Kawa – dlaczego warto ją pić?

Jeżeli zawsze myślałaś, że kawa jest pewnego rodzaju występkiem, będziesz szczęśliwa wiedząc, że kawa w rzeczywistości jest napojem, który może ci pomóc w zachowaniu zdrowia. Jeżeli regularnie ćwiczysz, kofeina oferuje nawet więcej korzyści dla twojego zdrowia. W tym artykule podamy pięć powodów do picia kawy, które dzięki prowadzeniu aktywnego trybu życia, wpłyną pozytywnie na nasze zdrowie.Wiele osób rozpoczyna swój dzień od filiżanki 2#:kawa.jpg Naukowcy z Uniwersytetu w Illinois odkryli, że spożywanie kofeiny o równowartości od dwóch do trzech filiżanek kawy na godzinę przed półgodzinnym wykonywaniem ćwiczeń o mocnym nasileniu, zmniejsza odczuwanie bólu mięśni. Wniosek jest więc taki, że kofeina może pomóc nam w nieco trudniejszych wysiłkach fizycznych, takich jak trening siłowy lub inny, poprawi siłę mięśni i wytrzymałość.

3. Kawa poprawia pamięć

3#:KAWA.JPG Badanie opublikowane w tym roku przez Uniwersytet Johns Hopkins, mówi o tym, że kofeina poprawia pamięć na 24 godziny od jej spożycia. Naukowcy podali osobom, które regularnie nie spożywają kawy, 200 miligramów kofeiny lub placebo, po pięciu minutach od obejrzenia serii obrazków. Następnego dnia, obie grupy osób zostały odpytane z zapamiętywania obrazów i okazało się, że osoby, które dnia wcześniejszego spożywały kofeinę, odnotowały dużo lepsze wyniki. Oznacza to, że kawa może pomóc zachować lepszą pamięć. Ten impuls dla naszego mózgu może się okazać bardzo przydatny w naszym codziennym życiu.

4. Kawa pomaga zachować siłę mięśni

W niedawnym badaniu na zwierzętach, naukowcy z Uniwersytetu w Coventry stwierdzili, że kofeina pomogła zrekompensować utraconą siłę mięśni, która występuje u osób starszych. Efekty ochronne zostały odnotowane zarówno w membranie, mięśniach pierwotnych stosowanych do oddychania, jak i mięśniach szkieletowych. Wyniki te wskazują na to, że przy umiarkowanym spożyciu kawy, kofeina może pomóc zachować ogólną sprawność i zmniejszyć ryzyko urazów związanych z wiekiem.

5. Kawa dostarcza energii do mięśni

Ostatnie badania opublikowane w Journal of Applied Physiology, dowodzą, że niewielka dawka kofeiny spożyta po wysiłku fizycznym, również może przynieść korzyści, zwłaszcza dla sportowców wytrzymałościowych, którzy wykonują treningi codziennie. Badania wykazały, że w porównaniu do spożycia samych węglowodanów, połączenie spożycia kofeiny i węglowodanów spowodowało wzrost o 66% glikogenu mięśniowego, cztery godziny po intensywnym wysiłku. Glikogen, forma w jakiej węglowodany przechowywane są w mięśniach, służy jako witalna energia w czasie wykonywania ćwiczeń, pozwalając na większą wytrzymałość. Posiadanie większej rezerwy glikogenu w mięśniach oznacza, że wydajność fizyczna się zwiększa.