Kąpiel – najczęściej popełniane błędy!

Relaksacyjna kąpiel

Nie ma chyba lepszego sposobu na zrelaksowanie się po ciężkim dniu niż długa, gorąca kąpiel. Tak, raczej nie ma osoby, która temu zaprzeczy. Jednak czy wiesz, że gdy bierzemy kąpiel istnieje, kilka rzeczy, które nie do końca robimy dobrze i które wpływają niekorzystnie na nasz organizm?

To może wydać się dziwne, bo przecież nie ma nic bardziej odprężającego, przyjemnego i higienicznego niż kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych. Brzmi zdecydowanie dużo bardziej atrakcyjnie niż szybki poranny prysznic. Co w takim razie robimy nie tak? W dzisiejszym artykule się tego dowiesz!

Co robisz nie tak biorąc kąpiel?

1. Uwaga na zbyt gorące kąpiele i prysznice

Relaksująca kąpiel

Tak, gorące natryski i kąpiele są bardzo przyjemne, szczególnie po długim i męczącym dniu w pracy. Jednak co się dzieje, gdy w gorącej wodzie spędzamy więcej niż 15 – 20 minut?

  • istnieje możliwość utraty przytomności na skutek dużej różnicy temperatur
  • gorąca woda może spowodować utratę naszych naturalnych olejków eterycznych, które odpowiadają za gładkość i nawilżenie skóry. Przyczynia się ona również do nadmiernego otwarcia porów
  • najważniejsze, abyśmy w gorącej wodzie nie spędzali zbyt dużo czasu. Wystarczy od 5-ciu do 8-śmiu minut. Po upływie tego czasu kąpiel może być kontynuowana, ale w letniej wodzie. Nigdy nie powinna ona parzyć!

2. Uwaga w momencie osuszania ciała

Niektórzy z nas po wyjściu spod prysznica lub zakończeniu kąpieli, sięgają po ręcznik i osuszają ciało bardzo energicznie, mocno je pocierając. Suchy, szorstki ręcznik może uszkadzać skórę, podrażniać ją i powodować jej późniejsze przesuszenie.

Najlepiej używać miękkich ręczników, które pozwolą osuszyć ciało i pozbycie się wilgoci bez nadmiernego pocierania. Dobrym rozwiązaniem są również płaszcze kąpielowe. Są wygodne w użyciu i w delikatny sposób pozwalają osuszyć ciało.

3. Uwaga na ręczniki

Ręczniki

Niebezpieczeństwem nie tylko są uszkodzenia skóry spowodowane zbyt szorstkim ręcznikiem. Innym zagrożeniem jest możliwość mnożenia się bakterii. Powodem jest utrzymująca się wilgoć, gdy ręczniki nie zostają dobrze osuszone, co stwarza idealne warunki dla rozwoju bakterii.

Dlatego, kończąc kąpiel, po osuszeniu staraj się umieścić je w miejscach, gdzie będzie możliwe ich dokładne wyschnięcie.

Niewystarczające jest to, że ręcznik ładnie pachnie. Czasami są one zbyt stare, przesiąknięte środkami chemicznymi, co powoduje w końcu reakcje alergiczne. Pamiętaj o regularnej wymianie ręczników, co zmniejszy prawdopodobieństwo problemów zdrowotnych.

4. Uwaga na mydła i płyny do kąpieli

Mydło do kąpieli

To nie to samo, gdy po wysiłku fizycznym jesteśmy spoceni i czym prędzej musimy pozbyć się nieprzyjemnego zapachu potu, a gdy jedynie chcemy się rano odświeżyć przed pójściem do pracy. Oczywiście wszystko zależy od naszego organizmu, nie wszyscy bowiem pocimy się w taki sam sposób.

Biorąc kąpiel czy też prysznic nie nadużywaj kolorowych, perfumowanych mydeł i płynów do kąpieli.

Chociaż ładnie pachną, z reguły w ich składzie znajdziemy alkohol i inne substancje chemiczne, które zmieniają pH skóry. Odpowiednie pH natomiast jest konieczne, ponieważ to naturalna bariera zabezpieczająca skórę, która chroni przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak bakterie i inne mikroorganizmy.

Jakie zatem jest rozwiązanie? Biorąc kąpiel, stosuj mydło wcześniej rozcieńczone z wodą. Dodatkowo najlepsze do zastosowania na skórę są naturalne mydła, takie jak na zdjęciu powyżej.

5. Uwaga na gąbki do mycia

Gąbka do mycia

Te informacje mogą być bardzo zaskakujące i warto wziąć je pod uwagę. Jak twierdzą dermatolodzy najodpowiedniej i najzdrowiej dla skóry jest korzystanie z gąbek jedynie dwa razy w tygodniu.

Kończąc kąpiel lub prysznic zaleca się również wystawienie ich na światło promieni słonecznych, aby w ten sposób wysychały. Dzięki temu zmniejszone zostanie prawdopodobieństwo rozwoju bakterii czy grzybów, które później mogą być przyczyną wielu infekcji i zapalenia mieszków włosowych.

  • najlepiej używać własnej dłoni z odrobiną mydła. Można używać mydeł wykonanych z gliceryny i płatków owsianych, które odpowiednio zadbają o skórę, bez konieczności używania gąbki
  • zaleca się przynajmniej dwa razy w tygodniu wykonać złuszczanie skóry. Najlepiej sprawdzi się naturalna gąbka luffa do mycia i masażu ciała. Eliminuje ona martwe komórki naskórka i przywraca w ten sposób równowagę skórze.
  • Następnym razem, biorąc kąpiel koniecznie wypróbuj ją!