Kolacja a jakość snu – 6 wskazówek

Żeby cieszyć się zdrowym, naprawczym snem, Twoja kolacja powinna zawierać tryptofan. Znajdziesz go w roślinach strączkowych, miodzie i drobiu.
Kolacja a jakość snu

Wiedziałaś, że kolacja ma ścisły wpływ na Twój odpoczynek? Instytut Biomedycyny i Żywienia (Uniwersytet w Helsinkach) wskazuje, że posiłki o dużej wartości energetycznej (bogate w tłuszcze i węglowodany) mogą powodować bezsenność.

Oczywiście, na jakość naszego snu wpływa również stan emocjonalny i stres. Staraj się zadbać o to, żeby Twoja kolacja zwierała związki, dzięki którym będziesz mogła cieszyć się wypoczynkiem.

Dzisiaj przedstawimy Ci kilka wskazówek, które ułatwią Ci to zadanie.

Jak kolacja wpływa na jakość naszego snu?

Najczęściej wracamy z pracy zmęczone i głodne. Cały dzień poza domem i praktycznie bez obiadu – to właśnie dlatego kolacja staje się naszym głównym posiłkiem.

W miarę możliwości, powinnyśmy starać się, żeby do takich sytuacji nie dochodziło. Staraj się jadać solidne śniadania i nie unikaj obiadów. Nie pozwól, żeby przed kolacją Twój żołądek był całkowicie pusty.

Przeczytaj również: Sypiasz mniej niż 8 godzin?

Związek pomiędzy żywieniem a wypoczynkiem jest ogromny. Dowiodły tego niejednokrotne badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Helsinkach. Poniżej ich najważniejsze wnioski:

  • Melatonina odgrywa kluczową rolę w regulacji rytmu naszego życia. Podobnie jest w przypadku serotoniny i tryptofanu, które wpływają na jakość naszego snu.
  • Powinniśmy jadać produkty spożywcze bogate w tryptofan. To właśnie ten aminokwas jest odpowiedzialny za przyswajanie serotoniny i melatoniny przez nasz układ nerwowy.
  • Kolację powinno się jadać najpóźniej dwie godziny przed snem. Tylko wtedy zdążymy strawić pokarmy i nasze ciało będzie mogło się zrelaksować.
  • Żeby wyżej wymienione związki trafiły do mózgu i zagwarantowały nam naprawczy sen, musimy leżeć w łóżku bez zapalonego światła, „po ciemku”. Staraj się unikać ekranu monitora czy telefonu komórkowego.

Produkty spożywcze a zdrowy sen

Kolacja z piersi z kurczaka

1. Chude mięso (kurczak i indyk)

Nie zawiera dużej ilości tłuszczu i jest lekkostrawne. Zarówno kurczak, jak i indyk, są naturalnym źródłem tryptofanu, który pomaga w przyswajaniu serotoniny. Dzięki temu neuroprzekaźnikowi, będziemy mogły cieszyć się wewnętrznym spokojem i naprawczym snem.

Jest kilka przepysznych przepisów na przygotowanie drobiu. Możesz, na przykład, przygotować pierś z kurczaka z sokiem z cytryny, a jako dodatek dołączyć kilka zielonych szparagów.

Odkryj 9 ziół na bezsenność

2. Sałatka z rzeżuchy

  • Sałatki i surówki bardzo często ciążą nam na żołądku, produkują gazy i niestrawność; zwłaszcza wieczorami.
  • Rzeżucha nie powoduje tego typu dolegliwości. Mało tego! Jest bogata w witaminę C i B9, które poprawiają nasze samopoczucie i działają relaksacyjnie. Wzmacniają też obronność naszego organizmu!

3. Pełnoziarniste zboża

  • Próbowałaś kiedyś czerwonego ryżu? To pełnoziarniste zboże bogate w błonnik. Podnosi też poziom serotoniny w organizmie.
  • Pełnoziarniste zboża świetnie spisują się podczas podwyższonego stresu. Pomogą Ci się zrelaksować i zachować spokój.
  • Do kolacji jadaj chleby razowe: są lekkostrawne i bogate w witaminę B.

4. Odpowiednia ilość roślin strączkowych

  • Zielony groszek, na przykład, to lekka, zdrowa i sycąca kolacja. Białko pochodzenia roślinnego (i bez cholesterolu) oferuje nam duże ilości witamin B1, B3, B6, B9 i magnezu.
  • Wszystkie powyższe nutrienty regulują nasz układ nerwowy. Trochę groszku i filet z łososia lub pierś z indyka gwarantują wyborną i zdrową kolację.

Chcesz wiedzieć więcej? Jak zwalczyć bezsenność?

5. Karczochy z oliwą z oliwek, octem i cytryną

  • Pyszne, prawda? Mięciutkie karczochy z dodatkiem oliwy i octu są naprawdę sycące. Są też źródłem wszystkich nutrientów niezbędnych naszemu ciału przed pójściem spać.
  • Karczochy zmniejszają też poziom cholesterolu, pomagają w trawieniu tłuszczów i przyspieszają metabolizm. Na zdrowy sen nie ma nic lepszego!

6. Łyżka miodu pszczelego przed pójściem spać

Miód pszczeli

  • Wiele osób pija przed pójściem spać szklankę ciepłego mleka z dodatkiem miodu. Wiadomo jednak, że nie wszyscy tolerujemy laktozę. Zamiast mleka krowiego wybieraj, a przykład, mleko z owsa. Możesz też zjeść łyżkę miodu bez żadnych dodatków.
  • I dlaczego miód tak dobrze wpływa na sen? Ponieważ poprawia pracę naszej wątroby.
  • Pamiętaj, że podczas snu nasza wątroba wciąż pracuje – oczyszcza organizm, syntetyzuje enzymy i przyswaja nutrienty.
  • Fruktoza i glukoza obecne w miodzie regulują poziom glikogenu w wątrobie. Ty będziesz cieszyć się spokojnym snem, a Twoje ciało będzie mogło efektywnie pracować.

Pamiętaj, aby kupować miód organiczny!