Kręgosłup szyjny – dolegliwości i ich leczenie

Kręgosłup szyjny jest narażony na wiele uszkodzeń, a dolegliwości z nim związane są bardzo uciążliwe i bolesne. Kręgosłup szyjny, a przede wszystkim jego sprawne funkcjonowanie ma ogromny wpływ na nasze codzienne działania i przyczynia się do naszej efektywności, zarówno w pracy jak i w domowych obowiązkach.

Mrowienie, skurcze, uczucie zimna, sztywność karku, zawroty głowy, są to najczęstsze symptomy występujące przy dolegliwościach kręgosłupa szyjnego i niestety często stają się przewlekłe.

Kręgi, które nazywamy kręgosłupem szyjnym lub odcinkiem szyjnym kręgosłupa, mają za zadanie podtrzymywanie naszej głowy. Kręgosłup szyjny składa się z siedmiu takich kręgów, które często bywają przeciążone, powodowane jest to głównie złą postawą ciała, nadwyrężaniem tej części kręgosłupa jak i sytuacjami w których odczuwamy lęk. Wszystkie te przeciążenia sprawiają, że odczuwamy nieprzyjemne dolegliwości.

Kręgosłup szyjny i przyczyny jego dolegliwości

  • Nacisk na naczynia krwionośne znajdujące się w kręgosłupie szyjnym powoduje zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, takie jak uczucie sztywności kręgosłupa.
  • Konflikt przepływu informacji pomiędzy szyją, wzrokiem i słuchem powoduje niewydolność, która sprawia, że ciągle czujemy się jakbyśmy znajdowali się w wagonie metra. Oczy są w stanie dostrzec ruch, ale uszy zdają się nie słyszeć, a szyja pozostaje nieruchoma. Brak tej synchronizacji jest konsekwencją dolegliwości kręgosłupa szyjnego. Wszystkie te dolegliwości sprawiają, że tracimy wiarę w możliwość wykonania najprostszych domowych obowiązków, czujemy ogromną presję, dochodzi nawet do tego, że mimo, że czujemy się lepiej, to boimy się poruszać szyją aby nie doświadczyć nieoczekiwanego nasilenia bólu, co z kolei może prowokować nowe dolegliwości.

Chory kręgosłup – jak sobie radzić z dolegliwościami?

Zalecane sposoby leczenia

  • Leczenie ciepłem i zimnem: zaczynamy od przykładania torebki z lodem przez trzy lub cztery minuty, po czym zastępujemy ją gorącymi kompresami, okładami, termoforem z gorącą wodą. Warto zapamiętać, że ze względu na negatywne oddziaływanie na skórę, nie jest zalecane spanie na poduszkach termicznych.
  • W ramach możliwości, ograniczenie intensywnej aktywności fizycznej, ponieważ może ona jeszcze bardziej obciążyć kręgosłup szyjny.
  • Kąpiele w wodzie z dodatkiem rozmarynu lub lawendy są bardzo korzystne dla naszego zdrowia, działają przeciwzapalnie i bardzo dobrze sprawdzają się w leczeniu skurczy, bólu pleców, bóli kręgosłupa szyjnego, itd.
  • Utrzymywanie regularnego rytmu snu, co wpływa pozytywnie na ustabilizowanie sytuacji w naszym organizmie i redukuje odczuwanie stresu.
  • Zabiegi fizjoterapeutyczne też są bardzo pomocne przy dolegliwościach kręgosłupa szyjnego. Wykonywanie ćwiczeń aerobowych, które zapewniają naszemu ciału i układowi nerwowemu niezbędny ruch i dynamizm i pomagają poczuć się lepiej. Należy też skupić się na podstawowych przyczynach dolegliwości czyli złagodzić sztywności w okolicy szyi oraz popracować nad lepszą synchronizacją wzroku i słuchu.

Rośliny leczące zawroty głowy

  • Miłorząb dwuklapowy. Wyciąg z miłorzębu poprawia krążenie krwi w tętnicach mózgowych, co leczy dolegliwości, takie jak, zawroty głowy, dzwonienie w uszach, bóle głowy, itd. Miłorząb dwuklapowy możemy pić w formie herbaty albo przyjmować go w formie tabletek, które kupimy w aptece, sklepie zielarskim lub sklepie ze zdrową żywnością.
  • Imbir. Jego właściwości są idealne do pozbycia się zawrotów głowy i mdłości. Możemy spożywać go na przykład rano, w formie naparu.2#:kręgosłup.jpg
  • Passiflora. Pomaga nam zapobiegać zawrotom głowy, świetnie się też sprawdza w sytuacjach stresowych lub niepokoju czyli w przypadku większości dolegliwości wywołanych bólem kręgosłupa szyjnego. Napar z passiflory możemy spożywać od dwóch do trzech razy dziennie.
  • Winorośl winna. Jest powszechnie stosowana do poprawy krążenia w tętnicach mózgowych, pomaga również w leczeniu zawrotów głowy, nudności, bólu głowy. Z tych dobroczynnych właściwości można korzystać zarówno pijąc sok z winogron jak i napar z suchych liści winorośli. Liście zalewamy wrzątkiem, zostawiamy aż napar się zaparzy i pijemy małymi łykami raz dziennie.
  • Napary z rumianku i mięty. Ma takie same właściwości jak imbir, łagodzi nudności i zawroty głowy. Możemy je pić zawsze, kiedy ich potrzebujemy.
  • Witamina B6. Istnieje kilka badań, które dowodzą, że witamina B6 ma ogromny wpływ na rozwiązywanie problemów z zawrotami głowy. Pirydoksyna poprawia metabolizm oraz wpływa na poprawę nastroju, przypływ energii, poprawia wydajność mięśni i równowagę ciała. Wszystko to sprawia, że witamina B6 jest niezbędna do poprawy zdrowia naszych kości i kręgosłupa, do regulacji odczuwanego bólu, do regulacji zaburzeń w organizmie i odruchów wymiotnych. Witaminę B6 możemy znaleźć w formie tabletek, w aptekach, sklepach zielarskich i ze zdrową żywnością. Zaleca się przyjmowanie 1,3 mg na dobę u osoby dorosłej i 0,6 mg na dobę u dzieci pomiędzy 8 a 13 rokiem życia.

3#"kręgosłup.jpg

Witaminę B6 znaleźć możemy również w produktach żywnościowych takich jak: banany, ziemniaki, czosnek, kasztany, suszone śliwki, pistacje, ryba sola zwyczajna, kalafior, szpinak, itd.