Kawa – czy jest zdrowa? Jak często mogę ją pić?

Czy wiedziałaś o tym, że kawa pomaga obniżyć poziom odczuwanego przez Ciebie stresu? Ponadto jest naturalnym antydepresantem, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wydzielanie hormonów szczęścia, takich jak serotonina i dopamina.
Kawa

Kawa. Ten przypływ energii z rana. Ten cudowny aromat, który przywraca nas do życia… Która z nas nie lubi, gdy filiżanka dobrej kawy wieńczy starannie przyrządzony obiad? Która z nas przygotowując smakowite śniadanie, nie zadba o to by na stole pojawiła się pyszna, aromatyczna, gorąca kawa?

Ten znany i ceniony od wieków, czarny napój wszystkim nam sprawia wiele radości. Jednak trzeba przyznać, że wraz z częstym spożywaniem kawy, pojawiają się pytania i wątpliwości. Czy kawa jest zdrowa? Jak wiele mogę jej wypić każdego dnia?

Kawa – 10 powodów, dla których jest zdrowa

Kawa z rysunkiem

1. Bogate źródło antyoksydantów

Kawa rzeczywiście jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy (antyoksydantów).

Ponadto, kawa dostarcza nam potasu, magnesu, manganu, chromu, probiotyków, które wspomagają pracę jelit, witamin, a także tokoferoli (organicznych związków chemicznych będących pochodną witaminy E).

Bardzo ciekawie brzmią wyniki badań, przeprowadzonych w Unii Europejskiej kilka lat temu. Badania te dowiodły, że więcej antyoksydantów czerpiemy z kawy, niż z owoców czy warzyw, jako że to właśnie kawę spożywamy w znacznie większych ilościach.

Polecamy też przeczytanie artykułu: Kawa do śniadania: Dlaczego warto ją pić?

2. Pomaga zredukować odczuwany przez nas stres

Być może ta informacja przykuje Twoją uwagę – badania przeprowadzone przez Narodowy Uniwersytet w Seulu wyraźnie dowodzą, że picie kawy podwyższa ilość protein w mózgu, co z kolei powoduje znaczne obniżenie stresu.

Niestety dzieje się tak pod jednym warunkiem. Do obniżenia stresu dochodzi, gdy nasze spożycie kawy ogranicza się do jednej, dwóch filiżanek kawy dziennie. Gdy spożywamy większe ilości tego czarnego napoju, efekty są dokładnie odwrotne i stres się wzmaga.

3. Łagodzi objawy pojawiające się przy chorobie Parkinsona

Z pewnością już Ci się to kiedyś obiło o uszy. Takie dane uzyskano w badaniach przeprowadzonych w roku 2012 i opublikowanych na łamach czasopisma Science Daily.

Wiedza, że osoby mające w zwyczaju spożywać kofeinę, są mniej podatne na chorobę Parkinsona doprawdy dodaje otuchy. Ponadto osobom, które już zapadły na tę smutną dolegliwość, spożywanie kofeiny pomaga kontrolować w pewnej mierze ruchy ciała.

Kawa

4. Dobrze działa na wątrobę

Kawa jest prawdziwym sprzymierzeńcem dla naszej wątroby. Wspomaga jej działanie, chroni przed szkodliwymi czynnikami, jak na przykład przed chorobą stłuszczeniową wątroby, a także przed jej marskością.

Wszystko dzięki mieszaninie wielu substancji chemicznych, które zapewniają ochronne działanie, takich jak węglowodany, tłuszcze, aminokwasy, witaminy, minerały alkaloidy, a także składniki mineralne, jak na przykład kofeina, diterpeny czy kwas chlorogeniczny.

Wszystkie te składniki wykazują działanie ochronne dla naszej wątroby, poprawiając przez to jej funkcjonowanie.

Zobacz też: Kawa poprawi funkcjonowanie Twojego umysłu!

5. Dodaje energii i siły

Nie, w stwierdzeniu tym nie ma najmniejszej przesady. Nasza ulubiona mała czarna wykazuje naturalne działanie antydepresyjne. Dzieje się tak, ponieważ w znaczny sposób pobudza wytwarzanie substancji zwanych neuroprzekaźnikami, takich jak serotonina, dopamina czy noradrenalina.

Nic lepszego na początek kolejnego dnia!

Ile filiżanek kawy mogę pić każdego dnia?

Filiżanka gorącej kawy

Powinniśmy wiedzieć o tym, że picie kawy wywiera odmienny wpływ na różne osoby. Spożywana wieczorem jednym odbiera sen w nocy, u innych natomiast nie powoduje żadnych zmian. Istnieje też grupa osób, u których napój ten wywołuje uczucie kwaśności.

Wydaje się więc oczywiste, że to my same powinnyśmy ustalić w jaki sposób działa na nas kawa. Ogólnie jednak nie jest wskazane, by spożywać więcej, niż trzy jej filiżanki każdego dnia.

Według wielu ekspertów i specjalistów w zakresie medycyny, najbardziej zaleca się, by maksymalna ilość kofeiny, jaką spożywamy dziennie, nie przekraczała dawki 500 mg.

Przeczytaj również: Kawa i herbata sprzymierzeńcami wątroby

Oczywiście nie bez znaczenia w tym przypadku ma wielkość używanych przez nas filiżanek. Wobec czego należy trzymać się podanych poniżej zawartości kofeiny:

  • Kawa rozpuszczalna, tzw. bezkofeinowa: 1 mg.
  • Kawa rozpuszczalna: 40 mg.
  • Kawa z filtra: 30 – 40 mg.
  • Kawa espresso: 200 – 250 mg.

A zatem śmiało, każdego dnia delektuj się swoją filiżanką gorącej kawy. Jeżeli odczuwasz potrzebę zrzucenia kilku zbędnych kilogramów, spraw sobie tę przyjemność wypróbowania smaku, tak popularnej ostatnimi czasy, kawy zielonej.