Kalafior – Dlaczego warto go jeść?

Kalafior jest naturalnym antyoksydantem, warzywo te jest bogate w witaminy i minerały. Aby zwiększyć jego działanie, zalecamy dodanie trochę kurkumy.
Kalafior

Kalafior to jedno z najzdrowszych warzyw, należące do rodziny krzyżowych, tak samo jak brokuły. Kalafior zawiera aż 85% wody, bardzo wiele witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, nie ma w nim za to zbyt wielu węglowodanów, protein czy tłuszczu. Już za chwilę poznasz niesamowite korzyści płynące z regularnego jedzenia kalafiora!

Kalafior to warzywo idealne do wykorzystania w diecie odchudzającej, gdyż nie zawiera dużo kalorii. Dodatkowo można jeść go na surowo, gotować na parze czy dodawać do sałatek. Sprawdź w jakiej postaci smakuje Ci najlepiej i niezwłocznie dołącz go do swojej diety.

Kalafior chroni serce

Kalafior zawiera sulforafan, związek siarki, który podwyższa ciśnienie krwi i rozwiązuje problemy z nerkami. Badania wykazały, że sulforafan jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania i odbudowy komórek, co jest ważne zwłaszcza jeśli chodzi o wnętrze tętnic, które są podatne na uszkodzenia.

Ma działanie przeciwnowotworowe

Komórki nowotworowe

Sulforafan zawarty w kalafiorze działa również skutecznie w walce z komórkami nowotworowymi, a także powstrzymuje tworzenie się guzów.

Według specjalistów, zwalczanie komórek nowotworowych jest kluczowe w walce z tą chorobą, a łącząc działanie kalafiora z kurkumą można skutecznie zapobiegać i leczyć m.in. raka prostaty.

Badania przeprowadzana na zwierzętach wykazały, że kalafior, a dokładniej zawarte w nim związki siarki, powstrzymują występowanie i tworzenie się guzów w gruczołach piersiowych.

Inne związki występujące w kalafiorze, takie jak indole czy izotiocyjaniany, mogą być z kolei skuteczne w hamowaniu rozwoju raka żołądka, pęcherza, piersi, jelita grubego, wątroby czy płuc.

Wpływa na funkcjonowanie mózgu

Innym korzystnym składnikiem, który można znaleźć w kalafiorze, jest cholina, zaliczana do witamin z grupy B. Odgrywa ona ważną rolę w rozwoju i prawidłowym funkcjonowaniu mózgu.

Kalafior spożywany na przykład w ciąży, może wpływać korzystnie na aktywność mózgu u płodu, a badania wykazały, że poprawia to także funkcje poznawcze, zdolność uczenia się i zapamiętywania.

Oczyszcza organizm

Kalafior

Kalafior zawiera przeciwutleniacze, które wraz z jego innymi właściwościami odżywczymi, znacznie ułatwia oczyszczanie organizmu.

W pozbyciu się toksyn pomaga między innymi jego wysoka zawartość glukozynolanów, które aktywują enzymy odpowiedzialne za wydalanie szkodliwych substancji.

Poprawia trawienie

Ból brzucha

Jako że kalafior jest dobrym źródłem błonnika, wspomaga również pracę układu trawiennego.

Zawarte w nim substancje pomagają chronić błonę śluzową żołądka, na przykład przed bakterią helicobacter pylori, która atakuje ścianki tego organu.

Kalafior jest bogaty w przeciwutleniacze

Jedzenie kalafiora zapewnia nam potężną dawkę przeciwutleniaczy i fitoskładników odżywczych, które są bardzo ważne w zapobieganiu infekcjom i wielu schorzeniom.

Kalafior zawiera także witaminę C, beta-karoten, kemferol, kwercetynę, rutynę, kwas cynamonowy i wiele innych. Wszystkie one są skuteczne w walce z atakującymi organizm wolnymi rodnikami.

Właściwości kalafiora pomagają również spowolnić proces starzenia się oraz chronią tkanki i organy przed uszkodzeniami.

Jak wykorzystać właściwości kalafiora?

Kalafior to warzywo o wszechstronnych właściwościach, które dodatkowo bardzo łatwo włączyć do swojej diety. Możesz ugotować go w całości, pamiętaj jednak, aby oczyścić liście w wodzie z octem. Jeśli wolisz podzielić go na różyczki, użyj noża i także dokładnie umyj.

Dla lepszych efektów spróbuj przygotowywać kalafiora na parze z dodatkiem kurkumy, gdyż to najlepiej wyzwoli jego właściwości.