Czy kawa zmniejsza łaknienie?

Kawa nie tylko dodaje energii i poprawia koncentrację, ale dodatkowo zmniejsza też łaknienie, co pomaga w pozbyciu się zbędnych kilogramów.
Filiżanka kawy

Naukowcy od lat zastanawiali się, czy kawa w rzeczywistości zwiększa czy zmniejsza łaknienie. Jeśli chcesz dowiedzieć jaki wpływ ma kawa na twój metabolizm, przeczytaj ten artykuł i daj się zaskoczyć!

Kawa – najpopularniejszy napój

Wiele wskazuje na to, że odczuwanie głodu jest ściśle związane z tym co jemy i pijemy. Grupa badaczy postanowiła dowiedzieć się, jak kawa – czyli najpopularniejszy napój na świecie – wpływa na łaknienie.

Niektórzy z nas od lat wykorzystują właściwości kawy do kontrolowania swojego apetytu. Kawa nie tylko dodaje energii i poprawia koncentrację, ale dodatkowo zmniejsza też łaknienie.

Wyniki części badań wskazują jednak, że aby schudnąć, najlepiej jest pić kawę bezkofeinową lub ekstrakt z zielonej herbaty.

Czarna kawa

Pamiętaj jednak, że kawy nie należy nadużywać, gdyż nadmiar kofeiny uniemożliwi Ci dobry sen i wypoczynek. Pytanie brzmi więc, czy kawa w ogóle jest zdrowa?

Wszystko zależy od Twojego organizmu, gdyż nie każdy metabolizm w taki sam sposób radzi sobie z tym napojem.

Kawa stymuluje neuroprzekaźniki i wydzielanie niektórych hormonów (w tym insuliny i kortyzolu), stąd też bierze się jej działanie rozbudzające.

Co ciekawe jednak, w zależności od dziennego spożycia, pory dnia, wieku czy budowy ciała, na niektóre osoby kawa może działać pobudzająco, a na inne wręcz przeciwnie – usypiająco.

Czy kawa zmniejsza łaknienie?

Za uczucie głodu bądź sytości odpowiedzialne są hormony i to od ich poziomu zależy czy danego dnia masz ochotę jeść mniej czy więcej niż zazwyczaj. Na przykład wiele osób je więcej w czasie okresu, a wielu mężczyzn ,,zajada” stresujące sytuacje.

Za łaknienie odpowiedzialne są takie hormony jak produkowana w żołądku grelina, wydzielana przez komórki tłuszczowe leptyna oraz peptyd YY obecny w jelitach.

Jeśli więc chodzi o zmniejszenie łaknienia i chudnięcie – kawa może, ale nie musi być w tym względzie skuteczna. Napój ten wpływa bowiem na produkcję każdego z wyżej wymienionych hormonów, co może wpływać na apetyt, tak samo z resztą jak na nastrój.

Pamiętaj, że ,,człowiek głodny to człowiek zły”, a to powiedzenie ma naprawdę dużo wspólnego z rzeczywistością.

Filiżanka

Aby stwierdzić jak kawa wpływa na apetyt, naukowcy wzięli zbadali dwie hipotezy:

  • Hipoteza 1: Kawa (zarówno zwykła jak i bezkofeinowa) ogranicza poziom leptyny i greliny, przez co zmniejsza łaknienie, jednocześnie zwiększając poziom peptydu YY i zapewniając uczucie sytości.
  • Hipoteza 2: W opisany w pierwszej hipotezie sposób kawa działa tylko przez pierwsze 60-120 minut po posiłku, gdy zachodzą procesy trawienne.

 

W celu zbadania hipotez poproszoną grupę chętnych o wypicie kawy, a następnie o opisanie swoich odczuć w ciągu 3 godzin po jej spożyciu. Oto uzyskane rezultaty:

  • Kofeina zmniejsza łaknienie, a kawa bezkofeinowa wywołuje najmniejszy głód jednocześnie zwiększając poziom peptydu.
  • Wyższy poziom peptydu YY to mniejsze uczucie głodu. Badane osoby potwierdziły, że przez 3 godziny od wypicia kawy nie odczuwały głodu, chociaż poziom peptydu YY spadł już po 1,5 godziny.

Ciekawy jest fakt, że poziom głodu i peptydu zmieniły się dopiero po spożyciu glukozy. Oznacza to, że prawdopodobnie kawa i niektóre z jej składników nie wpływają na trawienie.Parująca kawa

W związku z tym można uznać, że kawa ogranicza łaknienie głównie dlatego, iż wpływa na hormon odpowiedzialny za uczucie sytości.

Warto dodać także, że kawa zawiera duże ilości przeciwutleniaczy, które przynoszą dodatkowe zalety dla Twojego zdrowia.

Niestety inne zawarte w niej składniki mogą niekorzystnie wpływać na samopoczucie innych osób, zwłaszcza tych, które nadużywają tego napoju. Jeśli jednak wierzysz, że kawa w Twoim przypadku ogranicza apetyt, możesz wypróbować nieco zmodyfikowaną strategię:

Przede wszystkim wybieraj kawę bezkofeinową, a po jej wypiciu wybieraj produkty o korzystnym wpływie na Twoje zdrowie. Może być to jabłko, banan, pomidor czy owsiany batonik.

Kawa

Musisz mieć także na uwadze inne czynniki, które wpływają na uczucie głodu. Jedną z przyczyn może być na przykład ubogie w nabiał, owoce i zboża śniadanie.

Inne powody to także nieregularne pory posiłków, podjadanie, nuda, stres czy zmiany hormonalne (zarówno te naturalnie związane z menstruacją i ciążą, jak i te wywołane przez problemy z tarczycą).

Kawa nie jest magicznym środkiem na ograniczenie apetytu, dlatego więc aby zadziałała w oczekiwany sposób i pomogła Ci schudnąć, musisz wprowadzić do swojego życia wiele innych zmian.