Kawa do śniadania: Dlaczego warto ją pić?

Czy jesteś jedną z osób, które nie wyobrażają sobie poranka bez kubka ciepłej kawy? Kawa nie tylko pobudza nas do działania, ale także pomaga uniknąć bólu głowy.
Filiżanka kawy

Czy jesteś jedną z tych osób, które nie wyobrażają sobie poranka bez kubka ciepłej kawy? Dobra wiadomość jest taka, że kawa może mieć naprawdę wiele korzyści dla Twojego zdrowia, jeśli tylko wiesz z jakimi produktami należy ją łączyć.

Kawa to drugi najczęściej wybierany napój na świecie, zaraz po wodzie. Już za chwilę dowiesz się dlaczego!

Dlaczego kawa do śniadania to dobry pomysł?

Wielu z nas wychodzi rano z domu bez śniadania, wypijając tylko filiżankę kawy. Jest to bardzo szkodliwy nawyk, który negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Jeśli nie dostarczamy sobie rano odpowiedniej dawki substancji odżywczych, niekorzystnie wpływa to na funkcjonowanie całego organizmu.

Gdy nie jesz śniadania, w porze obiadu będziesz umierać z głodu. Na dłuższą metę może prowadzić to do znacznego przybierania na wadze.

Oczywiście każdy posiłek w ciągu dnia powinien być zrównoważony i dopasowany do Twoich potrzeb, jednak niedocenianie wagi śniadania to bardzo poważny błąd. Przyjrzyjmy się więc głównym powodom, dlaczego kawa pita do śniadania (a nie zamiast) to dobry pomysł.

1. Kawa pomaga się obudzić, poprawia pamięć i koncentrację

Pobudka

Rano każdy z nas potrzebuje porządnego zastrzyku energii. Właśnie dlatego po przebudzeniu kawa to naprawdę świetny wybór, który zapewni Ci odpowiednią dawkę kofeiny. Pomaga także uporać się z bólami głowy, chociaż u niewielkiego odsetka społeczeństwa efekt może być odwrotny.

Warto więc słuchać sygnałów wysyłanych przez swój organizm i wybrać najlepszy dla siebie moment sięgnięcia po filiżankę kawy.

Kawa pobudza pracę układu nerwowego, nie wolno jej więc przedawkowywać. Nie powinno się pić więcej niż dwóch kubków czy filiżanek (średniej wielkości) dziennie.

2. Kawa zawiera przeciwutleniacze

Ziarna zielonej kawy

Kawa jest bogata w przeciwutleniacze, które wzmacniają komórki ciała i chronią je przed działaniem wolnych rodników. Pozwala to zapobiec tzw. stresowi tlenowemu, także picie kawy o poranku można uznać za bardzo skuteczną metodę leczenia.

Co ciekawe, o wiele skuteczniejsza w walce z wolnymi rodnikami oraz w spalaniu tkanki tłuszczowej jest zielona kawa, warto więc pamiętać o tym następnym razem, gdy wybierzesz się na zakupy.

3. Chroni florę bakteryjną w jelitach

Flora jelitowa

Dokładnie tak – kawa działa jak probiotyk, który pomaga zadbać o dobrą florę bakteryjną w Twoich jelitach. Reguluje to zdrowe ruchy jelit, co pozwala uchronić się przed wieloma chorobami.

4. Poprawia trawienie
Kubek kawy

Być może zaskoczy Cię fakt, że kawa doskonale wpływa na trawienie – pobudza produkcję soków żołądkowych, poprawia rozkład pokarmów i przyswajanie substancji odżywczych. Aby poprawić funkcjonowanie żołądka i pozostałych elementów układu trawiennego, warto pić kawę dwa razy dziennie.

5. Chroni wątrobę

Wpływ kawy na wątrobę

Wyniki wielu badań wskazują, że kawa ma pozytywny wpływ na zdrowie wątroby. Pomaga dbać o komórki tego narządu i zapobiec takim schorzeniom jak marskość czy stłuszczenie wątroby. Pamiętaj jednak, aby nie przekraczać dziennej dawki 2-3 filiżanek kawy.

6. Zwróć uwagę na to, co jesz na śniadanie

Śniadanie to niezwykle ważny posiłek, należy jednak wiedzieć jakie produkty należy ze sobą łączyć, aby efekt nie okazał się odwrotny od zamierzonego. Jak wyobrażasz sobie idealne śniadanie?

Filiżanka kawy, szklanka soku pomarańczowego i tosty z masłem? Specjaliści twierdzą, że takiego zestawu nie mogą zaakceptować.

Kawa w połączeniu z sokiem pomarańczowym może zakwaszać organizm, zwłaszcza jeśli jest to sok kupiony w sklepie, który nie zawiera odpowiedniej dawki witaminy C ani przeciwutleniaczy. Wybieraj zawsze naturalne i świeżo wyciskane soki.

Płatki owsiane z owocami

Jakie produkty dobrze komponują się z kawą? Zacznij dzień od szklanki ciepłej wody z cytryną. Odczekaj godzinę i dopiero zjedz śniadanie. Nie powinno ono zawierać tostów czy masła, które dostarczyłyby Ci tylko zbędnych tłuszczów i rafinowanej mąki – produktów zdecydowanie niekorzystnych dla Twojego zdrowia.

Dobrym pomysłem jest śniadanie złożone z kawy oraz owsianki z odrobiną mleka sojowego, orzechami i owocami, takimi jak gruszka czy jabłko. Wybieraj świeże owoce, a nie dosładzane dżemy. Jeśli jesteś fanem kanapek, wybieraj pełnoziarniste pieczywo, mięso z indyka i awokado.

Z pewnością pokochasz ten zestaw, który zapewni Ci dawkę substancji odżywczych.

Pamiętaj – kawa pijana do śniadania może być niezwykle zdrowym rozwiązaniem, musisz tylko wiedzieć,  z czym ją podawać, i nie nadużywać jej w ciągu dnia.