Jedź jabłka na poprawę…

Zielona jabłka

Czy wiesz, że jabłka są doskonałym owocem regulującym apetyt?  Jabłka zaspakajają głód i pragnienie, a dzięki zawartemu w nich fosforowi lepiej śpisz i poprawiasz swoją pamięć.

Na świecie istnieje wiele różnych odmian jabłek, które uznawane są za jedne z najzdrowszych i najbardziej bogatych w składniki odżywcze owoców.

Ludzie od stuleci wykorzystują je jako podstawowy składnik wielu przepisów, ponieważ potrafią nadać sałatkom, deserom oraz innym daniom naprawdę wyjątkowego smaku.

Poza tym, jak wykazują przeprowadzone w ostatnich latach badania, jedzenie jabłek może zdziałać cuda jeśli chodzi o poprawę wyglądu naszej sylwetki i ogólnej kondycji fizycznej.

Niestety, wielu ludzi nie uwzględnia owoców w swojej diecie, ponieważ nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wiele korzyści płynie z ich  codziennego spożywania.

W dzisiejszym artykule przedstawimy Ci 10 powodów, wyjaśniających jak urozmaicenie codziennej diety o jabłka może poprawić Twoje zdrowie. Jesteśmy pewni, że będąc w sklepie następnym razem nie zawahasz się wrzucić ich do swojego koszyka!

1.Poprawa stanu zdrowia mózgu 

Mózg

Skórka jabłka zawiera silny przeciwutleniacz zwany kwercetyną, która (nawet lepiej od witaminy C) pomaga chronić komórki mózgowe przed uszkodzeniem powodowanym przez nagromadzenie wolnych rodników.

Spożywanie już jednego jabłka dziennie wspomaga prawidłowe funkcjonowanie pamięci i zapobiega powstawaniu uszkodzeń neurologicznych.

2.Zapobieganie występowaniu chorób nowotworowych

Jabłka, prócz kwercetyny, zawierają również katechinę – kolejny antyoksydant hamujący działanie wolnych rodników, które powodują rozwój komórek nowotworowych.

Inne związki chemiczne zawarte w skórce jabłka mogą odgrywać znaczącą rolę w zapobieganiu raka wątroby, okrężnicy czy piersi.

3.  Jabłka na oczyszczanie tętnic

Jeśli chcesz zadbać o zdrowie tętnic – jedz jabłka! Zawierają one szczególny rodzaj błonnika zwany pektyną. Pektyna pomaga oczyścić zatkane tętnice ze złego cholesterolu, a przeciwutleniacze chronią Twój układ krążenia poprzez zatrzymywanie tłuszczów przylegających do ścian tętnic.

4. Obniżanie ryzyka wystąpienia cukrzycy

3-cukrzyca

U ludzi spożywających jabłka codziennie, ryzyko zachorowania na cukrzycę jest niższe, niż w przypadku osób nie wybierających tych zdrowych owoców.

Dzieje się tak, ponieważ pektyna zawarta w jabłkach reguluje poziom cukru we krwi, a także wspomaga wydalanie z organizmu metali ciężkich, takich jak rtęć i ołów.

5. Zmniejszone ryzyko udaru

Przeciwutleniacze i inne składniki odżywcze zawarte w jabłkach mogą pomóc zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru mózgu czy zawału serca.

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Wageningen w Holandii dowiodły, że u ludzi którzy jedzą dużo jabłek (wraz z innymi białymi owocami i warzywami) zmniejszyło się ryzyko wystąpienia chorób naczyniowych mózgu.

6. Uregulowana praca jelit

Jedzenie jabłek doskonale wpływa także na zdrowie okrężnicy, ponieważ jeden plasterek jabłka może zawierać nawet 5 gramów błonnika, który jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania jelit i pomaga zapobiegać takim chorobom jak hemoroidy czy zapalenie uchyłków.

Choć brzmi to sprzecznie, jabłka działają zarówno jako naturalny środek przeciw biegunce jak i łagodny środek przeczyszczający. Z jednej strony służą do łagodzenia przypadków zapalenia błony śluzowej żołądka oraz jelita grubego, a z drugiej – pomagają zwalczać zaparcia.

7. Utrata masy ciała

Szczupła kobieta z jabłkiem

Nie można jednoznacznie stwierdzić, że jabłka są owocami spalającymi tłuszcz, ponieważ wciąż nie ma na to dowodów naukowych.

Jednak to co wiemy na ich temat, to to że są doskonałym wsparciem w dietach i programach odchudzających, gdyż poprawiają trawienie, są niskokaloryczne i mają wysoką zawartość błonnika, który sprawia, że czujemy się pełni, a to z kolei pozwala nam unikać przejadania się.

8. Lepsza jakość snu

Jabłka mają łagodne działanie uspokajające dzięki zawartemu w nich fosforowi. Dobrze jest więc zjeść jedno przed snem, aby zapobiegać problemom takim jak np. bezsenność.

Dodatkowo fosfor pomaga wzmacniać pamięć i zapobiega uszkodzeniom mózgu.

9. Poprawa zdrowia zębów

Jabłka zyskały przydomek „naturalnej szczoteczki”, ponieważ pomagają czyścić zęby i zmniejszać ilość tworzących się w jamie ustnej bakterii, które powodują próchnicę.

Oczywiście nie mogą zastąpić codziennej higieny jamy ustnej, ale mogą przynajmniej posłużyć w nagłych przypadkach, gdy nie masz pod ręką szczoteczki i pasty do zębów.

10. Zdrowe i mocne kości

Wapń nie jest jedynym składnikiem mineralnym, których potrzebują Twoje kości, by były mocne i zdrowe. Pomocne mogą okazać się właśnie jabłka, ponieważ zawierają bor, który odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju szpiku kostnego.