnych problemów zdrowotnych, których łatwo można uniknąć, kontrolując dietę i poprawiając codzienne nawyki. Zastanów się nad tym i spróbuj już dziś wprowadzić zmiany!

4. Codzienne ćwiczenia mózgu

Robienie na drutach

Jak myślisz, jak się ma sprawność Twojego mózgu? Aby poprawić jego ukrwienie, nie można zapominać o ćwiczeniu funkcji poznawczych. Zapamiętywanie, ciekawość, motywacja…

Wszystkie te czynności wpływają na szybsze tworzenie nowych połączeń nerwowych między neuronami, stopniowo tworząc więcej struktur tkankowych bardziej odpornych na upływ czasu i mniej narażonych na choroby.

Nie wahaj się zatem i ucz się nowych rzeczy. Czytaj codziennie, możesz zacząć prowadzić dziennik i zapisywać swoje myśli, wykorzystaj komputer i internet do poprawy pamięci i koncentracji. Te wszystkie zajęcia skutecznie pobudzą krążenie krwi w mózgu i poprawią jego kondycję.

5. Siła pozytywnych emocji

Codzienny stres, ogarniające nas lęki i niepokoje oraz negatywny, a nawet fatalistyczny punkt widzenia powodują, że dochodzi do zmian i zaburzeń przy wydzielaniu i przekazywaniu neuroprzekaźników.

Oprócz tego wzrasta poziom adrenaliny i kortyzolu we krwi. Wszystko to powoduje zaburzenia równowagi w naszym mózgu, która jeżeli utrzymują się przez dłuższy czas, może doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Dużo lepsze od witamin i leków przeciwbólowych są pozytywne emocje. Dostarczają one niezbędnej do życia energii, gdzie uczucie szczęścia i błogiego zadowolenia od razu znajduje odzwierciedlenie w naszym zdrowiu. Dlatego staraj się zawsze podążać za poniższymi wskazówkami:

  • nie zapominaj o poczuciu humoru i naucz się rozmawiać o swoim szczęściu i radości
  • zacznij praktykować ćwiczenia relaksacyjne jak joga. Pomoże Ci to zachować lepszy kontakt z samym sobą i pozwoli lepiej poznać wewnętrzne potrzeby oraz nauczy doceniać moment, w którym znajdujesz się tu i teraz
  • zadbaj o swoje relacje z innymi. Ciesz się razem ze znajomymi i częściej spotykaj z rodziną – nie zamykaj się w domu!