Koktajle na odchudzanie – raz w tygodniu!

Powszechnie mówi się, że koktajle są tuczącymi napojami – zawierającymi dużo cukru i tłuszczu, nie wskazanymi w odchudzaniu. To nie do końca prawda – jeśli odpowiednio dobierzemy składniki, nie tylko otrzymamy pyszne, słodkie i kremowe koktajle, ale także pomogą nam one schudnąć. Przeczytaj nasze porady.

Wyznaczmy jeden dzień w tygodniu, w którym będziemy spożywali wyłącznie zaproponowane poniżej koktajle. Dzięki temu nasz układ pokarmowy będzie mógł odpocząć. Koktajle są bowiem lekkie i łatwe do strawienia, a ponadto pomogą nam zrzucić zbędne kilogramy.

Odchudzające koktajle i ich wpływ na zdrowie

  • W koktajlach możemy mieszać rozmaite składniki, nawet te, które niezbyt lubimy – ich smak będzie praktycznie niewyczuwalny
  • Zwykle nie przeżuwamy dokładnie spożywanych posiłków – pijąc koktajle ułatwimy pracę układu trawiennego
  • Nie odczuwamy głodu, ponieważ koktajle są gęste i sycące
  • Możemy łączyć ze sobą najróżniejsze produkty – te które najbardziej lubimy, lub te których nasz organizm potrzebuje najbardziej
  • Koktajle możemy łączyć z rozmaitymi dodatkami, a staną się jeszcze pożywniejsze i nabiorą właściwości terapeutycznych
  • Koktajle zawierają duże ilości węglowodanów, białek i tłuszczów, których nasz organizm potrzebuje każdego dnia
  • Dzień na bazie koktajli będzie idealnym lekarstwem na przejedzenie

2#:koktajle.jpg

Jak się przygotować?

Wybierzmy jeden dzień w tygodniu, w którym nie musimy podejmować wielkiego wysiłku fizycznego ani psychicznego, ponieważ organizm musi całą energię przeznaczyć na oczyszczenie i zregenerowanie się.

W ciągu całego dnia pijemy powoli od 3 do 10 szklanek koktajli, rozkoszując się ich smakiem i spokojnie przełykając. Ważne, by nie odczuwać głodu. Między jednym i drugim koktajlem rób przerwy, tak by organizm miał czas na ich strawienie. Pamiętaj jednak, by nie były one zbyt długie.

Pij koktajle powoli i delektuj się ich smakiem. Osobom, których normalne koktajle nie sycą, proponujemy gęsty koktajl bananowy – można go zjeść z miseczki, używając do tego łyżki.

Najlepszym rozwiązaniem jest wyznaczanie tego samego dnia każdego tygodnia – wtedy nasz organizm przyzwyczai się do oczyszczającej rutyny.

Unikajmy tego dnia palenia tytoniu i spożywania wszelkich toksycznych produktów.

W ciągu dnia należy wykonywać lekkie ćwiczenia takie jak joga, tai-chi, ćwiczenia oddechowe, medytacja, ćwiczenia relaksacyjne etc. Możemy również wybrać się na spacer po plaży lub na wycieczkę w góry.

Oprócz koktajli należy pić również dużo wody przez cały dzień. Jeśli wolimy, możemy zdecydować się na herbatki oczyszczające, które dodatkowo pomogą usunąć toksyny z organizmu. Na przykład:

  • Na wzmocnienie pracy wątroby: ostropest plamisty, mniszek lekarski, boldo, karczoch
  • Na oczyszczenie nerek: łopian, skrzyp
  • Na poprawę pracy jelit: strączyniec, siemię lniane
  • Na oczyszczenie skóry: pokrzywa
  • Na odprężenie układu nerwowego: passiflora, lipa, waleriana

3#:koktajle.jpg

Przygotowanie koktajli

Poniżej przedstawiamy składniki, z których należy przygotowywać koktajle. Aby uniknąć dolegliwości żołądkowych, radzimy, aby nie wybierać więcej niż jednego składnika z każdej poniżej przedstawionej grupy.

  • Świeże owoce: jabłka, gruszki, ananasy, truskawki, papaja
  • Dojrzały banan
  • Młody szpinak
  • Dojrzałe awokado
  • Zmielone bakalie: migdały, orzechy włoski, orzeszki piniowe, orzechy laskowe
  • Suszone owoce: śliwki, rodzynki, daktyle
  • Napoje roślinne (owsiany, ryżowy, orkiszowy), świeży i naturalny sok jabłkowy lub woda

4#:koktajle.jpg

Możemy również dorzucić niektóre z następujących dodatków, które dostarczą organizmowi wielu wartości odżywczych, witamin, minerałów, kwasów tłuszczowych etc.

  • Drożdże piwne: doskonały suplement dla pięknej skóry, włosów, paznokci, zdrowego układu nerwowego, a także dostarczający dużo energii
  • Kiełki pszenicy: mają ogromne właściwości antyoksydacyjne oraz są bogatym źródłem witaminy E
  • Pyłek kwiatowy: dostarcza wielu składników odżywczych, które pomagają zwalczać zmęczenie oraz podnoszą odporność organizmu
  • Olej lniany z pierwszego tłoczenia na zimno: jest bogaty w kwasy tłuszczowe
  • Olej kokosowy extra virgin: odżywczy olej, który wzbogaca walory smakowe – z jego dodatkiem koktajl będzie pyszny, słodki i o delikatnej konsystencji
  • Spirulina w proszku: to jeden z superpokarmów. Odrobina spiruliny w proszku nie wpłynie na smak koktajlu, chociaż przybierze on zieloną barwę
  • Trawa pszeniczna w proszku: to doskonały środek oczyszczający, który jednocześnie jest bogatym źródłem minerałów

Do osłodzenia koktajli wybierz jeden z poniższych produktów:

  • Stewia
  • Miód pszczeli
  • Melasa
  • Syrop klonowy

W wielu przypadkach nie będziemy potrzebowali słodzika, gdyż dojrzały banan znakomicie osładza koktajle.

Zdjęcia: Emily Carlin,  n_sapiens i  n_sapiens