Karczochy i ich 8 zdrowotnych zastosowań

Karczochy są bogate w błonnik, dzięki czemu pomagają zwalczyć zaparcia, usprawniają trawienie i oczyszczają organizm.
Karczochy a twoje zdrowie

Masz ochotę na gotowane karczochy z odrobiną octu i oliwy z oliwek? Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość! Karczochy są bowiem nie tylko przepyszne i sycące, ale także niezwykle zdrowe. Warzywa te zapewnią Ci całą gamę zdrowotnych właściwości, którym już za chwilę przyjrzymy się bliżej.

Karczochy i ich zdrowotne właściwości

Karczochy to roślina o licznych zdrowotnych zastosowaniach, która powinna regularnie trafiać na stół każdej rodziny. Niektóre osoby nie wiedzą jak odpowiednio przygotowywać i podawać to warzywo, unikają go więc, tracąc tym samym szansę na skorzystanie z jego niezwykłych właściwości.

Wbrew temu co się powszechnie uważa, karczochy są łatwo dostępne na całym świecie i można przygotować z nich proste i smaczne dania.

1. Dbają o zdrowie wątroby
Wątroba

Wpływ karczochów na zdrowie wątroby to jedna z ich najlepiej znanych właściwości. Karczochy przyspieszają regenerację tego organu, nie tylko poprzez odnawianie komórek, ale także poprzez pobudzanie produkcji żółci.

Warzywa te są pomocne w leczeniu takich schorzeń jak zapalenie, marskość czy niewydolność wątroby. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie naparu z karczocha.

Jak przygotować taki napar? Ugotuj warzywo w litrze wrzącej wody aż zmięknie. Dodaj sok z połowy cytryny i pij po każdym posiłku.

2. Pomagają schudnąć

Karczochy wspomagają spalanie tkanki tłuszczowej, a ich działanie moczopędne i oczyszczające pozwala na usunięcie z organizmu szkodliwych substancji. Aby schudnąć z pomocą karczochów, możesz przygotować taki sam napar jak opisany powyżej.

Pamiętaj jednak, że jest on tylko uzupełnieniem zdrowej diety odchudzającej i nie może jej zastąpić.

3. Wpływają dobrze na kondycję serca

Regularne spożycie karczochów pozwala na oczyszczenie krwi i unormowanie poziomu cholesterolu i trójglicerydów. Co więcej, warzywa te pomagają obniżyć poziom cukru we krwi, są więc idealne dla osób cierpiących na cukrzycę. Pozwól karczochom zadbać o Twoje serce!

4. Poprawiają trawienie i przyspieszają metabolizm

Niestrawność

Zawarty w karczochach błonnik poprawia trawienie, zapobiega zaparciom i reguluje metabolizm. Jeśli cierpisz na zaparcia, napar z karczochów powinien Ci pomóc. Jednocześnie właściwości tych warzyw pozwalają na zwalczenie stanu zapalnego w jelitach i wzmacniają układ odpornościowy.

5. Dodają energii

Czy wiesz jak wiele witamin dostarczą Twojemu organizmowi karczochy? Są one bogatym źródłem witaminy A, witaminy B6 oraz takich minerałów jak wapń, fosfor, magnez, potas, sód czy żelazo.Wszystkie one są niezbędne do przetwarzania węglowodanów w energię potrzebną do codziennego funkcjonowania.

6. Dbają o drogi żółciowe

Drogi żółciowe

Zdarza się, że pęcherzyk żółciowy nie funkcjonuje prawidłowo, co spowalnia trawienie i zwiększa ryzyko wytworzenia się kamieni żółciowych. Rozwiązaniem jest napar z 5 suszonych liści karczocha. Dodaj do naparu kilka kropelek soku  cytryny i wypij napar po obiedzie.

Niektórzy do naparu dodają także boldynę, co zwiększa jego skuteczność.

7. Zmniejszają poziom kwasu moczowego

Dna moczanowa

Dna moczanowa to schorzenie polegające na odkładaniu się kwasu moczowego w stawach, co prowadzi do blokowania naczyń krwionośnych, stanu zapalnego i bólu. Substancja ta to produkt uboczny spożywania dużej ilości puryn – obecnych przede wszystkim w mięsie.

Regularne spożycie karczochów pomaga uporać się z tą dolegliwością. Wypróbuj karczochy dodawane do sałatek lub gotowane na parze.

8. Zwalczają bóle głowy

Jak twierdzą eksperci, bóle głowy mogą być związane z problemami w funkcjonowaniu wątroby. Toksyny i tłuszcze odkładające się w organizmie mogą bowiem prowadzić do złego samopoczucia. Tutaj również pomocny może okazać się napar z karczochów.

Podsumowując, warto jeść karczochy nawet 2-3 razy w tygodniu. Istnieje wiele ciekawych sposobów ich przygotowania, dlatego na pewno nie znudzą się Tobie ani całej Twojej rodzinie. Możesz podawać je z sosem vinaigrette, z brązowym ryżem lub fasolą czy soczewicą. Pamiętaj tylko, że warzywa te są bogatym źródłem sodu, jeśli więc stosujesz dietę niskosodową spożywaj je z umiarem.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł okaże się pomocny i zechcesz sam wypróbować zdrowotne właściwości karczochów!